Binnen deze groep vindt discussie en informatie-uitwisseling plaats over onderwerpen die verband houden met waardering en selectie van archiefdocumenten en andere informatie.
Het college van burgemeester en wethouders keurde op dinsdag 2 maart de hotspotlijst 2018-2019 voor de gemeente Arnhem goed. In deze lijst staan gebeurtenissen of kwesties vermeld, die bijvoorbeeld leidden tot beroering of ophef in de samenleving of grote media-aandacht kregen. De hotspotlijst is een aanvulling op de gemeentelijke selectielijst. In zo'n selectielijst staan documenten beschreven, die de gemeente blijvend bewaart of na een bepaalde termijn vernietigt. Documenten die gaan over gebeurtenissen of kwesties die in de hotspotlijst staan, bewaart de gemeente.
Een werkgroep die bestond uit vakmensen van de gemeente Arnhem en het Gelders Archief, een journalist, een historicus namens het Arnhems historisch genootschap Prodesse en andere experts bereidde de hotspotlijst voor.
Deze week kwam de gemeente Almere landelijkin het nieuws, omdat de mailboxen van bestuurders van de afgelopen tien jaar zijn vernietigd. Bij de gemeente Almere is eerder in 2016 bepaald dat de hier na te noemen bestuurders en ambtenaren mailboxen permanent bewaard moeten worden: leden van de gemeenteraad en college, bestuurlijke commissies en Rekenkamer, de gemeentesecretaris, de concerndirectie en de raadsgriffier(bron). Andere uitzonderingen kunnen door de Stadsarchivaris voor bepaalde groepen gebruikers worden aangegeven.
De centrale vraag van deze themasessie is “Met welke knelpunten moet je rekening houden bij de inrichting van een Hotspot Monitor en hoe borg je de trendanalyse op langere termijn?”
De themasessies vinden elke laatste donderdag van de maand online plaats tussen 15:00 en 16:30 uur. De centrale vragen kiezen we uit jullie suggesties, die je via de bekende platforms Breed, KIA en de KNVI aan ons kunt doorgeven. Wat houdt je bezig? Waar zou je meer over willen weten? Van welke organisatie wil je leren? Elke maand kiezen we één centrale vraag, die we gezamenlijk gaan beantwoorden door onze krachten te bundelen.
Omvang mailboxenaffaire steeds groter: archiveren bleek te duur Almere • Dinsdag 16 maart 2021 | 19:05 De omvang van de Almeerse mailboxaffaire is nog veel groter dan tot nu bekend was. Dat blijkt op basis van nieuwe informatie. De complete boxen van zowel (oud-)bestuurders als topambtenaren van de gemeente Almere zijn over een periode van 13 jaar verdwenen. De reden hiervan is dat de archivering van de mailboxen te duur bleek te zijn voor de gemeente.
Het college is zorgdrager voor de gemeentelijke archieven welke nog niet zijn overgedragen aan het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC). Archieven hebben verschillende functies, onder andere als bron voor (toekomstig) historisch onderzoek. Daar waar het handelen van de overheid en de samenleving elkaar intens raken, is het vanuit cultuur-historisch perspectief van belang om de neerslag van deze bijzondere gebeurtenissen veilig te stellen en te bewaren.
Op bijgevoegde hotspotlijst staan een aantal gebeurtenissen vermeld, over de periode 2017-2021, die hebben geleid tot beroering of ophef in de samenleving van de gemeente Boxmeer en/of die tot grote media-aandacht hebben geleid. Het uitvoeren van een hotspotmonitor is verplicht sinds de invoering van de Selectielijst voor gemeenten en intergemeentelijke organen 2017. Door vaststelling besluit de gemeente informatie rondom deze hotspots blijvend te bewaren.
De hotspotmonitor is geen eenmalige actie, maar een terugkerend proces. Periodiek wordt beoordeeld of zich in de achterliggende periode nieuwe hotspots hebben voorgedaan.
In maart 2021 is het plan van aanpak voor het project Opschonen websites vastgesteld. Dit project stimuleert organisaties binnen de Rijksoverheid om verouderde, niet-functionele internetdomeinen op te schonen, als onderdeel van structureel domeinnaambeheer. Het project bestaat uit twee fases:
We stellen de Handreiking Beheer Internetdomeinen Rijksoverheid op met het Bureau Forum Standaardisatie als penvoerder.
We organiseren samen met ICTU implementatieworkshops, zowel plenair als voor individuele organisaties.
Hotspotmonitor? Waarderingsinstrumenten? Trendanalyses voor de toekomst? Trendanalyses voor het verleden? Illegaal vernietigen? Archiefwet? Uitzonderen van vernietigen? Er zijn heel veel begrippen voorbijgekomen tijdens de themasessie van 25 maart wat meer toelichting verdient. Daarom zullen we in themasessie van april meer aandacht besteden aan de totstandkoming van de hotspotmonitor en de trendanalyse.
De centrale vraag van deze themasessie is:‘Is kennis van de achtergrond van de huidige waarderingsmethodiek (zoals de systeemanalyse en de hotspotmonitor) noodzakelijk voor het goed toepassen ervan?’
Gaspreker van de themasessie van april is Aleid Overbeeke. Zij is sinds vijf jaar werkzaam bij het cluster Waardering en Selectie van het Nationaal Archief als Senior Medewerker Waardering en Selectie . In deze functie adviseer zij overheidsorganen bij het opstellen van selectielijsten en hotspotlijsten. Begrippen zoals hierboven genoemd komen dagelijks voorbij. Bij de themasessie van 29 april vertel ze jullie graag over de totstandkoming van de hotspotmonitor en de trendanalyse.
Hotspotmonitor? Waarderingsinstrumenten? Trendanalyses voor de toekomst? Trendanalyses voor het verleden? Illegaal vernietigen? Archiefwet? Uitzonderen van vernietigen? Er zijn heel veel begrippen voorbijgekomen tijdens de themasessie van 25 maart wat meer toelichting verdient. Daarom zullen we in themasessie van april meer aandacht besteden aan de totstandkoming van de hotspotmonitor en de trendanalyse.
De centrale vraag van deze themasessie is: ‘Is kennis van de achtergrond van de huidige waarderingsmethodiek (zoals de systeemanalyse en de hotspotmonitor) noodzakelijk voor het goed toepassen ervan?’
Gaspreker van de themasessie van april is Aleid Overbeeke. Zij is sinds vijf jaar werkzaam bij het cluster Waardering en Selectie van het Nationaal Archief als Senior Medewerker Waardering en Selectie . In deze functie adviseer zij overheidsorganen bij het opstellen van selectielijsten en hotspotlijsten. Begrippen zoals hierboven genoemd komen dagelijks voorbij. Bij de themasessie van 29 april vertel ze jullie graag over de totstandkoming van de hotspotmonitor en de trendanalyse.
De themasessies vinden elke laatste donderdag van de maand online plaats tussen 15:00 en 16:30 uur. De centrale vragen kiezen we uit jullie suggesties, die je via de bekende platforms Breed, KIA en de KNVI aan ons kunt doorgeven. Wat houdt je bezig? Waar zou je meer over willen weten? Van welke organisatie wil je leren? Elke maand kiezen we één centrale vraag, die we gezamenlijk gaan beantwoorden door onze krachten te bundelen.
Overheid heeft nog jaren nodig om 'foute persoonsgegevens' op te ruimen
Het duurt nog jaren voordat de overheid organisaties heeft doorgelicht op het onterecht registreren van een tweede nationaliteit en het bijhouden van andere "vervuilde data". Het demissionaire kabinet kreeg van de Kamer de opdracht om deze foute persoonsgegevens op te ruimen. Om dit voor elkaar te krijgen, heeft het kabinet zeker deze hele regeerperiode van vier jaar nodig, meldt staatssecretaris Raymond Knops (Binnenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer.
Privacy, data en veiligheid zijn vooral door de komst van de AVG het afgelopen jaar enorm in de spotlights gezet. En ook als gemeente heb je te maken met verschillende persoonsgegevens. Maar hoe voorkom je dat data in de verkeerde handen valt? En wat doe je met oude datadragers? We vertellen je in deze blog alles over het ‘wat’, ‘waarom’ en ‘hoe’ rondom datavernietiging.
Wat is datavernietiging?
Laptops, USB-sticks, mobiele telefoons, harde schijven: dit zijn allemaal voorbeelden van hardware die vaak vol staan met gegevens. Maar wat doe je met een kapot of een afgeschreven apparaat? Voor jou is het weinig meer waard, maar voor iemand met kwade wil is het een waardevolle bron vol met persoonsgegevens. Met datavernietiging neem je geen enkel risico op het gebied van privacy en veiligheid: de hardware wordt namelijk in een shredder vernietigd, tot stukjes van ongeveer 9 mm.
Waarom datavernietiging?
Er zijn verschillende redenen om gebruik te maken van datavernietiging via een gecertificeerd bedrijf:
Geen risico op een datalek of een andere vorm van datamisbruik;
Een opgeruimde bedrijfsruimte: geen rondslingerende harde schijven of telefoons;
Eenvoudig proces: je bent zelf (op het verzamelen van hardware na) geen tijd kwijt aanharde schijven vernietigenof andere databronnen;
Je betaald per datadrager een bepaald bedrag voor de datavernietiging;
Je ontvangt een officieel vernietigingscertificaat;
Datavernietiging verloopt volgens alle Europese wetten en normen.
Hoe werkt datavernietiging?
Het datavernietigingsproces werkt erg eenvoudig. Je maakt een afspraak, waarbij je aangeeft om hoeveel datadragers het gaat. Bij de meeste bedrijven heb je de keuze uit datavernietiging op locatie bij jouw bedrijf, of dat ze datadragers meenemen voor vernietiging op een externe locatie. Vervolgens doet een shredder al het werk: alles wordt in kleine stukjes verwerkt en vervolgens afgevoerd. Je ontvangt zelf een verklaring voor de gecertificeerde datavernietiging en een lijst met serienummers van de vernietigde hardware.
Met datavernietiging neem je als gemeente geen enkel risico wanneer het gaat om persoonsgegevens!
Dit bericht is geschreven doorSimone,en geplaatst opdinsdag 23 maart 2021.
n de iNavigator staat bij het werkproces Vragen reglement van orde op het tabblad Archivering Bewaartermijn van 1 jaar op basis van de selectielijst 6.1.3.
Hier heb ik toch wel bedenkingen bij.
Het betreffen vragen gesteld door een fractie of meerdere fracties in de gemeenteraad over een onderwerp betreffende een aangelegenheid in de gemeente.
Om die gelijk te stellen met een informatieverzoek derden lijkt mij vreemd.
Vaststellen van de hotspots voor het jaar 2019, voorgedragen vanuit de Periodieke Hotspotmonitor van 10 februari 2020 en aanbevolen voor vaststelling in het Strategisch Informatie Overleg (SIO) van 17 september 2020.
Omdat de vertalingen in het Microsoft 365 Berichtencentrum in het centrale Beheercentrum van de tenant vaak wat wonderlijk Nederlands zijn zou je soms zo maar over belangrijke en voor de recordsmanager interessante updates heen lezen. Ik geef mijn cursisten en andere klanten altijd nadrukkelijk in overweging om in de organisatie te regelen dat die berichten ook via (max twee) e-mailadressen breder in het governance team worden gedeeld. Want in de dagelijkse stroom berichten vereist het wel dat het juiste specialisme de impact of mogelijkheden van de wijziging onderkent. En deze – van 5 mei jongstleden – is er weer zo eentje: “aankondiging van openbare preview van meerfasen dispositiebeoordeling”. Dit bericht is gekoppeld aan Microsoft 365Roadmap ID 70579.
Microsoft kondigt hierin aan dat we vanaf deze maand, mits voorzien van de juiste licenties, bij vaststelling van een vernietigingslijst gebruik kunnen maken van “een gelaagde inhoudsdispositie-ervaring met maximaal vijf beoordelingsfasen.” De oplossing wordt nog als ‘openbare preview’ geleverd, voordat deze definitief in tenants wordt aangeboden. Al eerder bood de toepassing vanretentie labels (en dus niet bij retentiebeleid/retention policies)de mogelijkheid om per bewaartermijn een zgn. revisor aan te wijzen. De definitieve verwijdering van een record wordt dan opgehouden totdat de revisor toestemming geeft, of weigert. Dit is een functionaliteit die maar in beperkte mate voldoet aan de gangbare praktijk in organisaties die werken met vernietigingslijsten. Doorgaans wordt door de beheerder van het DMS jaarlijks een rapportage opgesteld van te vernietigen dossiers, vaak geordend per afdeling of proces. De rapportage wordt dan digitaal of op papier aangeboden aan de proceseigenaar of manager voor advies over dossiers die toch nog zijn uit te sluiten van vernietiging. Deze rapportage wordt of uit de applicatie zelf gegenereerd of met hulp van een rapportage tool. Na advies van de proceseigenaar en, afhankelijk van de procedure, archivaris van de toezichthoudende instelling, voert de DMS beheerder de verwijdering uit.
DiVault geeft periodiek webinars over actuele onderwerpen rond DIgitale Archivering / E-depot
Voor 19 mei om 13.30 uur is het onderwerp: Hoe vernietig je binnen een E-depot?
Inmiddels gebruiken meerdere DiVault klanten het E-depot ook voor het duurzaam bewaren van te vernietigen stukken / uitplaatsing. Naast uitgebreide autorisatie en mutatiemogelijkheden, is nu ook het vernietigingsproces volledig beschikbaar binnen het E-depot.
Het webinar laat zien hoe dat het vernietigingsproces is opgebouwd en hoe vernietiging wordt uitgevoerd binnen het E-depot.
In 2007 heeft de gemeente Tilburg de Hinderwetvergunningen/Milieuvergunningen gedigitaliseerd, maar vooraf ook de dossiers geordend en geschoond. Destijds is een stukkenlijst gehanteerd. Omdat ik merk dat dit soort kennis aan het verdwijnen is binnen organisaties, heb ik de stukkenlijst gedeeld bij deze discussie:
De Tweede Kamer heeft naar aanleiding van de Toeslagenaffaire aangedrongen op een overheidsbrede scan op onterechte registraties van nationaliteit, etniciteit en geboorteplaats in risicomodellen. De eerste inventarisatie – die van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid – is bijna gereed.
Het gaat nog jaren duren voordat de overheid organisaties heeft doorgelicht op het onterecht registreren van de tweede nationaliteit en het bijhouden van andere "vervuilde data". Het demissionaire kabinet kreeg van de Kamer de opdracht deze foute persoonsgegevens op te ruimen, maar hier zal het kabinet zeker de hele regeerperiode van 4 jaar voor nodig hebben, meldt staatssecretaris Raymond Knops aan de Tweede Kamer.
Ik wil graag deze discussie heropenen en zoek een pragmatische insteek. Selectielijstitem 11.1 geeft inderdaad aan dat de bewaartermijn is tot 1 jaar na vervallen van het procesobject en de herkomst is een risico-analyse. Van onze medewerkers die over het proces kabels en leidingen gaan begrijp ik dat er na uiterlijk 15 jaar na besluitdatum geen kostenvergoeding meer mogelijk is in het kader van de 'verlegregeling'. De vergunningzaken worden nooit meer geraadpleegd, want iedereen raadpleegt het KLIC-systeem van het kadaster. Het is mogelijk dat bij de aanleg of in de loop van de jaren de kabel of leiding anders is komen te liggen dan in de aanvraag aangegeven. De waarde van de oorspronkelijke vergunningzaak is daarmee beperkt. Op basis van deze gegevens komt mijn eigen risicoanalyse op vernietigen na 15 jaar. Ik zou deze afwijking op de selectielijst in ons SIO willen laten vastleggen.
Is dat een begaanbare weg of is dit een absolute no-go?
Vraag is het overzicht FRE omvang en gebruik CASO personeel onderwijs en formatierekeneenheden formatieoverzicht ( formatie ) CFI vernietigbaar??? Kan hier even niets van vinden in de selectielijst. het gaat over verschillende schooljaren.
Yvonne Welings
Wat te doen met hotspot Corona, selectie of integraal bewaren?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/subsidie-in-coronatijd-hotspot
23 Feb 2021
Yvonne Welings
Nieuw Webinar van Centric:https://www.centric.eu/nl/webinars/webinar-samenwerken-aan-archiver...
7 Mrt 2021
Yvonne Welings
B&W Arnhem stellen hotspotlijst 2018-2019 vast: welke documenten bewaren we extra?
Een werkgroep die bestond uit vakmensen van de gemeente Arnhem en het Gelders Archief, een journalist, een historicus namens het Arnhems historisch genootschap Prodesse en andere experts bereidde de hotspotlijst voor.
Welke gebeurtenissen staan er in de hotspotlijst?
https://www.geldersarchief.nl/over-ons/actueel/nieuws/567-hotspot
8 Mrt 2021
Yvonne Welings
oei, mailboxen B en W gewist: https://nos.nl/regio/flevoland/artikel/106993-complete-mailboxen-ge...
10 Mrt 2021
Yvonne Welings
Mailboxen bestuurders vernietigd, hoe nu verder
Maart 2021
Deze week kwam de gemeente Almere landelijk in het nieuws, omdat de mailboxen van bestuurders van de afgelopen tien jaar zijn vernietigd. Bij de gemeente Almere is eerder in 2016 bepaald dat de hier na te noemen bestuurders en ambtenaren mailboxen permanent bewaard moeten worden: leden van de gemeenteraad en college, bestuurlijke commissies en Rekenkamer, de gemeentesecretaris, de concerndirectie en de raadsgriffier (bron). Andere uitzonderingen kunnen door de Stadsarchivaris voor bepaalde groepen gebruikers worden aangegeven.
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/mailboxen-bestuurders-verni...
13 Mrt 2021
Layla Hassan
Themasessie: 'Hotspot Monitor en Trendanalyse'
De centrale vraag van deze themasessie is “Met welke knelpunten moet je rekening houden bij de inrichting van een Hotspot Monitor en hoe borg je de trendanalyse op langere termijn?”
De themasessies vinden elke laatste donderdag van de maand online plaats tussen 15:00 en 16:30 uur. De centrale vragen kiezen we uit jullie suggesties, die je via de bekende platforms Breed, KIA en de KNVI aan ons kunt doorgeven. Wat houdt je bezig? Waar zou je meer over willen weten? Van welke organisatie wil je leren? Elke maand kiezen we één centrale vraag, die we gezamenlijk gaan beantwoorden door onze krachten te bundelen.
Dit is de link naar het event: Agenda - www.knvi.nl
Dit is de link naar het nieuwsberichtje op de KNVI-site: https://www.knvi.nl/nieuws/315438/Meer-activiteiten-op-het-gebied-v...
Aanmelden via de website!
Hopelijk tot 25 maart :-)!
Met vriendelijke groet,
Layla Hassan
15 Mrt 2021
Yvonne Welings
Omvang mailboxenaffaire steeds groter: archiveren bleek te duur Almere • Dinsdag 16 maart 2021 | 19:05 De omvang van de Almeerse mailboxaffaire is nog veel groter dan tot nu bekend was. Dat blijkt op basis van nieuwe informatie. De complete boxen van zowel (oud-)bestuurders als topambtenaren van de gemeente Almere zijn over een periode van 13 jaar verdwenen. De reden hiervan is dat de archivering van de mailboxen te duur bleek te zijn voor de gemeente.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/223913/omvang-mailboxenaffair...
16 Mrt 2021
Yvonne Welings
Hotspots beleggen zoals het hoort. De gemeente Vlissingen deed dat:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-88568.html
23 Mrt 2021
Yvonne Welings
Niet te laat, maar te vroeg vernietigd:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210324_95449834
25 Mrt 2021
Yvonne Welings
Hotspotlijst gemeente Boxmeer 2017-2021
Het college is zorgdrager voor de gemeentelijke archieven welke nog niet zijn overgedragen aan het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC). Archieven hebben verschillende functies, onder andere als bron voor (toekomstig) historisch onderzoek. Daar waar het handelen van de overheid en de samenleving elkaar intens raken, is het vanuit cultuur-historisch perspectief van belang om de neerslag van deze bijzondere gebeurtenissen veilig te stellen en te bewaren.
Op bijgevoegde hotspotlijst staan een aantal gebeurtenissen vermeld, over de periode 2017-2021, die hebben geleid tot beroering of ophef in de samenleving van de gemeente Boxmeer en/of die tot grote media-aandacht hebben geleid. Het uitvoeren van een hotspotmonitor is verplicht sinds de invoering van de Selectielijst voor gemeenten en intergemeentelijke organen 2017. Door vaststelling besluit de gemeente informatie rondom deze hotspots blijvend te bewaren.
De hotspotmonitor is geen eenmalige actie, maar een terugkerend proces. Periodiek wordt beoordeeld of zich in de achterliggende periode nieuwe hotspots hebben voorgedaan.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-100431.html
1 Apr 2021
Yvonne Welings
Hotspots Noord-Hollands Archief
https://noord-hollandsarchief.nl/informatiebeheer/hotspots
1 Apr 2021
Yvonne Welings
Wie reageert met zijn of haar expertise op deze vraag:
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/inritten-of-uitritten-omgev...
2 Apr 2021
Yvonne Welings
Wat een heerlijk advies, al je whatsapp weggooien:
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/schoon-je-whatsapp-op-pro...
7 Apr 2021
Yvonne Welings
Project ‘Opschonen Websites’ gaat van start
In maart 2021 is het plan van aanpak voor het project Opschonen websites vastgesteld. Dit project stimuleert organisaties binnen de Rijksoverheid om verouderde, niet-functionele internetdomeinen op te schonen, als onderdeel van structureel domeinnaambeheer. Het project bestaat uit twee fases:
7 Apr 2021
Yvonne Welings
Hotspotmonitor? Waarderingsinstrumenten? Trendanalyses voor de toekomst? Trendanalyses voor het verleden? Illegaal vernietigen? Archiefwet? Uitzonderen van vernietigen? Er zijn heel veel begrippen voorbijgekomen tijdens de themasessie van 25 maart wat meer toelichting verdient. Daarom zullen we in themasessie van april meer aandacht besteden aan de totstandkoming van de hotspotmonitor en de trendanalyse.
De centrale vraag van deze themasessie is: ‘Is kennis van de achtergrond van de huidige waarderingsmethodiek (zoals de systeemanalyse en de hotspotmonitor) noodzakelijk voor het goed toepassen ervan?’
Gaspreker van de themasessie van april is Aleid Overbeeke. Zij is sinds vijf jaar werkzaam bij het cluster Waardering en Selectie van het Nationaal Archief als Senior Medewerker Waardering en Selectie . In deze functie adviseer zij overheidsorganen bij het opstellen van selectielijsten en hotspotlijsten. Begrippen zoals hierboven genoemd komen dagelijks voorbij. Bij de themasessie van 29 april vertel ze jullie graag over de totstandkoming van de hotspotmonitor en de trendanalyse.
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/themasessie-waarderingsme...
8 Apr 2021
Layla Hassan
Themasessie: ‘Waarderingsmethodiek en Trendanalyse'
Hotspotmonitor? Waarderingsinstrumenten? Trendanalyses voor de toekomst? Trendanalyses voor het verleden? Illegaal vernietigen? Archiefwet? Uitzonderen van vernietigen? Er zijn heel veel begrippen voorbijgekomen tijdens de themasessie van 25 maart wat meer toelichting verdient. Daarom zullen we in themasessie van april meer aandacht besteden aan de totstandkoming van de hotspotmonitor en de trendanalyse.
De centrale vraag van deze themasessie is: ‘Is kennis van de achtergrond van de huidige waarderingsmethodiek (zoals de systeemanalyse en de hotspotmonitor) noodzakelijk voor het goed toepassen ervan?’
Gaspreker van de themasessie van april is Aleid Overbeeke. Zij is sinds vijf jaar werkzaam bij het cluster Waardering en Selectie van het Nationaal Archief als Senior Medewerker Waardering en Selectie . In deze functie adviseer zij overheidsorganen bij het opstellen van selectielijsten en hotspotlijsten. Begrippen zoals hierboven genoemd komen dagelijks voorbij. Bij de themasessie van 29 april vertel ze jullie graag over de totstandkoming van de hotspotmonitor en de trendanalyse.
De themasessies vinden elke laatste donderdag van de maand online plaats tussen 15:00 en 16:30 uur. De centrale vragen kiezen we uit jullie suggesties, die je via de bekende platforms Breed, KIA en de KNVI aan ons kunt doorgeven. Wat houdt je bezig? Waar zou je meer over willen weten? Van welke organisatie wil je leren? Elke maand kiezen we één centrale vraag, die we gezamenlijk gaan beantwoorden door onze krachten te bundelen.
Dit is de link naar het event: Agenda - www.knvi.nl
9 Apr 2021
Yvonne Welings
Overheid heeft nog jaren nodig om 'foute persoonsgegevens' op te ruimen
10 Apr 2021
Yvonne Welings
Datavernietiging: wat, waarom en hoe?
Privacy, data en veiligheid zijn vooral door de komst van de AVG het afgelopen jaar enorm in de spotlights gezet. En ook als gemeente heb je te maken met verschillende persoonsgegevens. Maar hoe voorkom je dat data in de verkeerde handen valt? En wat doe je met oude datadragers? We vertellen je in deze blog alles over het ‘wat’, ‘waarom’ en ‘hoe’ rondom datavernietiging.
Wat is datavernietiging?
Laptops, USB-sticks, mobiele telefoons, harde schijven: dit zijn allemaal voorbeelden van hardware die vaak vol staan met gegevens. Maar wat doe je met een kapot of een afgeschreven apparaat? Voor jou is het weinig meer waard, maar voor iemand met kwade wil is het een waardevolle bron vol met persoonsgegevens. Met datavernietiging neem je geen enkel risico op het gebied van privacy en veiligheid: de hardware wordt namelijk in een shredder vernietigd, tot stukjes van ongeveer 9 mm.
Waarom datavernietiging?
Er zijn verschillende redenen om gebruik te maken van datavernietiging via een gecertificeerd bedrijf:
Hoe werkt datavernietiging?
Het datavernietigingsproces werkt erg eenvoudig. Je maakt een afspraak, waarbij je aangeeft om hoeveel datadragers het gaat. Bij de meeste bedrijven heb je de keuze uit datavernietiging op locatie bij jouw bedrijf, of dat ze datadragers meenemen voor vernietiging op een externe locatie. Vervolgens doet een shredder al het werk: alles wordt in kleine stukjes verwerkt en vervolgens afgevoerd. Je ontvangt zelf een verklaring voor de gecertificeerde datavernietiging en een lijst met serienummers van de vernietigde hardware.
Met datavernietiging neem je als gemeente geen enkel risico wanneer het gaat om persoonsgegevens!
12 Apr 2021
Yvonne Welings
Informatie over bewaartermijnen clientendossiers:
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/bewaartermijnen-clientendos...
13 Apr 2021
Yvonne Welings
n de iNavigator staat bij het werkproces Vragen reglement van orde op het tabblad Archivering Bewaartermijn van 1 jaar op basis van de selectielijst 6.1.3.
Hier heb ik toch wel bedenkingen bij.
Het betreffen vragen gesteld door een fractie of meerdere fracties in de gemeenteraad over een onderwerp betreffende een aangelegenheid in de gemeente.
Om die gelijk te stellen met een informatieverzoek derden lijkt mij vreemd.
Hoe kijken anderen hier tegenaan?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/selectielijst-vertaling-in-...
15 Apr 2021
Yvonne Welings
Wie kan per omgaande reageren?
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/woonvoorzieningen-wmo?xg_...
19 Apr 2021
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/video/grip-op-informatie-vernietigen-van...
21 Apr 2021
Yvonne Welings
Stichtse vecht stelt hotspots vast:
Vaststellen Hotspots 2019
Te nemen besluit in mandaat
Vaststellen van de hotspots voor het jaar 2019, voorgedragen vanuit de Periodieke Hotspotmonitor van 10 februari 2020 en aanbevolen voor vaststelling in het Strategisch Informatie Overleg (SIO) van 17 september 2020.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-124586.html
Hotspots 2019
22 Apr 2021
Yvonne Welings
Herzie procedure vernietiging is een van de aanbevelingen in dit rapport.
https://www.inspectie-oe.nl/actueel/nieuws/2021/04/22/rapport-toesl...
22 Apr 2021
Yvonne Welings
Wie reageert?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/adviesrecht-gemeenten-bij-s...
22 Apr 2021
Yvonne Welings
En welk aandachtspunt missen we hier? juist het beheer van data, datagovernance, vernietiging bijvoorbeeld!!!
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/data-initiatieven-in-kaar...
25 Apr 2021
Yvonne Welings
Weer een stap gezet met het vernietigen, zie nieuwsbericht:
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/open-gemeente-en-archiefv...
27 Apr 2021
Yvonne Welings
Vernietigen in een e-depot, meer weten?
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/19-mei-vernietigen-in-een...
29 Apr 2021
Yvonne Welings
Wie deelt zijn kennis over brondocumenten:
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/bewaartermijn-brondocumente...
6 Mei 2021
Yvonne Welings
Microsoft 365 recordsmanagement: gefaseerde goedkeuring vernietigingslijst
Omdat de vertalingen in het Microsoft 365 Berichtencentrum in het centrale Beheercentrum van de tenant vaak wat wonderlijk Nederlands zijn zou je soms zo maar over belangrijke en voor de recordsmanager interessante updates heen lezen. Ik geef mijn cursisten en andere klanten altijd nadrukkelijk in overweging om in de organisatie te regelen dat die berichten ook via (max twee) e-mailadressen breder in het governance team worden gedeeld. Want in de dagelijkse stroom berichten vereist het wel dat het juiste specialisme de impact of mogelijkheden van de wijziging onderkent. En deze – van 5 mei jongstleden – is er weer zo eentje: “aankondiging van openbare preview van meerfasen dispositiebeoordeling”. Dit bericht is gekoppeld aan Microsoft 365 Roadmap ID 70579.
Microsoft kondigt hierin aan dat we vanaf deze maand, mits voorzien van de juiste licenties, bij vaststelling van een vernietigingslijst gebruik kunnen maken van “een gelaagde inhoudsdispositie-ervaring met maximaal vijf beoordelingsfasen.” De oplossing wordt nog als ‘openbare preview’ geleverd, voordat deze definitief in tenants wordt aangeboden. Al eerder bood de toepassing van retentie labels (en dus niet bij retentiebeleid/retention policies) de mogelijkheid om per bewaartermijn een zgn. revisor aan te wijzen. De definitieve verwijdering van een record wordt dan opgehouden totdat de revisor toestemming geeft, of weigert. Dit is een functionaliteit die maar in beperkte mate voldoet aan de gangbare praktijk in organisaties die werken met vernietigingslijsten. Doorgaans wordt door de beheerder van het DMS jaarlijks een rapportage opgesteld van te vernietigen dossiers, vaak geordend per afdeling of proces. De rapportage wordt dan digitaal of op papier aangeboden aan de proceseigenaar of manager voor advies over dossiers die toch nog zijn uit te sluiten van vernietiging. Deze rapportage wordt of uit de applicatie zelf gegenereerd of met hulp van een rapportage tool. Na advies van de proceseigenaar en, afhankelijk van de procedure, archivaris van de toezichthoudende instelling, voert de DMS beheerder de verwijdering uit.
https://ericburger.nl/microsoft365/microsoft-365-recordsmanagement-...
8 Mei 2021
Yvonne Welings
Archiefvernietiging en common ground
https://componentencatalogus.commonground.nl/producten/61/omschrijving
10 Mei 2021
Yvonne Welings
DiVault geeft periodiek webinars over actuele onderwerpen rond DIgitale Archivering / E-depot
Voor 19 mei om 13.30 uur is het onderwerp: Hoe vernietig je binnen een E-depot?
Inmiddels gebruiken meerdere DiVault klanten het E-depot ook voor het duurzaam bewaren van te vernietigen stukken / uitplaatsing. Naast uitgebreide autorisatie en mutatiemogelijkheden, is nu ook het vernietigingsproces volledig beschikbaar binnen het E-depot.
Het webinar laat zien hoe dat het vernietigingsproces is opgebouwd en hoe vernietiging wordt uitgevoerd binnen het E-depot.
http://www.breednetwerk.nl/events/webinar-vernietigen-in-het-e-depo...
11 Mei 2021
Yvonne Welings
In 2007 heeft de gemeente Tilburg de Hinderwetvergunningen/Milieuvergunningen gedigitaliseerd, maar vooraf ook de dossiers geordend en geschoond. Destijds is een stukkenlijst gehanteerd. Omdat ik merk dat dit soort kennis aan het verdwijnen is binnen organisaties, heb ik de stukkenlijst gedeeld bij deze discussie:
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/metadata-milieuvergunningen
18 Mei 2021
Yvonne Welings
Welke criteria hanteren jullie voor foto's?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/selectie-van-foto-s
20 Mei 2021
Yvonne Welings
Wie gaat deze vraag beantwoorden?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/het-archiveren-van-de-aanvr...
1 Jun 2021
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/project-opschonen-websites
1 Jun 2021
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/vernietigen-persoonsgegeven...
4 Jun 2021
Yvonne Welings
De Tweede Kamer heeft naar aanleiding van de Toeslagenaffaire aangedrongen op een overheidsbrede scan op onterechte registraties van nationaliteit, etniciteit en geboorteplaats in risicomodellen. De eerste inventarisatie – die van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid – is bijna gereed.
https://ibestuur.nl/nieuws/eerste-scan-op-vervuilde-data-overheid-b...
17 Jun 2021
Yvonne Welings
https://www.agconnect.nl/artikel/aanpak-datavervuiling-bij-overheid...
Het gaat nog jaren duren voordat de overheid organisaties heeft doorgelicht op het onterecht registreren van de tweede nationaliteit en het bijhouden van andere "vervuilde data". Het demissionaire kabinet kreeg van de Kamer de opdracht deze foute persoonsgegevens op te ruimen, maar hier zal het kabinet zeker de hele regeerperiode van 4 jaar voor nodig hebben, meldt staatssecretaris Raymond Knops aan de Tweede Kamer.
21 Jun 2021
Yvonne Welings
Vraag: Wie zijn sleutelfunctionarissen bij het bewaren van e-mailboxen?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/vraag-wie-zijn-sleutelfunct...
21 Jun 2021
Yvonne Welings
Ik wil graag deze discussie heropenen en zoek een pragmatische insteek. Selectielijstitem 11.1 geeft inderdaad aan dat de bewaartermijn is tot 1 jaar na vervallen van het procesobject en de herkomst is een risico-analyse. Van onze medewerkers die over het proces kabels en leidingen gaan begrijp ik dat er na uiterlijk 15 jaar na besluitdatum geen kostenvergoeding meer mogelijk is in het kader van de 'verlegregeling'. De vergunningzaken worden nooit meer geraadpleegd, want iedereen raadpleegt het KLIC-systeem van het kadaster. Het is mogelijk dat bij de aanleg of in de loop van de jaren de kabel of leiding anders is komen te liggen dan in de aanvraag aangegeven. De waarde van de oorspronkelijke vergunningzaak is daarmee beperkt. Op basis van deze gegevens komt mijn eigen risicoanalyse op vernietigen na 15 jaar. Ik zou deze afwijking op de selectielijst in ons SIO willen laten vastleggen.
Is dat een begaanbare weg of is dit een absolute no-go?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/bewaartermijnen-kabels-en-l...
23 Jun 2021
Yvonne Welings
Wie beantwoordt deze vraag?
Vraag is het overzicht FRE omvang en gebruik CASO personeel onderwijs en formatierekeneenheden formatieoverzicht ( formatie ) CFI vernietigbaar??? Kan hier even niets van vinden in de selectielijst. het gaat over verschillende schooljaren.
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/formatie-budgetsysteem?xg_s...
5 Jul 2021
Yvonne Welings
Vraag over verkiezingen, wat bewaar je precies?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/verkiezingen
13 Jul 2021
Yvonne Welings
Hotspotmonitor 2017-2021 gemeente Nieuwegein
14 Jul 2021
Yvonne Welings
Vaststelling hotspot gemeente Dongen:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-234052.html?s=03
20 Jul 2021
Yvonne Welings
Welke afspraken zijn er over archivering en vernietiging?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/welke-afspraken-zijn-er-ove...
21 Jul 2021
Yvonne Welings
https://www.inspectie-oe.nl/actueel/nieuws/2021/07/26/publicatie-mo...
26 Jul 2021
Yvonne Welings
https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/bodem-in-de-omgevingswet-deel-ii...
10 Aug 2021
Yvonne Welings
Webinar Divault vernietigen in e-depot:
http://www.breednetwerk.nl/events/webinar-vernietigen-in-het-e-depo...
13 Aug 2021
Yvonne Welings
Nieuws over digitale opnames MS 365:
https://docs.microsoft.com/en-us/microsoftteams/cloud-recording
20 Aug 2021