#DTV Wat verandert er aan richtlijnen voor metadata met de ePrivacyverordening?

De aanstaande ePrivacy Verordening (ePV) raakt alle organisaties in de elektronische communicatiesector. Verscherpte regels over cookies, toestemming, het gebruik van metadata en trackingstechnieken hebben grote impact op uw businessmodel. Het wetgevingstraject zit in de laatste onderhandelingsfase. Er zijn veel vragen over de status, de inhoud, consequenties en inwerkingtreding van de nieuwe verordening.

Bescherming van inhoud én metadata

De e-Privacy Verordening voorziet niet alleen in bescherming van inhoudelijke berichten en communicatie, maar ook in bescherming van zogenaamde “metadata”, ook wel verkeersgegevens. Dit zijn gegevens over communicatie, zoals het tijdstip, afzender, of locatie. Uit metadata kunnen tegenwoordig, mede gelet op de technologische ontwikkelingen en mogelijkheden, zeer precieze conclusies worden getrokken over het privéleven van de personen van wie de gegevens zijn bewaard. Voor de verwerking van zowel inhoudelijke gegevens als metadata moet onder de Verordening toestemming worden gevraagd. Ontbreekt die toestemming, dan moeten de gegevens in beginsel worden geanonimiseerd of verwijderd, tenzij de gegevens nog nodig zijn voor bijvoorbeeld factureringsdoeleinden.

Weet iemand of er met betrekking tot archivering nog aanpassingen komen?

Weergaven: 133

© 2019   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden