Toekomst DIV

 

Komende jaren gaat er binnen het team DIV van de Gemeente Purmerend nogal wat veranderen. Volgend jaar komt er een nieuw zaaksysteem waarmee we (hopelijk) eindelijk afscheid kunnen nemen van de hybride situatie waarin we al geruime tijd zitten. Daardoor zullen we veel minder uitvoerende taken hebben en ons meer gaan richten op controlerende en adviserende werkzaamheden. Naast dat onze rollen en taken gaan veranderen, hebben wij tevens een flink aantal collega’s die de komende jaren met pensioen zullen gaan. Het DIV-vak is nog altijd niet bepaald aantrekkelijk voor jonge mensen, terwijl hun kennis in een steeds digitaler wordende werkomgeving juist erg gewenst is. Binnenkort gaan wij tijdens een teamdag brainstormen over hoe wij de toekomst van DIV zien. Wij zijn op zoek naar iemand (liefst vanuit een gemeentelijke organisatie) die zijn/haar ervaringen met dit verandertraject met ons wilt delen. Het is wel belangrijk dat diegene naast de nodige ervaring op het gebied van volledig digitaal werken ook een duidelijke visie heeft over de toekomst van DIV….

Weergaven: 1305

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Een andere mogelijkheid is dat he gezamenlijk een verandertraject inzet. Waar ligt je kracht, waar ligt je zwakte? GO opkeidingen doet dit soort trajecten, je zou eens bij Erik Kokke kunnen informeren. 

Femke, ik denk dat we vanuit de gemeente Amsterdam wel een interessant verhaal hebben om met jullie te delen, want de ontwikkelingen die je schetst hebben wij alweer de nodige jaren achter ons liggen. Als je interesse in ons verhaal hebt, stuur me dan even een mailtje (r.ouwerkerk2@amsterdam.nl).

het is goed om verschillende ontwikkelingen naast elkaar te leggen en van daaruit keuzes te maken voor jullie zelf. Jullie ambitie en de ambitie van de organisatie.
Dat DIV-vak is niet meer aantrekkelijk is, klopt denk ik. Het is nog steeds een onbekend fenomeen en verdwijnend. Je rolt er niet meer in. Het klassieke werk verdwijnt in rap tempo. Functioneel beheer en gebruikersondersteuning komen in de plaats. En er moet wel iemand of meerdere personen zijn die het informatiebeheer in de juiste banen leiden, incl. archivering, ongeacht het systeem.
Het zaaksysteem is slechts een van de systemen, met een ander doel dan het oude, vertrouwde DMS. De wereld is veranderd.

@Jack, ik zie ook dat veel traditionele kennis verdwijnt en niet op een andere manier weer terugkomt. Je ziet bij andere vakgebieden dat daar gewerkt wordt aan een toekomstbestendige toekomst, de overdracht van de kennis van de oudere generatie aan de nieuwe.  Zie bijvoorbeeld pagina 16 in het Magazine. Wat in deze ook niet bijdraagt, is het vervallen van de diploma eis in de Archiefwet 2021. Niet dat het huidig opleidingsaanbod echt aansluit bij de beroepspraktijk, maar dit is echt het kind met het badwater weggooien.

hallo Yvonne, welke traditionele kennis bedoel je? Deels verdwijnt inderdaad kennis van /over de papieren archieven en vakinhoudelijke kennis. En helaas is er op veel plaatsen te weinig oog (geweest) voor die kennis. Die kennis was er al niet en is de DIV een afdeling met een gebrek aan actuele kennis. Op andere plaatsen is de DIV een afdeling geworden die alleen oog heeft voor het zaaksysteem en zaakgericht werken. Met zaaktypecatalogi die onvolledig zijn en kant nog wal raken. Ja, er is meer dan genoeg om ons zorgen om te maken.

Vervallen van de diploma-eis. Tsja. Waar haal je de archivarissen vandaan als er overal eentje aangewezen moet zijn? Ze zijn er niet of er komt teveel op het bordje van de weinige die er zijn. Dan komt het ook niet goed.
Nu al wordt veel toezicht gehouden op informatiebeheer door niet-archivarissen. 
Ik ben benieuwd hoe et uiteindelijk wordt.

Alles bij elkaar is het een heel vraagstuk, met diverse invalshoeken en mogelijkheden. Hopelijk maken veel overheden goede voornemens op gebied van de informatiehuishouding :-)

Beide terreinen, ik herken je zin bij de weinige archivarissen komt te veel op het bordje. Toch vind ik de ontwikkeling met partijen, inclusief VHIC, niet goed. Kennis moet ook geborgd zijn binnen een organisatie. Externe partijen kunnen adviseren, maar daarna moet de kennis binnen de eigen organisatie aanwezig zijn.

Overigens heb ik een genuanceerder beeld van DIV medewerkers, de ene gemeente is de andere niet. Bij vooral grote gemeenten en gemeenten die samenwerken zoals Dimpact is veel specialistische kennis in huis. In Noord-Brabant verrichten op dit moment alleen de archivarissen horizontaal toezicht, best een grote provincie. Ik hoorde wel dat het IBT Limburg gebruik maakt van Doxis, omdat de specifieke kennis ontbreekt.

Daarnaast denk ik dat VNG Realisatie een andere rol moet krijgen dan nu, in plaats van diverse handreikingen (van de vele) zzp ers, gewoon concrete kennis aanreiken hoe het moet.

En ook een soort realisme wat reikwijdte van de Archiefwet zou wenselijk zijn.

Begrijp me niet verkeerd! Ik denk dat ik ook een behoorlijk gevarieerd beeld heb van de DIV. De zorgen zijn terecht en de vraag Femke ook. Het is zoeken naar andere wegen. Ik denk dat Purmerend een afdeling heeft die dit aan kan en niet stil heeft gestaan in de tijd.

Ik denk wel dat het DIV-vak ten einde is, het vak waarin documentregistratie en dossiervorming een grote rol speelden. Die activiteiten verdwijnen in vrij snel tempo van DIV naar vakambtenaren en de burger. Functioneel beheer en gebruikersondersteuning mbt het zaaksysteem is veelal in de plaats gekomen. Maar dat is niet de hele wereld van het informatiebeheer. Daar horen ook andere applicaties en de schijven bij. Daarin en daarop moet informatie ook beheerd worden; het begeleiden daarvan zou veel meer onze tak van sport moeten zijn. Dat hebben we (te) lang laten liggen, denk ik. 
Als je nadenkt over de toekomst van een DIV-afdeling denk ik dat je er zo naar moet kijken. 

Je verwijzing naar VHIC kan ik niet plaatsen / begrijp ik niet. 
Ik ben VHIC-er en Beleidsmedewerker DIV bij een gemeente, beide parttime. Dat geeft best een aardige blik op het werkveld hoop ik :-)

Bedankt voor jullie reacties! We zijn vooral benieuwd naar de ervaringen van iemand die wat verder in dit verandertraject zit. We zijn in Purmerend gelukkig mondig genoeg voor de nieuwe rol als gebruikersondersteuner (informatiecoach vind ik eigenlijk een veel betere omschrijving). Het is altijd nuttig om te luisteren naar ervaringen van collega's van andere gemeenten. Dus Rens ik ga zeker op je aanbod in! Zelf ben ik met mijn 36 jaar de op één na jongste van het team. Alleen de inhuurkracht is jonger. Dat is juist ook wat zo frustrerend is: er is werk zat en uitdagingen genoeg maar de instroom van jonge mensen blijft uit ...   

succes!

jonge mensen komen/kwamen via traineeships, daar weet je alles van :-)

Jack, je moet mij ook niet verkeerd begrijpen. Ik geef een concreet voorbeeld. VHIC adviseert over het Zaakgericht werken bij een gemeente, en vertrekt na een tijdje. Dan moet voor die tijd de kennis zijn geborgd. 

Een van de oorzaken waarom DIV minder aantrekkelijk is geworden is m.i. het salaris. Je krijgt geen beleidsmedewerker op schaal 7 of 8. Die mensen met ervaring denken ook na en vertrekken

naar het bedrijfsleven. Je ziet dat ook bij archiefinspecteurs. 

ok

Yvonne Welings zei:

Jack, je noet mij niet verkeerd begrijpen. Voorbeeld VHIC adviseert bij het Zaakgeticht werken bij een gemeente, en vertelt ba een tijdje. Dan moet voor die tijd de kennis zijn geborgd. 

De gemeente Groningen heeft al een tijdje geleden een soortgelijk verandertraject opgestart. Met steun van het management en college. De uitvoering is belegd in een meerjarenprogramma waarin alle facetten van informatiebeheer in samenhang aan de orde komen. 

Antwoorden op discussie

RSS

© 2025   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden