Wie oh wie kent of heeft een succesverhaal inzake het welbekende Zaakgericht Werken?

In plaats van alle artikelen over het maar niet slagen van ZGW, zou ik graag eens iets positiefs willen lezen omtrent dit grote verandertraject dat de gemoederen bij veel overheidsinstanties doet opwaaien.

Zelf zijn wij druk doende het ZGW weer nieuw leven in te blazen en de neuzen nu écht dezelfde richting op te krijgen. Ik zou het leuk vinden ook eens met andere mensen hierover te sparren en onze ideeën te delen.

Hoor het graag!

Weergaven: 975

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dus waar we kennelijk hoofdzakelijk tegenaan blijven lopen is (oud) gedrag van mensen die te veel hun eigen belangen blijven dienen en niet in staat zijn of willen zijn om het grotere plaatje te zien. Als dit zo is, dan krijgen ze die ruimte kennelijk dus ook, anders hadden ze zich op zijn minst gedwongen gevoeld om mee te bewegen.

Ik geloof er wel in dat bij veel organisaties een sterke verandervisie ontbreekt die door een krachtig team wordt uitgedragen en verspreid in de organisatie. Er zijn veel visiedocumenten over zaakgericht werken geschreven, maar deze visies blijven gebakken lucht zolang men niet écht de motivatie voelt om datgene dat bedacht wordt ook uit te voeren. Zaakgericht werken is geen hogere wiskunde, het zijn wat extra klikjes die een enkeling die de nut en noodzaak wél ziet best wil doen om het grotere doel te 'dienen'. Nu de rest nog. Maar als het al moeilijk is om het bij mensen tussen de oren te krijgen de computer te locken als je weg loopt van kantoor, wordt dit nog een hele klus..

Juist daarom pleit ik voor een integrale aanpak in plaats van subgroepjes die vanuit de eigen expertise en gedachtenkader handelen en uitvoeren. Een snel, slagvaardig team vanuit alle disciplines met het vermogen de interne barrières te overkomen en de grondbeginselen van dienstverlening aan inwoners in het bloed te hebben, bereikt meer dan je kunt bedenken. Dienstverlening wordt vaak gezien als een noodzakelijk kwaad bij het uitvoeren van interne bedrijfsprocessen, terwijl het juist andersom is: Interne bedrijfsprocessen dienen alleen gericht te zijn op dienstverlening ipv verantwoordings- en budget-cycli.
Wees daarnaast een "gekkie" en pak zaken zelf op om sneller en efficiënter te maken; wanneer ze succesvol zijn, heeft iedereen er opeens aan meegeholpen. En zo vorm je een integraal denkend team....succes trekt succesvol samenwerken aan.

Heb jij hier reeds ervaring mee Ludwig? Ik ben erg benieuwd! En hoe 'werf' je deze mensen in je organisatie?
 
Ludwig van Dijk zei:

Juist daarom pleit ik voor een integrale aanpak in plaats van subgroepjes die vanuit de eigen expertise en gedachtenkader handelen en uitvoeren. Een snel, slagvaardig team vanuit alle disciplines met het vermogen de interne barrières te overkomen en de grondbeginselen van dienstverlening aan inwoners in het bloed te hebben, bereikt meer dan je kunt bedenken. Dienstverlening wordt vaak gezien als een noodzakelijk kwaad bij het uitvoeren van interne bedrijfsprocessen, terwijl het juist andersom is: Interne bedrijfsprocessen dienen alleen gericht te zijn op dienstverlening ipv verantwoordings- en budget-cycli.
Wees daarnaast een "gekkie" en pak zaken zelf op om sneller en efficiënter te maken; wanneer ze succesvol zijn, heeft iedereen er opeens aan meegeholpen. En zo vorm je een integraal denkend team....succes trekt succesvol samenwerken aan.

Dag Ludwig, ik ben toch benieuwd. Doel je hiermee op de aanpak/strategie die wij samen met andere medewerkers hebben opgesteld afgelopen jaar of op de aanpak van de implementatie van het zaaksysteem?

Ludwig van Dijk zei:

Juist daarom pleit ik voor een integrale aanpak in plaats van subgroepjes die vanuit de eigen expertise en gedachtenkader handelen en uitvoeren. Een snel, slagvaardig team vanuit alle disciplines met het vermogen de interne barrières te overkomen en de grondbeginselen van dienstverlening aan inwoners in het bloed te hebben, bereikt meer dan je kunt bedenken. Dienstverlening wordt vaak gezien als een noodzakelijk kwaad bij het uitvoeren van interne bedrijfsprocessen, terwijl het juist andersom is: Interne bedrijfsprocessen dienen alleen gericht te zijn op dienstverlening ipv verantwoordings- en budget-cycli.
Wees daarnaast een "gekkie" en pak zaken zelf op om sneller en efficiënter te maken; wanneer ze succesvol zijn, heeft iedereen er opeens aan meegeholpen. En zo vorm je een integraal denkend team....succes trekt succesvol samenwerken aan.

Hoi Sven,

De aanpak zoals ik hierboven schets zou naar mijn mening universeel toepasbaar zijn bij de ontwikkeling van dienstverlening, ongeacht of dit een ZDMS, CG of BI-traject is. Dat KBenP een betrouwbare partner daarbij is, lijkt mij een overbodige toevoeging ;-) juist omdat de ontwikkelingen vereisen dat je meebeweegt met de ontwikkelingen EN de verwachtingen van inwoners.

Haha bedankt, maar zo bedoelde ik het niet helemaal. Snap dat het nu een beetje vreemd over kan komen. We zijn momenteel in overleg met Almere of we binnenkort de aanpak zoals wij die samen met Almere hebben gemaakt middels een bijeenkomst breder kunnen delen, vandaar mijn vraag. Zodra hierover meer duidelijkheid is zal ik dat hier ook delen. Hopelijk kan jij ook aansluiten dan.

Ludwig van Dijk zei:

Hoi Sven,

De aanpak zoals ik hierboven schets zou naar mijn mening universeel toepasbaar zijn bij de ontwikkeling van dienstverlening, ongeacht of dit een ZDMS, CG of BI-traject is. Dat KBenP een betrouwbare partner daarbij is, lijkt mij een overbodige toevoeging ;-) juist omdat de ontwikkelingen vereisen dat je meebeweegt met de ontwikkelingen EN de verwachtingen van inwoners.

Uiteraard Sven, altijd tot samenwerken bereid..door heel Nederland dus ook in Almere!
 
Sven Blom | KBenP zei:

Haha bedankt, maar zo bedoelde ik het niet helemaal. Snap dat het nu een beetje vreemd over kan komen. We zijn momenteel in overleg met Almere of we binnenkort de aanpak zoals wij die samen met Almere hebben gemaakt middels een bijeenkomst breder kunnen delen, vandaar mijn vraag. Zodra hierover meer duidelijkheid is zal ik dat hier ook delen. Hopelijk kan jij ook aansluiten dan.

Ludwig van Dijk zei:

Hoi Sven,

De aanpak zoals ik hierboven schets zou naar mijn mening universeel toepasbaar zijn bij de ontwikkeling van dienstverlening, ongeacht of dit een ZDMS, CG of BI-traject is. Dat KBenP een betrouwbare partner daarbij is, lijkt mij een overbodige toevoeging ;-) juist omdat de ontwikkelingen vereisen dat je meebeweegt met de ontwikkelingen EN de verwachtingen van inwoners.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden