Deze middag had ik de volgende Twitter-conversatie met Davied van Berlo, die jullie vast kennen van Ambtenaar 2.0:

 

Bij deze dus! ;-)

 

Pleio is een cloud-oplossing gemaakt voor en door ambtenaren. Dat doen zij (vaak) vrijwillig. Het is een online omgeving waarin ambtenaren onderling samen kunnen werken én ook niet-ambtenaren (burgers, consultants, etc.)  bij hun werk kunnen betrekken. Tja, het is een beetje lastig uit te leggen. Je moet het zelf maar gaan zien!

 

Maar goed, de vraag ligt op tafel! Wie wil meezoeken naar het antwoord op dit archiveringsvraagstuk en wie wil zelfs kartrekker zijn? Dit is dé kans om DIV op de kaart te zetten bij het hele gebeuren rondom ambtenaar 2.0!

Weergaven: 749

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

@Yvonne, @Roel Er is nu nog geen link met het e-depot, maar dat lijkt me wel een heel logische oplossingsrichting. Maar zoals gezegd, we zoeken dus iemand die dat wil uitzoeken ;-)

Davied,

 

Ik zie in pleio wel een toekomst. Zie nu al mogelijkheden om pleio te gebruiken en eventueel extra mogelijkheden. Op dit moment is onze organisatie nog niet rijp voor inzet van pleio. Zal de ontwikkeling volgen. Helaas ontbreekt het mij aan tijd en misschien aan kennis. Daarnaast bezit ik al een aantal nevenwerkzaamheden binnen mijn huidige functie bij de gemeente Hardenberg.

Davied van Berlo zei:

@Yvonne, @Roel Er is nu nog geen link met het e-depot, maar dat lijkt me wel een heel logische oplossingsrichting. Maar zoals gezegd, we zoeken dus iemand die dat wil uitzoeken ;-)

Dat zal wel meevallen in Hardenberg. Ik neem aan dat jullie ook een intranet hebben? En internetsite? ;-)

 

 

Ondertussen heb ik ook een blog geschreven met onderwerpen waar we voor Pleio hulp bij zoeken:
https://www.pleio.nl/pg/blog/read/58570/pleio-zoekt-teamleden

Daar staan ook de uitdagingen in die Marco hierboven heeft benoemd.
Net gebeld met het Nationaal Archief, en ze kunnen voorlopig nog geen rol spelen rond de archivering van websites. Hun digitaal depot reserveren ze alleen voor recordmanagementsystemen, CRM's en andere databases. Alleen de KB archiveert websites: http://www.kb.nl/hrd/dd/dd_projecten/webarchivering/index.html, misschien dat met hun afspraken te maken zijn? Contactpersoon daar is René Voorburg.
Rob, het gaat natuurlijk niet zozeer om het opslaan van een website als wel om het vastleggen van overheidshandelen. Met alle vragen die daarbij komen kijken in deze nieuwe situatie.

Met wie heb je contact gehad trouwens. Wellicht heeft die persoon nog andere ideeën als we een beetje brainstormen ;-)

Hoe zie je dat dan? Op pleio staan harde bestanden als documenten e.d., maar ook groepen, discussies, wiki's, etc. Als je deze wil vastleggen, moet dat eigenlijk met de hele website samen. Als iemand me kan verbeteren hierin, graag overigens, want heel erg leuk is dat niet. 

 

Ik heb gebeld met het NA en gevraagd naar iemand van het digitaal depot. Naam staat me niet meer bij. Wel ken ik vanuit het verleden Jac. Boogaarts, maar die werkt volgens mij niet meer bij het NA.

 

Wat die contactpersoon stelde is dat zij afgesloten digitale archieven innemen en het Pleio een 'levend' iets is.

@Rob Dank voor het navragen in ieder geval! 

De discussie tussen wat 'levend' is en wat archief, zal natuurlijk één van de discussies zijn. Maar we kunnen het niet zomaar laten liggen volgens mij. Dat is ook niet de indruk die ik krijg uit de discussie hier.

denken richting het e-depot en de archivering van de website van pleio is heel mooi, maar de kern zal toch zijn: beheer van de documenten die binnen de pleio-omgeving ontstaan en uitgewisseld worden.
Als je dat rond kunt breien kun je als kartrekker al voldoende op de hals halen, lijkt mij.

Mogelijkheid is dat de een zich bezig gaat houden met de aansluiting op e-depot en een ander met het beheer van de binnen pleio aanwezige documenten. Het vraagstuk is meer dan groot genoeg, hou het behapbaar (zonder te fragmenteren).

Ik hoop dat er mensen zijn die dit op gaan pakken, bijvoorbeeld in het kader van scripties, studie-opdrachten, enz.
@Andrea Er zijn geen voorwaarden voor organisaties of medewerker om aan Pleio deel te nemen ... helaas ;-)
Daar komt bij dat dat in een discussie of groep niet zo makkelijk te scheiden is ... denk aan een regionaal samenwerkingsverband ...

Dit stelde ik al eerder, je haalt documenten uit hun context door ze decentraal te archiveren. Dit pleit voor centrale archivering.

 

Daarentegen: samenwerkingsverbanden zijn er nu ook al en van ieder samenwerkingsverband bestaan meestal evenveel dossiers (papier of digitaal) als er deelnemers zijn aan dat samenwerkingsverband....

Ik vind dat er breder nagedacht moet worden over archiveren etc.,dan of in eigen beheer of in Pleio. Volgens mij is Pleio een start om tot 1-overheid te komen met wellicht verschillende voorportalen. We moeten af van het denken in 3-bestuurslagen en dat daardoor iedereen dus weer z'n eigen haggie gaat archiveren.

Ik zie Pleio als een prachtige opstap naar overheidsbreed "in de cloud werken." Geweldig gewoon! Wat er volgens mij moet gebeuren is het opnemen van links o.i.d. in je eigen systemen, van waar je de informatie kunt vinden. Een soort zoekmachine over alle documenten heen . Of ze dan intern beschikbaar zijn of in Pleio maakt niet uit.

Wel moet gelijke archiveringseisen in Pleio "ingebouwd" worden die nu ook binnen de overheid gelden.

 

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden