Beste Breed deelnemers,

Ik ben op zoek naar iemand waar ik eens ervaringen mee mag uitwisselen! In mijn werk als recordmanager bij de TU in Eindhoven houd ik me o.a. bezig met kwaliteit van digitale archiefwaardige informatie. In het kader daarvan denk ik na over het gebruik van risicoanalyses/management hierbij. Kan dit de organisatie helpen om duidelijker te krijgen waarom kwaliteit van informatie in orde moet zijn? Wellicht zijn er andere redenen waarom het waardevol is om risicomanagement toe te passen?

Zoals je kunt lezen sta ik zelf nog op nul v.w.b. dit onderwerp. Ik ben benieuwd naar ervaringen en meningen van andere collega's hierover. Maakt mij niet uit vanuit welk organisatietype, ik denk dat we altijd wat van elkaar kunnen opsteken.

Zijn er mensen geïnteresseerd om een keer van gedachten te wisselen over dit onderwerp?

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,

Marjolein van der Boom

Weergaven: 529

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Mocht je die niet kennen, begin eens met de handreiking KIDO door te nemen. Daar zitten ook een zelfevaluatietool bij.

https://vng.nl/onderwerpenindex/dienstverlening-en-informatiebeleid...

Ik ken deze handreiking wel en bepaalde dingen daaruit hebben ook aan de basis gestaan van het kwaliteitshandboek in onze organisatie. Maar ik ben vooral op zoek naar praktijkervaringen.  Ben bijv. benieuwd of er organisaties zijn die hun informatie indelen in risico categorieën en aan de hand van 'de zwaarte vh risico' ook anders met de archivering ervan omgaan. En wat heeft dat dan voor neerslag op de toetsing van kwaliteit ervan? Zomaar een van de vragen..
 
Yvonne Welings zei:

Mocht je die niet kennen, begin eens met de handreiking KIDO door te nemen. Daar zitten ook een zelfevaluatietool bij.

https://vng.nl/onderwerpenindex/dienstverlening-en-informatiebeleid...

Hoi Marjolein,

Ik heb interesse om mee te brainstormen. Bij mijn huidige werk staan we ook op het punt om een risico inventarisatie te gaan starten. Bij mijn vorige werk hebben we dat gedaan. Daarnaast ben ik ook bij een aantal bijeenkomsten geweest m.b.t. dit onderwerp. Een brainstormsessie lijkt mij waardevol.

Ik meende me te herinneren dat ik hierover iets had gelezen in samenhang met Den Bosch. Er was/is ook een groep op Breednetwerk, maar hoe het is afgelopen weet ik niet: http://www.breednetwerk.nl/group/project-risico-analyse-auditing-va...

Ik ben een aantal jaren geleden bij een presentatie hierover geweest, daar werd naast de werkwijze van de gemeente 's-Hertogenbosch ook de werkwijze van de gemeente Rotterdam behandeld (als ik het me goed herinner).
 
Wim van Loon zei:

Ik meende me te herinneren dat ik hierover iets had gelezen in samenhang met Den Bosch. Er was/is ook een groep op Breednetwerk, maar hoe het is afgelopen weet ik niet: http://www.breednetwerk.nl/group/project-risico-analyse-auditing-va...

bedankt voor jullie reacties! ik wacht nog even een paar dagen af om te zien of er nog meer mensen zich melden, alvoor ik een vervolgstap zet.

Stefan, ik kan me herinneren dat ik daar ook was. Je zou Marieke Klomp kunnen benaderen en voor Rdam Jeroen van Oss.

Goed initiatief, Marjolein! Ik wil graag meedoen namens de Gemeente Amsterdam.

Ik meld mij ook aan.

ik heb de mensen die gereageerd hebben een vriendschapsverzoek gestuurd, maar wellicht kunnen we ook gewoon via mail kijken hoe we een afspraak met elkaar kunnen maken. als jullie me jullie mailadressen toesturen dan kan ik kijken wat mogelijk is

Dag Marjolein, (en wellicht Yvonne )

"risico analyse" is wel iets waar ik vaker naar gekeken heb.

Ik zit net te spelen met de gedachte om het aan de vork te steken vanuit financieel risico management.

Elke gemeente moet nl een (financieel) risico register aanleggen voor de account dus dan komt er aandacht voor vanuit een heel andere hoek.

Ik heb via meneer Google gezocht naar (financieel) intrinsieke waarde van een "archief".

Het blijkt dat "intrinsieke waarde" wel hier en daar beschreven wordt (o.a. I. Koch) maar de slag om een financiële waarde  (op de begroting) maar met name de jaarrekening te krijgen is volgens mij nog nergens vertoont.

Neem dan de waarde van meubilair of de waarde van een oud cultuur historisch woning of gebouw (vastgoed) of wellicht een schilderij van enige allure (Vermeer) etc. dat is allemaal wel financieel "gewaardeerd". Dit omdat stille reserves wel in beeld moeten zijn.

Ik wil dus via hier de vraag stellen aan al onze collega "archiveurs"

Wat zou de financiële (intrinsieke cq nominale) waarde van een archief kunnen zijn?

en

welke uitgangspunten zouden we moeten hanteren bij de onderbouwing?

@Yvonne, hoe kijk jij hier tegen aan?? (wellicht een innovatiegroepje oprichten?)

Aan de ene kant ga ik met je redenering mee om risico's te vertalen naar financiële risico's. Daar is inderdaad wereld te winnen, zie bijvoorbeeld de gemiste kans om ICT, informatie- en archiefbeheer inzichtelijk te maken bij gemeenten. Ik mis die post.

https://dfg.datawonen.nl/Dashboard/Inkomsten-en-uitgaven-van-gemeen...

Maar niet alle waarden laten zich in mijn optiek vertalen naar financiële risico's, er is ook nog zoiets als vertrouwen van de burger en ondernemer dat overheidsinformatie volledig en betrouwbaar is. In mijn optiek schaadt je vertrouwen wanneer je je rol als overheid niet waarmaakt.

Wat ook moeilijk inzichtelijk te maken is, is de waarde van oude archieven. Dat is toch een beetje wat de gek ervoor geeft, maar niemand moet eraan denken dat die verloren gaan.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2018   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden