De gemeente Noordwijk heeft versneld de digitale handtekening ingevoerd. Wij maken gebruik van ValidSign.

Ik ben benieuwd welke gemeenten ook gebruik maken van ValidSign en wat jullie ervaringen zijn.

Weergaven: 1558

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Zie dat er nog geen reacties zijn binnengekomen. For the time being, zie ook: https://www.telengy.nl/actueel/handtekening-niet-of-anders-de-digit...

Een vaak vergeten aspect is de digitale handtekening bij de gemeenteraad hebben wij gemerkt bij het onderzoek. Zeker met de noodwet digitale besluitvorming die deze week is aange....

Over de juridische aspecten van ValidSign las ik dit op VNG Fora, document van 20190523 notitie juridische aspecten elektronische handtekening.docx van Kees Groeneveld.

Betrouwbaarheidsvragen vertaald naar ondertekening

Wijze van ondertekening (handtekening)

Hand-geschreven

Scan

Scan

ValidSign

Medium van bekendmaking

papier

papier

Elek-tronisch

Elek-tronisch

 

1

Is de handtekening gezet door de ondertekenaar?

ja

Ja of met akkoord (1)

Ja of met akkoord (1)

ja

2

Audit-trail ondertekening?

nee

nee

nee

ja

3

Is het ondertekenproces zo ingericht dat de ondertekenaar zich bewust is van de inhoud en de gevolgen van wat hij heeft ondertekend?

ja

ja

Ja

ja

4

Is er een betrouwbare tijdsaanduiding gebruikt bij het moment van ondertekenen?

nee

nee

nee

ja

5

Wat is de sterkte van het associatiemechanisme?

sterk

sterk

Matig (2)

Sterk (hash)

Hallo Yvonne,

Dank voor je antwoord. Ik ga de documenten die jij genoemd hebt opzoeken en lezen.

Waar ik nog wel een vraag over heb, is het feit dat documenten, als deze getekend moeten worden, bij ValidSign geplaatst worden. Dus bij een externe partij en buiten het Zaaksysteem om. Mag dit op basis van de Archiefwet?

Er blijft ook een kopie achter bij ValidSign, waar wij als DIV geen zicht op hebben, wanneer en hoe er vernietigd wordt.

Ik zou daar graag advies over willen. Heb jij daar ervaring mee?

hoi Vera, dat wordt niet echt in de selectielijst geregeld, het beste maak je daar afspraken over en leg je die vast in je verwerkersovereenkomst. In de selectielijst 2020 is de bewaartermijn van login wel afgestemd met de handreiking dataclassificatie.

Ik had gehoopt dat wat meer mensen zouden reageren.

http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/logginggegevens-en-de-gemee...

Bij Gemeente Berkelland starten we dit jaar met invoering van de digitale handtekening.
Ik lees dus met interesse mee! 

Yvonne: Bedankt voor de door jou gedeelde informatie. Daarin staat ook een link
naar een artikel op de website van de VNG. Kun je mij vertellen onder welke
groep deze valt? Ik krijg nu namelijk de melding dat ik hiervoor geen rechten heb.

Hoi,

We werken al een tijdje met Valid Sign in een pilot, gekoppeld aan het DMS/zaaksysteem. Op zich hebben we goede ervaringen en we gaan het nu verder uitrollen, hetgeen nu een beetje gehinderd wordt door Corona. Indien je Valid Sign gekoppeld hebt, hoef je dus ook niets op te slaan bij Valid Sign en je archief is meteen goed geregeld. De opslag bij Valid Sign kun je opschonen of zelfs helemaal daar niets opslaan als de transactie is afgerond. Ik weet echter niet hoe jullie een en ander hebben geregeld met koppelingen.

Goedemorgen,

Gemeente Gouda maakt ook gebruik van ValidSign. Hierbij wat ervaringen en een vraag:

We zijn heel benieuwd naar de processen waar jullie e-ondertekening inzetten. Het kan heel mooi in geheel digitale processen: beschikkingen die niet op papier maar via Mijn[Gemeente] worden verstuurd en raads- en college besluiten (die niet worden verzonden naar iemand). En contracten via ValidSign.

Maar wat doe je met de rest, uitgaande brieven die worden geprint en verzonden? En waar een datumstempel op wordt geplaatst, waardoor je iets wijzigt aan het document dus moet archiveren?

Dan archiveer je dus het exemplaar waar de e-handtekening van verdwenen is. Dan heeft het ook weinig zin om hem te zetten.

Mooier zou zijn om geen datumstempel meer te zetten. Dit kan best als er geen bezwaartermijn aan vast zit. Dan kan je dus volstaan met het archiveren van het digitale document want dit is gelijk aan het uitgeprinte document. Zit er wel een bezwaartermijn aan vast dan ga je bij voorkeur naar MijnGouda. Maar wij versturen nog op grote schaal beschikkingen ook uit op papier.

Onze vraag is dus eigenlijk: Zijn er gemeenten die het 'verzenddatum probleem' op een ander manier dan stempelen hebben opgelost, waardoor je elektronische handtekeningen breder kunt inzetten? En toch voldoen aan de plicht een deugdelijke verzendadministratie te voeren?

@arco: fysiek stempelen is iets van de 'oude' papieren wereld. Wat is het nut er van? Als je als ambtenaar zelf print: waarom niet de verzenddatum één of twee dagen postdateren en digitaal in de bron vastleggen (in document of metadata). Of volledig centraal uitgaande post printen en versturen (tekenen is immers al gebeurd) en dat 'stempelen' (dateren) geautomatiseerd in dat proces meenemen.

Bij Nieuwegein zijn we ook net gestart met een pilot. We zijn nu nog aan het oefenen met het gebruik en de manier waarop ondersteuning gegeven kan worden.

We richten ons in de pilot op Toezicht, handhaving, WMO en Jeugd. Hiermee hebben we een breed spectrum te pakken, waarbij ook ondertekening door inwoners in een veilige omgeving kan plaatsvinden.

We gaan er van uit dat we de ondertekende documenten als digitaal ontstaan origineel in het zaaksysteem opslaan en hetzelfde digitale document ongewijzigd via de beveiligde email versturen. De 'huls' van de email zetten we nu ook nog in het zaaksysteem, als 'bewijs' dat het ook verstuurd is.

@Karel: hoe willen jullie authenticatie door inwoners gaan doen?

Via SMS authenticatie. De inwoner krijgt dus een email met het verzoek te ondertekenen, maar kan dat alleen als het telefoonnummer ook klopt. Onze 'angst' is uiteraard dat de gegevens van een inwoner bij de verkeerde persoon terecht kan komen. Dat is hiermee voldoende ondervangen.

Karel

@Karel: OK dank voor je reactie. Ik hoop dat dat juridisch ook stand houdt. Ik heb het niet zelf gecheckt, maar ik zag al voor me dat je daar persé DigiD of iDin oid op zou moeten zetten...

Jaap

@Karel: Hebben jullie de inwoners gevraagd of ze een antwoord via de mail terug wilden of per post? Ik kan me voorstellen dat veel inwoners niet zitten te wachten op een mail via sms authenticatie of Cryptshare (wordt bij ons gebruikt)

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden