In de leidraad WABO-DIV / archivering wordt aandacht besteed aan een WABO "ordeningsplan". Hiervoor wordt o.a. een overzicht gebruikt van de 21 activiteiten waarvoor volgens de WABO toestemmingen moeten worden verleend. Prima om hier je informatie mee te ordenen (zie pag. 53 van de Leidraad). Ook is in de leidraad een transponeringstabel opgenomen gebaseerd op de 25 toestemmingen voor activiteiten die zijn geïntegreerd in de WABO. De activiteiten die in de transponeringstabel zijn opgenomen zijn niet dezelfde als die in het ordeningsplan worden gebruikt.

Is dit een fout? Of snap ik het niet?

 

De gegevensmodellen van OLO en WABO lopen niet parallel. Ook het gegevensmodel in Squit XO is weer anders.

De gemeente Lochem gaat een koppeling aanleggen tussen het DMS en Squit XO en tussen het DMS en OLO. Alle zaken en documenten worden opgenomen in het DMS.

 

Ik zoek naar een ordening (of gegevensmodel) voor het DMS dat aansluit bij zowel Squit XO als bij de activiteiten uit de WABO waaraan de waardering kan worden gekoppeld. Is er iemand die hier aan werkt? Aan wil gaan werken? Samen?

 

Marian v.d. Wetering

Gemeente Lochem

 

 

 

Weergaven: 1058

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dag Marian,

Hoe je het ook wend of keert, er zal ergens een vertaalslag gemaakt moeten worden van het gegevensmodel zoals dat vanuit het olo komt en het gegevensmodel zoals dat binnen Squit wordt gebruikt.
Met de komende update van het model-DSP (update 10, september) zorgen we er voor dat de benoemde werkprocessen (in de vorm van de 'hoofdzaaktype' omgevingsvergunning en als 'deelzaaktypen' de activiteiten) weer zo goed mogelijk aansluiten:
- wat betreft de naamgeving op de in de Wabo gebruikte termen
- wat betreft de deelzaaktypen op de onderdelen van een olo aanvraag
- wat betreft de waardering op de wabo selectielijst, inclusief het gebruik van de benodigde resultaattypen

Als je wilt kan ik daar wel wat van toesturen. Ik denk dat dit een goed uitgangspunt is voor de ordening, maar, zoals gezegd, de afstemming op het gegevensmodel van Squit moet dan nog gemaakt worden.
Dag Rudy.
Graag vast opsturen dan. We zijn ook al wel bezig geweest natuurlijk met de deeltoestemmingen omgevingsvergunning zoals ze nu in het model DSP zijn opgenomen. De vertaalslag daarvan naar de zgn deelzaken in Squit XO is niet te maken. En dat kan ook niet anders want het zijn geen deelzaken.
Jacques Duivenvoorden gaat dit al meenemen naar een bijeenkomst in Overijssel over Squit.
groeten,
Marian

Rudy Kaptein zei:
Dag Marian,

Hoe je het ook wend of keert, er zal ergens een vertaalslag gemaakt moeten worden van het gegevensmodel zoals dat vanuit het olo komt en het gegevensmodel zoals dat binnen Squit wordt gebruikt.
Met de komende update van het model-DSP (update 10, september) zorgen we er voor dat de benoemde werkprocessen (in de vorm van de 'hoofdzaaktype' omgevingsvergunning en als 'deelzaaktypen' de activiteiten) weer zo goed mogelijk aansluiten:
- wat betreft de naamgeving op de in de Wabo gebruikte termen
- wat betreft de deelzaaktypen op de onderdelen van een olo aanvraag
- wat betreft de waardering op de wabo selectielijst, inclusief het gebruik van de benodigde resultaattypen

Als je wilt kan ik daar wel wat van toesturen. Ik denk dat dit een goed uitgangspunt is voor de ordening, maar, zoals gezegd, de afstemming op het gegevensmodel van Squit moet dan nog gemaakt worden.
Collega´s,

Sinds 17-8-2010 is er een update van de Leidraad Wabo DIV / archivering, gepubliceerd door VROM in samenwerking met de vereniging Stadswerk.
Ter info meld ik het onderstaande:

(citaat) "Versie 1.1
De huidige leidraad Wabo DIV, versie 1.1 (aug. 2010) is een update van versie 1.0 (april 2010). De update is ontstaan naar aanleiding van opmerkingen over versie 1.0, de presentaties tijdens de verdiepingscursussen Wabo DIV, en de reacties van deelnemers.
In een apart hoofdstuk in versie 1.1. zijn de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van versie 1.0 beschreven."

Ik kan nog niet beoordelen of er op het beschreven ordeningsplan, een correctie is aangebracht.

De publicatie is vrij te downloaden:
www.omgevingsvergunning.com/documenten/wabo/wabodiv.pdf

Groeten,
Dick de Heer
Hallo Dick.
Ik heb de nieuwe versie 1.1. gebruikt. De opsteller van de leidraad zal deze week kijken naar de verschillende tabellen. Als we daar duidelijkheid over hebben en de update van het model-DSP is gereed kunnen we beginnen met een vertaalslag.
Jacques Duivenvoorden neemt de vraag m.b.t. Squit XO mee naar een overleg in Overijssel begin september.
Ik laat het weten als ik meer weet.
groeten,
Marian


Dick de Heer zei:
Collega´s,

Sinds 17-8-2010 is er een update van de Leidraad Wabo DIV / archivering, gepubliceerd door VROM in samenwerking met de vereniging Stadswerk.
Ter info meld ik het onderstaande:

(citaat) "Versie 1.1
De huidige leidraad Wabo DIV, versie 1.1 (aug. 2010) is een update van versie 1.0 (april 2010). De update is ontstaan naar aanleiding van opmerkingen over versie 1.0, de presentaties tijdens de verdiepingscursussen Wabo DIV, en de reacties van deelnemers.
In een apart hoofdstuk in versie 1.1. zijn de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van versie 1.0 beschreven."

Ik kan nog niet beoordelen of er op het beschreven ordeningsplan, een correctie is aangebracht.

De publicatie is vrij te downloaden:
www.omgevingsvergunning.com/documenten/wabo/wabodiv.pdf

Groeten,
Dick de Heer
In aanvulling op mijn eerdere bericht: per vandaag is de update (versie 10) van het model-DSP waarin de Omgevingsvergunning volledig is verwerkt vrijgegeven voor alle klanten van het model-DSP en de i-Navigator. Als bijlage bij de update wordt een vergelijkingsdocument geleverd waarin Wabo activiteiten, OLO onderdelen, model-DSP werkprocessen, DSP-documenttypen en Stadswerk standaarddocumenten naast elkaar gezet zijn.
Daarnaast is in de update onder andere geanticipeerd op de wijzigingen in de selectielijst, zoals die binnenkort met terugwerkende kracht zullen gaan gelden voor archiefbescheiden vanaf 1996.
Beste Rudy, dat is goed nieuws. Ik laat direct de update binnenhalen.

Deze week willen we het DMS gaan inrichten, dus dit komt als geroepen. Ik ben ook heel benieuwd naar het vergelijkingsdocument en of dat matcht met mijn eigen poging tot 'mapping' van literatuur WABO-DIV - inrichting SquitXO - inrichting DSP - inrichting Decos.
En meteen ook een vraag over één van de belangrijkste keuzes bij implementatie van WABO-DIV aan de community:
kies jij voor integrale of modulaire methode?
bij keuze voor modulair: welke hoofd-/deelzaken onderscheid je? en hoe ben je tot die keuze gekomen?


Aangezien ons dms nog niet klaar is voor het werken met hoofd- en deelzaken, overweeg ik nu om tijdelijk de integrale methode toe te passen en over een paar maanden over te stappen naar modulair.
Ik besef dat dit niet de schoonheidsprijs verdient en een erg grove ordening oplevert, maar zoek naar een snelle, pragmatische methode om in ieder geval op 1 oktober een basisdienstverlening te kunnen geven (info in het DMS vangen en vooral niet registreren onder 'oude werkprocessen').

integraal interpreteer ik dan als: info rond één omgevingsvergunning gebundeld onder een hoofdzaak. activiteiten (deelzaken) worden benoemd in de omschrijving van de zaak.

modulair (alternatieve optie) kan ik nu enkel toepassen door tijdelijk 'deelzaken' op het niveau van hoofdzaken te verwerken en door middel van verwijzingen (in dit geval koppeling tussen de deelzaken) de info rond één omgevingsvergunning samen te brengen.
Dag,

Een vraagje van mijn kant als antwoord op jouw vraag: waarom zou je de omgevingsvergunning modulair gaan archiveren?
Je hebt toch te maken met 1 aanvraag en daaruit 1 besluit, dan hoort het dossier toch volledig bij elkaar te blijven (dus integraal)?

Mariska
vanwege verschillende selectietermijnen? Selectielijst voor 'omgevingsvergunning' is er nog niet. Ik heb begrepen dat de selectielijsten van de (nu vervallen) oude vergunningen gehanteerd moeten worden.
Wat we met elkaar weten wordt bevestigd in het dit onderzoek inzake de ICT en WABo, zie deze link.
@Frieke,

Voor de omgevingsvergunning heeft de VNG de volgende informatie verstrekt. De nieuwe selectielijst, waar we dus al bijna een jaar op aan het wachten zijn wordt aangepast op dit hoofdstuk. Ook bleek het niet mogelijk om voor 1 oktober die aan te passen. Ik vind de informatievoorziening van de VNG overigens niet echt optimaal !!!

Zie deze passage op de website VNG en deze link:
- Proeve Wabo-Selectielijst archiefbescheiden (inter)gemeentelijke organen
Wij hebben een proeve voor een aan de Wabo en de nieuwe Wabo-terminologie aangepaste
onderwerp Model beheerregeling Wabo-div/archivering datum 04 oktober 2010 03/03
‘Selectielijst archiefbescheiden (inter)gemeentelijke organen’ laten maken. Daarbij bleek dat de 37
soorten Wabo-bescheiden in de (inter)gemeentelijke Selectielijst óf op B/bewaren stonden óf op V/
1 jaar na vervallen van de handeling, het recht of gevolg (één wettelijk bepaalde uitzondering
daargelaten). Dit betekent dat nadere harmonisatie niet nodig blijkt te zijn.
Voorts hebben wij met de betrokken departementen – het ministerie van VROM en het ministerie
van OCW c.q. het Nationaal Archief – afgesproken dat de gemeenten modulair met de bescheiden
kunnen omgaan. Dit betekent bijvoorbeeld dat bij een meervoudige te bewaren vergunning de
aanvragen waarvan de handeling, het recht of het gevolg vervallen is na 1 jaar kunnen worden
vernietigd. Tevens hebben wij een vergelijking gemaakt met de Wabo-archiefbescheiden bij de
andere betrokken overheidsorganen. Harmonisatie tussen alle betrokkenen bleek evenwel op
korte termijn niet mogelijk.


F. Hazendonk zei:
vanwege verschillende selectietermijnen? Selectielijst voor 'omgevingsvergunning' is er nog niet. Ik heb begrepen dat de selectielijsten van de (nu vervallen) oude vergunningen gehanteerd moeten worden.
Hallo.
Het gaat niet alleen over het al of niet modulair archiveren i.v.m. met bewaartermijnen. Je zult ook iedere omgevingsvergunning toegankelijk moeten maken door het toevoegen van de verschillende activiteiten die zijn opgenomen in de vergunning. De serie omgevingsvergunningen wordt nl. erg groot. Of dit nu digitaal of analoog gearchiveerd wordt. Het terug kunnen vinden op de verschillende activiteiten maakt de serie beter toegankelijk.
Daaarvoor is overeenstemming nodig over de te gebruiken verdeling en de termen die daarbij horen.
groeten,
Marian

Mariska Tebbenhof zei:
Dag,

Een vraagje van mijn kant als antwoord op jouw vraag: waarom zou je de omgevingsvergunning modulair gaan archiveren?
Je hebt toch te maken met 1 aanvraag en daaruit 1 besluit, dan hoort het dossier toch volledig bij elkaar te blijven (dus integraal)?

Mariska

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden