De Limburger berichtte over de aanschaf van een nieuw raadsinformaties... Een dergelijk systeem is niet alleen van belang voor de gemeenteraad maar ook voor burgers. De keus is gevallen voor Parlaeus,  de gemeenten Apeldoorn, Eindhoven en Bodegraven gingen hun voor.

Parlaeus biedt de mogelijkheid voor overbrenging naar een eDepot.

Op dit moment worden bij gemeenten veel nieuwe systemen aangeschaft, Politiek Portaal bijvoorbeeld. We weten ondanks Gibit vaak niet of deze systemen aan archiveringseisen voldoet. Andere systemen zijn Arbor Media en Gemeenteoplossingen.

Niet onbelangrijk is het gegeven dat als gevolg van de herziening van de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) verslagen als open data beschikbaar moeten worden gesteld.  Dat lukt niet met videotulen alleen met besluitenlijsten zelf. Als gevolg van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid moeten videotulen ondertiteld worden. Naast videotulen is het belangrijk om een besluitenlijst te blijven opmaken anders kan je het bestand niet omzetten naar open data. 

De Open data richtijn zal worden geïmplementeerd in de Who. De huidige Who verplicht overheden data voor hergebruik op aanvraag beschikbaar te stellen. Dat hergebruik kan zowel maatschappelijke als commerciële doelstellingen hebben.

Laat weten welke keuze jouw gemeente maakt of heeft gemaakt en hoe de archivering geschiedt?

Weergaven: 308

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dit is ook een grote speler en op dit moment de leverancier van het Raadsinformatiesysteem van de gemeente Maassluis: https://notubiz.nl/verslaglegging-archivering/digitale-archivering/

Dankjewel, in de contracten met de leverancier wordt archivering uitgesloten.Dan moet je Politiek Portaal aanschaffen. Voor gemeenten is nier duidelijk of die wel archivering adequaat regelt.

Je kan de archivering ook via archiefweb laten lopen. Eventueel kan je de warc bestanden opnemen in het e-depot. Bijvoorbeeld Preservica kan de websites streamen. Dat is een werkbare en goedkope oplossing.

Klopt, dat is ook een mogelijkheid die bij de archiefdienst Hilversum op dit moment wordt onderzocht. Ik zou willen dat VNG realisatie een keer met dit soort praktische oplossingen zou komen. Ik ga dat ook concreet vragen en dat is aanleiding voor deze blog.

Neemt niet weg dat de afspraken met Notubiz over terug levering van metadata beter moeten.

Bij het Regionaal Archief Alkmaar zijn we al enkele tijd bezig om de videotulen van de gemeente Den Helder over te kunnen dragen naar ons e-depot. Wij neigen hiermee naar een overdracht per vergadering, daarin de vergaderstukken, video/audiobestand en XML-sprekersinformatie op te nemen. De metadatering voor het e-depot is TMLO TopX Rip (dus één metadatabestand voor het gehele dossier, daarbij alle bestanden in één folder. De structuur wordt georganiseerd in één TMLO bestand). Zelf hebben wij een testbestand gemaakt van enkele vergaderingen die geslaagd zijn opgenomen in onze e-depot testomgeving.

Het nadeel is dat hier vermoedelijk veel werk in gaat zitten voor uitsplitsing en adequate metadatering, maar we hebben binnenkort weer een gesprek met de leverancier van het RIS. Het ideaalbeeld is een overdracht van één vergadering is één SIP voor het E-depot. Een staand vraagstuk is hoe de videotulen vervolgens toegankelijk zijn (de context, ofwel de interface zoals op de website wil je toch op een bepaalde manier behouden).

Er is ook gekeken naar opname van een WARC, dit kan bij Archiefweb.eu, maar dan is de video niet goed embedded in het WARC bestand, wat betekent dat de sprekersinformatie niet goed kan worden toegepast. Ook hebben we zelf een WARC gemaakt dmv Webrecorder.io. Een dergelijk WARC bestand is per vergadering zo'n 1,5 GB in grootte. Het laden van de WARC bestanden kost daardoor veel tijd. Een ander nadeel is dat de WARC naar mijn weten inhoudelijk niet doorzoekbaar zijn.

Ik ben benieuwd of er meer ervaring zijn!

Dank Twan voor het antwoord, ik was ook benieuwd naar de ervaringen van Alkmaar. We hebben afgelopen tijd onderzoek gedaan naar de archivering van videotulen. Die bevindingen  hebben we in een document voor gelegd aan VNG realisatie, wordt morgen besproken in de VNG archiefcommissie. 

@ Twan, ik heb ervaring met de warcbestanden. Wat is het probleem met het videobestand? 

M.i. weegt de interface heel zwaar, want wat is archief zonder context? Heb je een idee hoe je dat anders zou kunnen oplossen? 

Preservica kan de webarchieven streamen, maar hoe zit dat met andere oplossingen? 

@Jean-Luc, De WARC bestanden zoals ik ze van Archiefweb heb gezien missen het videobestand embedded in de site, dat is dan enkel te downloaden als apart bestand, waardoor je niet dmv de sprekersinformatie fragmenten kunt selecteren. Met Webrecorder heb ik een WARC bestand gemaakt waarbij ik de gehele vergadering moest laten afspelen. Dat werkte al beter, maar daar kwamen de vergaderstukken weer niet goed mee. Ik denk dus dat een WARC wel zou kunnen werken, maar ik moet nog een goed werkend en volledig WARC bestand zien dat geautomatiseerd is gevormd en volledig is genoeg is om de context goed te vangen en technisch te werken. Wellicht werkt dit bij jullie goed?

De weergave van een WARC is wat mij betreft het mooiste, die mening deel ik. Een tussenvorm zou kunnen zijn dat de bestanden los in een SIP worden gevoegd en dat er een WARC bestand bij zit waarin wordt verwezen/gelinkt naar de individuele bestanden? Zo heb je de interface werkend, maar ook de losse bestanden voor losse raadpleging/doorzoeking. Maar geen idee of dit technisch mogelijk is.

Archivematica zelf kan geen webarchieven streamen, wij moeten aan de toegangskant een integratie laten ontwikkelen van een viewer. Dit lijkt me een onvermijdelijke ontwikkeling bij onze leverancier.

@Yvonne, Ik ben heel blij dat jullie de stap naar VNG hebben gemaakt. Ik denk dat daar een aantal van dit soort problemen moeten worden opgelost/knopen doorgehakt. Het zou beter zijn als iedereen vooral hetzelfde gaat doen en dat niet ieder zijn eigen wiel moet uitvinden. Ik ben dan ook heel benieuwd naar de uitkomsten van de archiefcommissie.

Ook liggen er nog problemen bij andere soorten datasets, denk aan ruimtelijke plannen bijvoorbeeld.

Het is voor mij alweer even geleden, maar volgens mij werkte dat gewoon zoals het hoort. Het was wel even puzzelen met de SIP creator, voordat de website goed getoond werd. 

Ik wil ze nu gaan testen met datamatters, al heb ik begrepen dat die oplossing geen webarchief kan streamen. Ben benieuwd of daar een oplossing voor komt en op welke termijn. 

@Twan, wat bestemmingsplannen betreft lijkt er niet direct een oplossing voorhanden. Veel gemeenten slaan de bestanden plat om het zo maar te noemen en archiveren die als pdf. Dat is niet echt een oplossing. Wat veel gemeenten doen om dit moment is RN-zone aanschaffen met de verwachting de bestanden nog 1 jaar leesbaar te houden. 

Antwoorden op discussie

RSS

© 2020   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden