Hoi allemaal,

In de selectielijst van 2017 vielen automatische incasso onder categorie 19.1.1. Deze waren daarmee 7 jaar na afhandeling te vernietigen.

In de selectielijst van 2020 vallen deze nu onder een aparte categorie, namelijk 24.1.3. Hieraan is een termijn verbonden van 7 jaar na vervallen van het procesobject. Begrijp ik het goed dat we alle automatische incasso's tot wederopzegging/intrekking van de incasso moeten bewaren?

 

Weergaven: 150

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dit lees ik op de site van de consumentenbond:

Melding onterechte incasso

Via de procedure Melding Onterechte Incasso kun je het bedrag tot 13 maanden nadat het afgeschreven is, laten terugboeken. Jouw bank zal contact opnemen met de bank van het bedrijf dat geld heeft afgeschreven, de incassant. Die bank vraagt aan de incassant de machtiging te laten zien. De incassant moet een geldige machtiging hebben en moet deze tot minimaal 1 jaar na de laatste incasso of het vervallen van de machtiging bewaren. Kan de incassant deze machtiging niet tonen, dan krijg je je geld terug. De procedure wordt in principe binnen 2 weken afgerond.

Let op: ABN Amro rekent 'onderzoekskosten' als de incasso wel terecht blijkt te zijn. Bijvoorbeeld als je toch wel een machtiging hebt afgegeven.

Ik heb me niet in de details van de nieuwe selectielijst verdiept. Is het niet zo bedoeld: machtigingen moeten worden bewaard tot 7 jaar na intrekkring/verlopen en de incasso-opdracht (het innen) zelf vervalt 7 jaar na uitvoering ?

ik ben het met Jules Lauwerier eens: machtigingen moeten worden bewaard tot 7 jaar na vervallen, en dat kan soms best lang zijn. Denk maar aan machtigingen voor afschrijving gemeentelijke belastingen/heffingen, deze kunnen net zo lang doorlopen als iemand in een woning woont, 30-40 jaar bijvoorbeeld. Bij de gemeente Oss hebben we nog verschillende archiefdozen vol met dit soort afgegeven machtigingskaartjes, waarvan we nog niet kunnen zeggen dat deze zijn vervallen. Dus toch nog maar bewaren voorlopig, misschien moeten we dit soort machtigingen wel op vvv na 40 of 50 jaar zetten?  En inning (=uitvoering) kan inderdaad op 7 jaar na uitvoering worden vernietigd.

Als organisatie dien je een automatisch incasso te kunnen overleggen indien de klant betwist of de incasso terecht heeft plaatsgevonden. Vandaar dat we de selectielijst hebben aangepast van 7 jaar na afhandeling naar 7 jaar na vervallen. Dat vraagt inderdaad nagaan of een automatische incasso is verlopen of niet en kan leiden tot lange bewaartermijnen, maar gezien de verplichting om een automatische incasso te kunnen overleggen, is dat niks aan te doen.

Allen,

bedankt voor jullie reacties. Ik snap de beredenering. Dit levert een hoop werk op. Maar daar is inderdaad niks aan te doen. Nogmaals bedankt!

Antwoorden op discussie

RSS

© 2020   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden