Ruimtelijkeplannen.nl is een samenwerking van het Ministerie van infrastructuur en Milieu, Kadaster, Geonovum, IPO en VNG. Op ruimtelijkeplannen.nl worden alle bestemmingsplannen gepubliceerd. Publicatie van bestemmingsplannen op deze website is verplicht en is juridisch bindend. De Erfgoedinspectie is in haar rapport duidelijk geweest over welke websites voor archivering in aanmerking komen en de wijze waarop dat dient te gebeuren.

Op dit moment heb ik kunnen achterhalen dat de KB deze website 1-2 per jaar harvest. Daar ben ik op zich blij mee, maar deze oplossing is om meerdere redenen niet voldoende. Ten eerste is de frequentie van archiveren waarschijnlijk te laag: de content zal frequenter wijzigen dan 1-2 keer per jaar. Bovendien is het een plicht van (een) van de betrokken partijen om dit te regelen.

Is er misschien iemand die mij kan vertellen of, hoe en door wie deze website nog meer gearchiveerd wordt?

 

Weergaven: 1723

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Lees hier de ervaringen over het opnemen van bestemmingsplannen in een eDepotvoorziening

https://storage.ning.com/topology/rest/1.0/file/get/1222448232?prof...

Met veel interesse heb ik de discussie over het archiveren van ruimtelijke plannen gelezen. Niet toevallig is ook onze gemeente op zoek naar hoe de ruimtelijke plannen te archiveren. De informatie uit deze discussie is daarbij zeer behulpzaam.

Een echt gangbare oplossing is er nog niet, begrijp ik, hoewel ik in de reactie van Nienke lees dat er wel software is voor het opslaan van de bestandenset o.a. in gebruik bij Apeldoorn.
Bij ons is de archiefmodule van Dezta ter sprake gekomen. Weet iemand of dit software is voor het archiefwaardig opslaan (volgens DUTO?) van ruimtelijke plannen, dus de bestandenset? Dus zoals Nenke dat beschrijft?

Factsheet_Dezta_archiveren_24032015.pdf

Beste Eelco,

Dit betreft inderdaad Dezta Archiveren. Dit  geen voorziening voor langdurige duurzame toegankelijkheid (e-depot) maar een tijdelijke bewaaromgeving voor de plannen inclusief viewer voor raadpleging. Roxit heeft ook niet de ambitie om een e-depot te leveren.

https://www.youtube.com/watch?v=QjZpTPuKIq0

Zie ook de bijlage.

Dank je wel Roland. Misschien voor de hand liggend, maar is de opslag in Detza Archiveren wel geschikt om daarna op termijn over te dragen naar een e-depot?

Nienke had het ook nog over een domeinarchief. Hoe verhoudt zich dat tot Dezta Archiveren?

Overigens is jouw verhaal eerder in de discussie voor mij heel verhelderend geweest. Ook je aanvulling over de videotulen waar wij op dit moment eveneens mee bezig zijn. Dus dank daarvoor.

Eelco,

Het bedoelde specifieke domeinarchief = Dezta archiveren. Nienke zet dit tegenover een traditioneel generiek DMS/RMA dat niet overweg kan met ruimtelijke plannen.

Helaas is er geen oplossing in zicht voor duurzame toegankelijkheid van ruimtelijke plannen. Er is geen preserveringstrategie bekend bij het Nationaal Archief en er wordt ook niet aan gewerkt op dit moment... Het is dus moeilijk te zeggen of Dezta archiveren geschikt is om op termijn over te dragen. Dezta archiveren zorgt er in ieder geval voor dat de plannen raadpleegbaar blijven (tenzij de applicatie niet meer ondersteund wordt door het Operating System).

Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat de wet iets verplicht stelt waar geen bewaarstrategie voor bestaat... Ik vrees dat de Omgevingswet dit probleem niet gaat oplossen.

Wat ik bedoelde met specifiek domeinarchief is inderdaad Dezta Archiveren. Ik noem het zo omdat er voor het archiveren van ruimtelijke plannen meerdere componenten van de Dezta Suite nodig zijn. Aan een al bestaande applicatie (Dezta Plan Monitor) is een module toegevoegd die de bestandenset van een ruimtelijke plan klaarzet. Dezta Archiveren haalt die bestandenset + metadata op en zorgt voor de archivering in het domeinarchief. Dat domeinarchief is inderdaad een andere dat een traditioneel DMS.

Roland Bisscheroux zei:

Eelco,

Het bedoelde specifieke domeinarchief = Dezta archiveren. Nienke zet dit tegenover een traditioneel generiek DMS/RMA dat niet overweg kan met ruimtelijke plannen.

Helaas is er geen oplossing in zicht voor duurzame toegankelijkheid van ruimtelijke plannen. Er is geen preserveringstrategie bekend bij het Nationaal Archief en er wordt ook niet aan gewerkt op dit moment... Het is dus moeilijk te zeggen of Dezta archiveren geschikt is om op termijn over te dragen. Dezta archiveren zorgt er in ieder geval voor dat de plannen raadpleegbaar blijven (tenzij de applicatie niet meer ondersteund wordt door het Operating System).

Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat de wet iets verplicht stelt waar geen bewaarstrategie voor bestaat... Ik vrees dat de Omgevingswet dit probleem niet gaat oplossen.

Is ook bekend welke software de gemeente Apeldoorn gebruikt om de planvoorraad te archiveren? Dus van welke leverancier?

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden