Er is een uitspraak geweest van een rechtbank tegen de gemeente Amsterdam over het communiceren met een burger via de mail:

Instemming nodig voor communicatie per mail

In deze uitspraak ging het over een bezwaarschrift, dat via de post naar de gemeente is verstuurd en waar de gemeente via de mail op gereageerd heeft. Dit mocht de gemeente niet doen zonder toestemming van de burger.

Mijn vraag is: heeft dit gevolgen voor alle communicatie met de burger? Moet er altijd toestemming worden gevraagd om te communiceren per mail?

Het lijkt mij, dat als een burger per mail de gemeente een vraag stelt, de gemeente ook per mail mag antwoorden?

Maar hoe zit dat met fysieke post? Mag de gemeente een ontvangstbevestiging per mail versturen als een fysiek stuk is ontvangen?

Heeft iemand daar jurisprudentie over?

Weergaven: 216

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Als een burger een vraag per mail stelt dan geeft die burger daarmee aan via mail te willen corresponderen, dus dan mag de gemeente ook via dat kanaal antwoorden.


In dit geval was het bezwaar per post ingediend, maar was het mail-adres bekend vanuit eerder contact. Er was geen toestemming voor correspondentie per mail in deze specifieke zaak. Zie hier de volledige uitspraak:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2...

Het klopt dat bevestiging per post ook een dingetje is. Daarom houden sommige gemeenten een verzendadministratie bij, zie ook deze bijdrage

Via deze discussie kan je het onderzoek lezen naar veilig mailen. Ondanks het gebruik van Zivver bij rechtbanken begrijp ik dat ook in deze tijd hele postpakketten van gemeenten richting rechtbanken worden gestuurd. er blijft veel onduidelijkheid op dit punt. 

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden