Voor veel DIV-ers is de huidige Handreiking vervanging archiefbescheiden van het nationaal archief een moeilijk te integreren verhaal als het aankomt op de Metamorfoze normen die in de handreiking worden aanbevolen.

Dit werd vanuit een praktijkonderzoek in 2017 bevestigd door een van de opstellers van de Metamorfoze richtlijnen waarover gepubliceerd is in de OD van juni 2017, hieronder citeer ik de conclusies uit dat onderzoek:

Conclusie 
De uitkomst van mijn onderzoek is dat scannen voor vervanging door overheden nu nog een brug te ver is.

Deze conclusie baseer ik op de volgende punten:

• Er wordt gebruik gemaakt van een onjuist werkproces.
  • Er wordt gebruik gemaakt van apparatuur die ongeschikt is voor digitalisering conform richtlijnen voor informatiebehoud.
  • Er is onvoldoende kennis aanwezig om te scannen voor vervanging

einde citaat.

Dat kan zo zijn, maar we hebben nou eenmaal te maken met de werkelijkheid en die werkelijkheid is dat we niet allemaal het geld hebben van het nationaal archief om hoogwaardige professionele scan-apparatuur in te zetten en ook om moeten gaan met scans die door de organisatie op multifunctionals worden gemaakt.

Nu wordt er vanuit het Nationaal Archief een oproep gedaan om mee te werken aan een enquete over een update op de handreiking. volg deze link voor de bewuste enquete

Bij deze ook vanuit Breed een nadrukkelijke oproep aan de Breed-community om deel te nemen aan betreffende enquete. De DIV wereld is gebaat bij toepasbare en begrijpelijke normen die uitgaan van de realiteit van vandaag, dus bijvoorbeeld ook hoe om te gaan met input van multifunctionals of standaard scanners zoals ze bij de meeste DIV afdelingen in gebruik zijn.

Laat deze kans op inbreng niet lopen, maar reageer op de enquete. deze loopt tot 6 december.

Ik ben heel benieuwd :-)

Weergaven: 815

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

@Jean-Luc. Daar ben ik wel van overtuigd en ik zou er zeker aan meewerken. 

Doen!!!

Ik vrees dat er een groot misverstand bestaat over de Metamorfoze richtlijn en het gebruik daarvan. Metamorfoze beoogt een (en is de enige) OBJECTIEF meetbare methode om vast te stellen of een scan overeenkomt met het origineel. Een scanner moet valideerbare bestanden opleveren die periodiek gecontroleerd kunnen worden. Het is niet moeilijk en niet duur. Grote uitdaging is om dit in een werkomgeving toe te passen. Laten we dat dan eens uitwerken met z'n allen...

Beste Roland,

Zelfs professionele servicebureaus vinden het niet makkelijk om te voldoen aan die normen, ik ben zelf afkomstig uit die wereld en ik weet dit uit eerste hand.  

Er is slechts zeer beperkt aanbod van scanners die overweg kunnen met de bewuste richtlijn. Voor document-doorvoerapparatuur ken ik persoonlijk slechts één fabrikant en hun machines zijn relatief gezien voor gemeenten zeer duur.

Standaard in gebruik zijnde scanners staan bijvoorbeeld het gebruik van eigen kleurruimtes niet toe, datzelfde geldt voor het kunnen inregelen van bijvoorbeeld witbalans of uitlichting. Laat staan dat dergelijke instellingen op multifunctionals in te regelen zijn.

Nu zou je natuurlijk kunnen stellen dat het scannen op multifunctionals derhalve niet toegestaan wordt, maar ik denk dat de markt meer gebaat is bij hanteerbare richtlijnen hoe je kwaliteitsborging zodanig kunt inrichten, dat er grip is op de kwaliteit en integriteit van gedigitaliseerde objecten, onafhankelijk van de bron waarop de digitalisering is uitgevoerd.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2025   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden