een min of meer brutale vraag.....
Hoeveel van de actievelingen in deze ning houden zich bezig met uitvoerend DIV-werk?

Bij VHIC ben ik docent, cursist, uitvoerend informatiebeheerder en projectleider. De afwisseling tussen uitvoering en theorie boeit me en is voor mij belangrijk. Zo kan ik toetsen of wat ik vertel als docent en hoor als cursist uitpakt of uit kan pakken in de dagelijkse DIV-praktijk.

Dit lijkt me lastiger als je adviseert/werkt vanuit 'slechts' de kennis van de theorie, zonder enige vorm van 'doe'-werk.
Aan de andere kant zullen de doeners zich bewust moeten zijn van de 'theorie', om te zien wat er nieuw is en welke mogelijkheden er nog zijn.
Aldus een wisselwerking; soms mis ik die wisselwerking in organisaties.

Weergaven: 1041

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Als ik het mag inschatten zijn alle actievelingen op Breed wel zowel actief als denkers en doeners. Ik hou me zelf bezig met technische projectbegeleiding van vraagstukken rondom invoering of herstructurering van Document Management waar ik ook in adviserende rol vaak bij betrokken ben geweest.
Wat dat betreft kan ik het alleen maar met je eens zijn dat die wisselwerking van uitvoerbaarheid ten opzichte van theoretische mogelijkheden cruciaal is.
in feite is naar mijn idee ook de mooiste combinatie een adviseur die zelf ook het werk nog doet. (niet dat je fulltime met het werk bezig moet zijn als je wilt adviseren, maar je moet inderdaad weten waar je over praat)
Wanneer ben je een doener? Naar mijn mening zijn veruit de meeste managers, projectleiders en adviseurs niet de "doeners". Er is een verschil tussen het organiseren van, het realiseren van en adviseren over informatie-systemen enerzijds en het daadwerkelijk gebruiken en beheren van het systeem anderzijds.

In mijn functie "doe" ik niet zo veel. Ik registreert niet de dagelijkse post, ik ken geen waarderingen toe aan dossiers, ik zoek nooit (papieren) dossiers op, etc. Ik praat, ik luister, ik verzin, ik bouw een hoop, maar ik zie andere collega's als de doeners.

Ik vind het belangrijk om mij te realiseren dat ik niet de doener ben. Daardoor onderschat ik het belang, de kennis en ervaring van de mensen die dat wel zijn niet. Zij weten en kunnen immers hele andere dingen dan ik.
Hi Jack, wil je een getal of?...;-). Zoals je weet ben ik een van de DIV adviseurs in Tilburg, we zijn met ons zessen allemaal hebben we wel meer of minder ervaring in de uitvoering. Het is maar de vraag wat je daaronder verstaat trouwens. Zelf heb ik al wat langer geleden ruime ervaring gehad met procesbeschrijvingen in samenwerking met proceseigenaren, dat was nog uit mijn planning&controltijd voordat ik bij DIV kwam. Sinds ik bij DIV werk heb ik behalve leiding gegeven en advisering aan de gebruikersorganisatie ook wel documenten in geboekt in het DIS. De afgelopen 3,5 jaar ben ik gedetacheerd geweest bij een 3 tal kleinere gemeenten als interim afdelingshoofd/coordinator ICT. Een kleinere gemeente is overzichtelijker en heeft als voordeel dat de communicatie gemakkelijker verloopt. En kan dus slagvaardiger zijn. Je staat dichter bij de besluitvorming en kunt daar bijvoorbeeld al snel duidelijk maken dat DIV deel uitmaakt van de totale informatiebeheersorganisatie en dus van ICT! Bij het realiseren van de uitdagingen waar we als gemeenten voor staan (het NUP) hebben de kleinere resp. middelgrote gemeenten wat dat betreft een relatief voordeel. Nadeel is het geld en de knowhow, daar heeft er geen enkele genoeg van beschikbaar. En als antwoord op jouw vraag: in een kleinere gemeente sta je ook veel dichter bij de uitvoering! Als er 150 PC werkplekken vervangen worden, draai een dag mee. Datzelfde geldt voor een grotere verhuizing. De medewerkers stellen het op prijs en je krijgt heel andere en waardevolle feedback. Is dit eigenlijk wat je wilde weten?
de relevantie van de mengelmoes, dat is wat ik graag hier terug wilde zien!
Hier aangevuld met nuancering van grootte van de organisatie en de manier waarop deze in elkaar zit.
In de praktijk kom ik weleens DIV-adviseurs tegen in organisaties die voornamelijk in theorie en op afstand van de praktijk bezig zijn met hun werk. Dat begrijp ik niet, speciaal niet in ons werk.

In het kort ben ik blij met de overeenstemming die hier op verschillende manieren is gebracht. Het komt neer op: het een kan niet zonder het ander, met nuances.
Ik hou me in mijn dagelijkse werk als medewerker documentair informatiemanagement voornamelijk bezig met de uitvoerende kant van het verhaal, en van tijd tot tijd krijg ik zelfs nog de kans om een advies uit te brengen.
Hier op de werkvloer vinden nogal wat veranderingen plaats in ons takenpakket. Waar we in het verleden ons 'slechts' bezig hielden met 1 of 2 taken zien we nu een enorme uitbreiding.
Dus postregistratie, dossiervorming, selectie en vernietiging, projectarchivering en adviseren. Het werk is er een stuk drukker maar zeker interessanter op geworden. Sinds kort zijn we hier ook bezig met de aanzet naar de digitalisering, dus genoeg te doen.
Ik doe beide aspecten, enerzijds ben ik actief documentbeheerder voor bepaalde entiteiten van het Beleidsdomein internationaal Vlaanderen, wat betekent dat ik voor deze entiteiten het werk uitvoer van wat men in Nederland een DIV-er zou noemen. Voor andere entiteiten binnen het Beleidsdomein treed ik meer op als een adviseur die via concrete tips het documentbeheer en het archiefbeheer probeer te ondersteunen.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden