NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Hoi,
ik ben betrokken bij de aanschaf en implementatie van een applicatie t.b.v. de begraafplaatsadministratie. De documenten die volgen uit de diverse processen zullen landen in een zaaksysteem en na het vervallen van de bewaartermijn vernietigd worden.
Mijn vraag gaat over het volgende:
In bijlage 4 van de selectielijst 2020 staan de blijvend te bewaren registers benoemd. Hieronder valt ook het begraaf-, crematie- en asbussenregister met als grondslag de Wet op de lijkbezorging, art. 27, art. 50 en art. 65.
Ik heb die artikelen doorgenomen, maar ik kan nergens vinden welke gegevens er nu precies worden vastgelegd in het register die voor blijvende bewaring in aanmerking komen. Als ik logisch beredeneer zullen dat gegevens zijn zoals naam, voornaam, voorletters, geboortedatum, sterfdatum, periode van begraven/bijzetting tot aan ruiming en het grafnummer o.i.d. Maar ik kan nergens vinden wat de precieze gegevens zijn.
Kan iemand mij verder helpen?
De achterliggende gedachte is dat in de toekomst het ook mogelijk wordt om de betreffende applicatie te schonen van niet meer relevantie data, zoals het inplannen van een begrafenis e.d. Dan is het goed om te weten welke gegevens er verwijderd mogen worden en welke voor eeuwig bewaard moeten blijven.
Dank voor het meedenken!
Tags:
Is er nog wel een register aan te wijzen? Bij een vorige werkgever (gemeente) ooit samen met publiekszaken
dezelfde vraag proberen op te lossen. Wat is een begraafplaatsregister en waar kunnen we dit terugvinden.
Uiteindelijk kwamen we tot de, wellicht niet geheel correcte, conclusie dat het register eigenlijk niet meer
aanwezig is. Binnen de gebruikte software was alleen een actueel overzicht van graven met naam beschikbaar.
Als er geruimd werd en de graven opnieuw uitgegeven werden verdween ook de historie.
Je misschien niets aan mijn reactie maar ik lees in je vraag niet of je al contact hebt gehad met het taakveld
dat de graven uitgeeft of de begraafplaatsen beheerd.
Succes Jan-Jaap
Dank voor je reactie Jan-Jaap.
Ik heb inmiddels ook contact gehad met de gemeentearchivaris en die verwijst me ook door naar het taakveld. Verder geeft hij aan dat de gemeente zelf bepaald wat er wordt vastgelegd in een dergelijk register en dat dat opgenomen dient te zijn in een verordening.
Ik ben inmiddels al iets verder. De reactie van de gemeentearchivaris luidt:
Uit art. 27 van de Wet op de lijkbezorging:
Verder wordt niet vermeld welke gegevens moeten worden opgenomen in het register.
Bij crematoria en plaatsen van bijzetting is onder resp. art. 50 (gecremeerde lijken en bestemming die aan de as is gegeven) en 65 (asbussen) opgenomen dat bij wijze van algemene maatregel van bestuur nadere regels worden gesteld over welke gegevens in het register moeten worden opgenomen. Met andere woorden: hierover besluit het college middels een verordening.
Mijn conclusie: iedere gemeente kan (grotendeels) zelf de inhoud van het register bepalen
© 2025 Gemaakt door Marco Klerks.
Verzorgd door