Al jaren wordt er hard gewerkt aan koppelingen van diverse basisregistraties met o.a. het zaaksysteem of dms. Met ingang van 1 januari 2017 'moet' de overheid alles zo ingericht hebben dat de burger digitaal een verzoek kan aanvragen, volgen en communiceren (en misschien nog wel veel meer). Ik ben echter op zoek naar de wettelijke basis hiervan. Weet iemand waar dit staat beschreven (welke wetsartikel)?

Ook ben ik benieuwd naar de wettelijke verplichting om als gemeente informatie uit bv het BRP te halen, wie kan mij vertellen waar dit staat?

Weergaven: 610

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

@Brigitta, goede vraag, zou hiermee niet gewoon de visiebrief digitale overheid van Plasterk worden bedoeld ?
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2013/05/23/vis...

en neem hier eens een kijkje http://www.digitaleoverheid.nl/digitaal-2017

Een wet die voorschrijft dat overheden per 1-1-2017 digitaal productenm/diensten aan moeten bieden is er niet. 

Gebruik BPR: http://wetten.overheid.nl/BWBR0034306/geldigheidsdatum_10-11-2015

@Brigitta, volgens mij is er geen wet die het gebruik van basisregistraties verplicht, maar is er wel commitment op het programma overheid digitaal2017. Voor de afzonderlijke basisregistraties zijn wel wettelijk rollen, taken en verantwoordelijkheden vastgesteld. Dat maakt een bovenliggende wet eigenlijk overbodig, want als de verschillende wetten correct worden uitgevoerd, ontstaat het stelsel. Via onderstaande link vind je informatie over het stelsel van basisregistraties en in de bredere context het programma Digitaal2017. http://www.digitaleoverheid.nl/onderwerpen/stelselinformatiepunt/st...

Uit de Mvt van de Wet BPR:

“3.2 Verplicht gebruik

De bepalingen omtrent het verplichte gebruik van zogenaamde authentieke gegevens door bestuursorganen zijn ongewijzigd uit de Wet GBA overgenomen in dit wetsvoorstel. Dit houdt in de eerste plaats in dat bij algemene maatregel van bestuur wordt bepaald welke van de algemene gegevens die in de basisregistratie over een ingeschrevene zijn opgenomen, worden aangemerkt als authentieke gegevens. […] Teneinde te voorkomen dat de verschillende bestuursorganen uiteenlopende gegevens over een persoon gebruiken met alle nadelen van dien […] schrijft de wet voor dat de bestuursorganen verplicht zijn een authentiek gegeven te gebruiken indien dat gegeven over de betrokken persoon beschikbaar is.”

De artikelen betreffende verplicht gebruik en verplichte terugmelding zijn: 1.7, 1.8 en 2.34 Wet BPR

De gemeente is dus verplicht gebruik te maken van authentieke gegevens en authentieke gegevens staan in de basisregistraties.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden