Bij ons zijn we bezig nieuwe functieprofielen binnen IM (voorheen DIV) op te stellen. Een daarvan is de functie Record Manager. Binnen de DIV-wereld zie je verschillende omschrijvingen van de werkzaamheden van een record manager. Ik ben bekend met diverse vacatureteksten en wat het VHIC vermeld in haar opleidingen, maar ik zou graag wat meer informatie/functiebeschrijving ontvangen.

Mijn vraag is dus of er mensen bereid zijn mij informatie te geven over hoe de functie er bij hen uitziet.

Weergaven: 1950

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi Jolanda,

Mijn collega's en ik zitten in een transitie. Hiervoor hebben wij voor de verschillende taken binnen DIV juist gekeken naar de diverse vacatures. En daaruit hebben we diverse taken uit gefilterd die wij als team-DIV zijnde willen/zouden/moeten uitvoeren.

Ook de taak van Record Manager is daarbij de reveu gepasseerd. Maar onze conclusie was dat er in het land inderdaad ontzettend verschillend over gedacht wordt. Nu hoop je van mij een opsomming van taken en werkzaamheden te krijgen maar daarin moet ik je teleurstellen. Wij zijn nog niet zover dat we dit duidelijk voor ogen hebben.

Als ik het correct heb dan opereerd een Record Manager zich op het tactische vlak. En houdt zich vooral bezig met de vraag wat wordt er met de informatie binnen de organisatie gedaan. Van binnenkomst of opstelling tot vernietiging of overbrenging.

Succes en ik ben zelf ook erg benieuwd naar antwoorden van echte Record Managers. Zelf ben ik "maar" een Recordbeheerder. :)

Hoi jolanda,

Ik als procesmanager/Record Manager voer de volgende taken uit:

Instrumenten opstellen voor Record Management, zoals procedure voor vernietiging en div. kwaliteitscontroles.
Coördinatie van de kwaliteitscontroles
Opstellen en onderhouden Handboek Kwaliteitszorg Informatiebeheer
Analyseren van applicaties op het gebied van Informatiebeheer en beheerafspraken maken met functioneel/applicatiebeheerders.
Opstellen vernietigingslijsten en deze afstemmen met de archiefinspecteur en gemeentearchivaris (al zijn we wel aan het kijken of we de jaarlijkse vernietiging door recordbeheerders kunnen laten uitvoeren en dat ik als Record Manager de afspraken maak met de afdelingen en de eerste (meestal grote) opruimactie uitvoer) 

Ik zal vast nog wat taken vergeten. ;-)

Hopelijk heb je hier wat aan.

In ieder geval bedankt voor je reactie en succes met jullie transitie.

Jan-Jaap Fleurke zei:

Hoi Jolanda,

Mijn collega's en ik zitten in een transitie. Hiervoor hebben wij voor de verschillende taken binnen DIV juist gekeken naar de diverse vacatures. En daaruit hebben we diverse taken uit gefilterd die wij als team-DIV zijnde willen/zouden/moeten uitvoeren.

Ook de taak van Record Manager is daarbij de reveu gepasseerd. Maar onze conclusie was dat er in het land inderdaad ontzettend verschillend over gedacht wordt. Nu hoop je van mij een opsomming van taken en werkzaamheden te krijgen maar daarin moet ik je teleurstellen. Wij zijn nog niet zover dat we dit duidelijk voor ogen hebben.

Als ik het correct heb dan opereerd een Record Manager zich op het tactische vlak. En houdt zich vooral bezig met de vraag wat wordt er met de informatie binnen de organisatie gedaan. Van binnenkomst of opstelling tot vernietiging of overbrenging.

Succes en ik ben zelf ook erg benieuwd naar antwoorden van echte Record Managers. Zelf ben ik "maar" een Recordbeheerder. :)

Dank je wel , daar heb ik zeker wat aan. Wij hebben naast de record manager ook een kwaliteitsmedewerker. Een aantal taken die jij beschrijft wordt bij ons door de kwaliteitsmedewerker uitgevoerd. 

Wouter Verdaas zei:

Hoi jolanda,

Ik als procesmanager/Record Manager voer de volgende taken uit:

Instrumenten opstellen voor Record Management, zoals procedure voor vernietiging en div. kwaliteitscontroles.
Coördinatie van de kwaliteitscontroles
Opstellen en onderhouden Handboek Kwaliteitszorg Informatiebeheer
Analyseren van applicaties op het gebied van Informatiebeheer en beheerafspraken maken met functioneel/applicatiebeheerders.
Opstellen vernietigingslijsten en deze afstemmen met de archiefinspecteur en gemeentearchivaris (al zijn we wel aan het kijken of we de jaarlijkse vernietiging door recordbeheerders kunnen laten uitvoeren en dat ik als Record Manager de afspraken maak met de afdelingen en de eerste (meestal grote) opruimactie uitvoer) 

Ik zal vast nog wat taken vergeten. ;-)

Hopelijk heb je hier wat aan.

Hoi Jolanda,

even voor de duidelijkheid zodat we op 1 lijn liggen ;-) : Ik voer zelf geen kwaliteitscontroles uit. Dat doen de recordbeheerder/kwaliteitsmedewerkers. Ik (evt. samen met de recordbeheerders) ontwerp de instrumenten en de kwaliteitscontroles en zij voeren ze uit. Bij inhoudelijke vragen of vragen over het proces komen ze bij mij voor hulp.

Wij hebben een tijd geleden de functies bij ons herwaardeert. Als voorbereiding hierop hebben een collega en ik een matrix gemaakt met wat de taken zijn per functie voor de HR adviseur, omdat hij niet precies wist wat we nu allemaal doen bij DIV en wat het onderscheid tussen de functies was. Wellicht handig? Het kan zijn dat het al wat gedateerd is, want ik zie net dat het uit 2018 komt. De tijd vliegt :) Functieprofielen IB 2018.xlsx

wij zijn uiteindelijk overgegaan naar 4 functies: 

- informatiebeheerder (F+E)

- allround informatiebeheerder  (D+C)

- senior informatiebeheerder (B)

- Beleidsadviseur informatiebeheer (A)

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden