Beste collega's,

Voor de gemeente waar ik werk ben ik bezig met het toetsen van de beheeromgeving op basis van RODIN. Omdat het onderdeel is van het handboek vervanging, is de beheeromgeving beperkt tot het zaaksysteem/dms. Het is gericht op de postintake en backlog scanning.

RODIN geeft een prima overzicht van wet- en regelgeving. Echter zijn er een aantal eisen die onvoldoende zijn te toetsen door gebrek aan normen. Wellicht lezen hier vakgenoten of archiefinspecteurs mee die een en ander kunnen verduidelijken.

Bijvoorbeeld bij 1.2: zijn er voldoende middelen beschikbaar? Hierbij worden geen normen gesteld. Ook zijn er bij de wetsartikelen waaraan gerefereerd wordt geen normen te vinden. Dit geldt ook voor 1.3: zijn er voldoende medewerkers? Er zijn geen normen bekend. Geen FTE's/loonschalen/opleidingsniveau of landelijke benchmarks. En bij 2.4: informatieobjecten zijn met een zoekopdracht binnen redelijke tijd en inspanning te vinden. Wat redelijk is hangt af van interpretatie. Er zijn geen normen over bekend. Idem voor 3.5: ( …) adequate serverruimtes. Ook hierbij worden geen normen gesteld. En als laatste, bij 3.6: (…) passende backupstrategie.

Uiteraard heb ik getallen uit de begroting en aantal FTE, loonschalen, opleidingsniveau en competenties beschreven, maar daarmee kan je nog niet aantonen of je voldoet.

Overigens is heel hoofdstuk 3 gericht op systeembeheer in de organisatie. Omdat wij een SaaS-oplossing gebruiken, verwijs ik naar de Overeenkomst technisch beheer & hosting Green Valley suite. Is dit gebruikelijk bij SaaS-oplossingen?

Ik ben vooral benieuwd naar de kengetallen voor financiën en medewerkers. Maar alle input is welkom!

Weergaven: 1245

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Beste Jean-Luc

Voor je primaire vragen heb ik niet echt een antwoord, behalve dan mijn eigen gedachten hierover en die zijn niet heel relevant ;-).

Je laatste vraag over systeembeheer op een SAAS oplossing wel, het is inderdaad gebruikelijk om te verwijzen naar de afgesloten SLA/overeenkomst. 

m.vr.gr.

Leon

Mee eens, Jean-Luc, dat vind ik inderdaad een wat ongelukkige actie van de VNG, vooral omdat ze wel vooraf hebben uitgesproken te willen samenwerken. We hebben een gemeenschappelijk doel en zouden moeten samenwerken. Versnippering en onderlinge concurrentie gaat niet bijdragen aan dat gemeenschappelijke doel, ben ik bang. Ik heb trouwens begrepen dat er vorige week in de stuurgroep ook wat kritiek is geweest op dit onderdeel.

On topic: als we nu gezamenlijk constateren dat er bepaalde normen missen, zouden jullie het dan een idee vinden om eens met een groepje bij elkaar te komen om te kijken of we iets kunnen bedenken?

Ik denk juist dat de VNG fora bij uitstek geschikt zijn om onder elkaar informatie uit te wisselen, met nadruk van onder elkaar. Wanneer interbestuurlijke toezichthouders kunnen meekijken, is het niet echt onder elkaar. Dat lijkt me wel een kritiekpunt. 

Wat  BREED betreft, in 2007 ben ik samen met Ton de Looijer dit forum gestart. Het verzoek kwam vanuit de gemeente Tilburg om kennis uit te wisselen. De samenwerking met het NA is helaas niet gelukt, we wilden samenwerken en niet zonder enig overleg worden  overgenomen. Aanvankelijk wilden wij in 2007 geen aparte community, maar Archief 2.0 vond onze onderwerpen niet geschikt voor hun community. De archiefwereld is veranderd, toch denk ik dat het goed is dat duizend bloemen blijven bloeien. Wat mij volgens mij een en ander bemoeilijkt , is de ingewikkelde wet- en regelgeving, die ook onvoldoende duidelijkheid biedt.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2025   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden