Zoals veel gemeenten zijn wij ook bezig met de digitale handtekening. Ik heb de blogpost van Ria Maarssen hierover gelezen, maar wij komen binnen Wageningen tot andere conclusies. We hebben advies gevraagd van onze juridische afdeling over de volgende vragen:

1. Wanneer is een handtekening (digitaal of niet) verplicht?

2. Maakt het verschil of je met een pen ondertekent of met een stempel of door middel van digitaal invoeren (digitale handtekening)?

 

Het antwoord was nogal verrassend:

1. De volgende stukken moeten worden ondertekend:

-       collegebesluiten waarvan de ondertekening niet is gemandateerd;

-       bezwaar- en beroepschriften die door het college worden ingediend;

-       overeenkomsten die door of namens het college worden aangegaan.

De ondertekening is dus niet vereist voor publiekrechtelijke besluiten/beschikkingen die in mandaat worden genomen en mededelingen (niet op rechtsgevolg gericht) die in mandaat worden gedaan, dus bv. ontvangstbevestigingen, uitnodigingen enz.. Dit omdat artikel 1:3 van de Awb aan een besluit niet als vormvereiste stelt dat het moet worden ondertekend, tenzij er dus een “speciale” regeling is.

 

2. Alleen voor de gekwalificeerde elektronische handtekening geldt dat deze juridisch bewijsrechtelijk gelijk is aan een handgeschreven handtekening. Van de andere soorten elektronische handtekeningen ligt de bewijslast omtrent de betrouwbaarheid en dus rechtsgeldigheid van de handtekening bij de ondertekenaar. Het tekenen van B & W-stukken door middel van een gescande handtekening (per mail en/of op papier) is daar een voorbeeld van. Dit betekent dat als het college haar besluiten met een gescande/geprinte handtekening zou gaan ondertekenen, dit in het uiterste geval tot het rechterlijk oordeel leidt dat dit juridisch niet voldoende sluitend is. Echter tot op heden zijn er al besluiten van talloze gemeenten met “gestempelde” handtekeningen (die juridisch nog veel minder “solide” zijn omdat ze makkelijker zijn na te maken) aan de rechter voorgelegd, die niet hebben geleid tot het (ambtshalve) oordeel van de rechter dat het besluit daardoor geen rechtskracht had. Als “bewijsmateriaal” voor de besluitvorming kunnen bovendien ook bv. van belang zijn de notulen van de vergadering van het college waarin het desbetreffende besluit is genomen. Het blijft dus een risico, maar dit is niet echt aanzienlijk.

 

We zijn dit nu aan het vertalen naar beleid, maar dat kan dus vrij ver gaan. wat is jullie mening hierover?

Weergaven: 11696

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Nog een interessante link hierover van de vereniging van griffiers:

http://www.griffiers.nl/Vraag_en_antwoord/Veelgestelde_vragen/Vraag...

Zie berichtgeving op Sited, zie deze link.

Misschien hebben jullie iets aan deze presentatie, gegeven door Filip Boudrez (Stadsarchief Antwerpen) op Informatie aan Zee (VVBAD) op 16/09/2011. In deze presentatie had hij het vooral over het opvangen of vervangen van de papieren handtekening in een digitale workflow.

Rob,

 

er zijn dus ook stukken die getekend worden. Dit gebeurt dan met een image van de handtekening. Op welke wijze wordt deze handtekening op de brief gezet? Via een handmatige actie, via een DMS (case) of via het sjabloon of sjabloonprogramma?

 

Ron

Via het DMS (case).

Ron Rijper zei:

Rob,

 

er zijn dus ook stukken die getekend worden. Dit gebeurt dan met een image van de handtekening. Op welke wijze wordt deze handtekening op de brief gezet? Via een handmatige actie, via een DMS (case) of via het sjabloon of sjabloonprogramma?

 

Ron

Rob, ik ben benieuwd hoe het niet-tekenen van brieven nu loopt bij Wageningen. Al bijzonderheden gehad? Je schrijft in het beleidsstuk over een advies van de juridische afd.. Is dat advies ook beschikbaar. Ik ben daar erg nieuwsgierig naar.

mvrgr

Ron

Je kunt me een bericht sturen met je e-mailadres, dan kan ik een zip-bestand sturen met de besluitdocumenten.

Rob, bedankt alvast. mijn email is rri@tholen.nl

mvrgr

Ron
 
Rob Haans zei:

Je kunt me een bericht sturen met je e-mailadres, dan kan ik een zip-bestand sturen met de besluitdocumenten.

Rob,

Kun je mij ook het zip bestand sturen. Vanaf 2 april ondertekenen wij ook de documenten met een gescande handtekening. Mijn e-mail adres is g.wischmann@simpelveld.nl.

 

Alvast bedankt.

Rob, ook ik heb interesse in het zip-bestand. Mijn e-mailadres is r.lodder@helmond.nl

Alvast bedankt!

Hallo Rob,

Wij staan aan de vooravond van de invoering van de digitale handtekening. Gezien de ontwikkelingen bij Wageningen wil ik hier eigenlijk wel van af zien. Zou ik jullie besluitdocumenten ook mogen ontvangen op m.bonnes@overbetuwe.nl?

Als je een e-mail van me wilt hebben, kun je beter een direct bericht sturen via Breed, dan je e-mailadres in het (open) forum zetten... Ik stuur de bestanden naar je toe!

Marc Bonnes zei:

Hallo Rob,

Wij staan aan de vooravond van de invoering van de digitale handtekening. Gezien de ontwikkelingen bij Wageningen wil ik hier eigenlijk wel van af zien. Zou ik jullie besluitdocumenten ook mogen ontvangen op m.bonnes@overbetuwe.nl?

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden