Weergaven: 634

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Het is ook zo prettig voor burgers en ondernemers dat alle overheidsorganen dezelfde afspraken hebben. Hoezo transparante overheid ?

Zie ook deze blog over e-mail bij de Raad van State, maar de FAX mag wel !!!!

Mijn vraag: waarom accepteert de gemeente de elektronisch ingediende zienswijze niet? Het is tijdig binnengekomen en het heeft de bedoeling een zienswijze te zijn. Is dan de vantevoren afgesloten elektronische weg zo anders dat de gemeente zich de arrogantie kan permitteren een dergelijke opgave niet mee te nemen en daar zelfs een rechtszaak over te beginnen? In 2015 (of misschien toch 2017) moet de overheid elektronisch werken. Mogen zienswijzen vanaf dat moment dan niet meer mondeling of schriftelijk ingediend worden? 

Ik lees net elders dat ambtenaren moeten werken volgens regels en procedures, maar mag het dan alstublieft met enig gevoel voor de tijdgeest geschieden? 

@Jean-Luc, er worden heel veel WOB verzoeken ingediend vanwege de lucratieve werking van de wet dwangsom.

Om te voorkomen dat er onnodig veel tijd en dito belastinggeld wordt besteed aan dit soort lucratieve ondernemingen, besluiten gemeenten terecht wat de WOB betreft e-mail niet meer als kanaal te accepteren. Het aantal WOB verzoeken daalt hiermee aanzienlijk. Als het verband tussen de wet dwangsom en de WOB wordt losgeloppeld, zou het misbruik afnemen. Vervroegd overbrengen op grond van de Archiefwet is ook een oplossingsrichting, bij jullie wordt de e-mail gekozen.

 

@Jean-Luc, Ach een kleinigheidje blijf je houden. KCC moet gaan twitteren, maar met het fenomeen e-mail weten overheden nog steeds geen raad.
http://www.digital.nl/nieuws/20131111-kcc-moet-twitteren?utm_source...

Is wel helder en cf bepalingen AWB (WEBV) maar of dat aansluit op de doelstellingen van de overheid om per 1-1-2017 volledig digitaal te gaan werken? En of dat in het belang is van de burger?   

Jean-Luc Rouvroye zei:

In de e-mailgedragslijn staat ook dat bezwaarschriften, zienswijzen, bedenkingen, klachten, verzoeken, offertes en aanvragen voor een vergunning, ontheffing, handhaving, gedogen, subsidie, etc. niet in behandeling worden genomen.

Besloten op 15 okt 2013 (!) Die uitzondering voor de wob, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar, al die andere categorieën, da's toch niet van deze tijd, laat staan klantvriendelijk (zoals Anthony al treffend beschrijft ;)

Afgezien van de formele verplichting of niet-verplichting van de gemeente zelf, waarom heeft geen welwillende ambtenaar deze zienswijze even uitgeprint en op de stapel per post binnengekomen zienswijzen gelegd? Hoe onwelgevallig was de inhoud vraag je je dan toch onwillekeurig af..

Ik zou, vermoed ik, gedaan hebben wat Marieke hierboven beschrijft en mij niet laten belemmeren door een procedure die niet meer van deze tijd is. Het is binnen de termijn ontvangen lees ik hierboven.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden