Onze gemeente heeft naast een webformulier ook het gemeentelijk emailadres op de website gepubliceerd. Dit laatste heeft als gevolg dat veel emails niet (volledig) geregistreerd kunnen worden vanwege het ontbreken van NAW. In het webformulier is dit verplichte informatie. Ik vraag mij af in hoeverre het nodig is om het emailadres om de website te vermelden. De voorkeur gaat uit naar webfomulieren.

 

Heeft één van jullie zicht op een eventuele verplichting om het/een emailadres te vermelden op de gemeentelijke website? Zijn er mogelijk andere oplossingen om dit probleem te tackelen?

Weergaven: 638

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Goedemorgen H. Oosting,

 

Zojuist even kort naar de Algemene Wet Bestuursrecht gekeken en daar staat wel in dat als er van de gemeente een beschikking verwacht wordt er minimaal een naam en adres van de aanvrager genoemd moet zijn.

En ik neem aan dat de wet hiermee een adres bedoeld dat te checken is met de BAG en GBA.

 

Als er dus een verzoek om een beschikking komt waarop geen juiste adressering staat kan een bestuursorgaan dit weigeren.

 

Een andere invalshoek is wellicht om er vanuit te gaan dat als men digitaal communiceerd met een gemeente men ook digitaal antwoord verwacht. En dan heb je genoeg aan alleen het email adres.

 

Succes Jan-Jaap Fleurke

Een paar jaar terug waren er al verschillende gemeenten die geen mailadres op hun website vermelden, enkel een algemeen reactieformulier wat ingevuld kon worden met een aantal verplichte velden en ik verwacht dat dat alleen maar toegenomen is. Voorbeeldje: gemeente Almere: http://www.almere.nl/contact 

Gemeenten lijken in eerste instantie niet verplicht te zijn een e-mailadres op hun website te vermelden. De vermelding van een e-mailadres op de website stelt wel de digitale weg open: "Een bericht kan elektronisch naar een bestuursorgaan worden verzonden voor zover het bestuursorgaan kenbaar heeft gemaakt dat deze weg is geopend" (art. 2:15 Awb). Daarbij kunnen dan wel weer beperkingen worden opgenomen, bijvoorbeeld: "Op dit e-mailadres worden enkel berichten met betrekking tot vergunningverlening in behandeling genomen".

 

Maar: Interessant is nog wel artikel 3:15d BW: daar staat namelijk dat partijen die een "dienst van de informatiemaatschappij" verlenen een aantal gegevens moeten vermelden op hun website, "met inbegrip van zijn elektronische postadres". Op de website van de VNG is daarover te lezen:

"Naar mate het digitaliseren van het contact tussen overheid en burger toeneemt, zal er vaker sprake zal zijn van diensten van de informatiemaatschappij. Het ligt daarom voor de hand dat gemeenten hun websites gaan voorzien van de nodige algemene informatie als bedoeld in artikel 3:15d BW, althans voor zover deze informatie nog niet wordt verstrekt."

 

Als je inderdaad kan zeggen dat gemeenten een "dienst van de informatiemaatschappij" verlenen, bijvoorbeeld met hun digitale loketten, dan betekent dit dus dat er wel degelijk een e-mailadres genoemd moet worden op de website.

 

Verder kan de gemeente eisen dat de verzender bepaalde gegevens opneemt in de e-mail wil de vraag van de verzender in behandeling genomen worden, zo blijkt uit uit artikel 2:15 Awb: "Het bestuursorgaan kan nadere eisen stellen aan het gebruik van de elektronische weg." Die eis kan dus duidelijk bij elke vermelding van het e-mailadres op de website worden opgenomen. Het lijkt me wel dat bij ontbrekende gegevens van het bestuursorgaan verwacht kan worden dat om de ontbrekende gegevens wordt gevraagd in antwoord op het bericht van de verzender.

Mooi helder antwoord!

Michaël van Leeuwen zei:

 

Ik lees deze discussie van  3 jaar geleden nu pas na het schrijven van mijn blog: Gemeenten: Stop met e-mail als eerstelijnscontact.

Zal Almere al op zijn vingers getikt zijn voor het niet vermelden van hun e-mailadres?

En wat is tegenwoordig "met inbegrip van zijn elektronische postadres"? Elektronisch postadres hoeft tegenwoordig niet meer gelijk te zijn aan e-mailadres. Twitter, whatsapp kan je als je gek wilt ook als postadres zien.

@Jean-Luc, kan jij dan aangeven wat je hebt geregeld (en voor welke gemeente)?

Is het een kwestie geweest van het aanpassen van het gemeentelijk reglement elektronisch berichtenverkeer, of iets dergelijks?

 

@Jean-Luc, hoe ver zijn jullie met berichtenbox ?

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden