Bij de gemeente Uden zijn we bezig om sociale zaken aan te sluiten op Corsa. Het is de bedoeling dat er een koppeling komt tussen Corsa en GWS, de backoffice applicatie van Sociale Zaken. Inmiddels heb ik een dergelijke koppeling werkend gezien bij een gemeente. Het doel van de koppeling is dat de medewerkers van Sociale Zaken hun zaken in GWS kunnen blijven afhandelen, terwijl na afhandeling van de zaak de documenten vanuit GWS automatisch in Corsa gearchiveerd worden.

 

Nou zit ik met het elektronisch ondertekenen. Die mogelijk hebben we in Corsa. Maar ik vraag me af of elektronisch ondertekenen ook in GWS mogelijk is. En als dat kan, wat dat betekent voor het archiveren in Corsa. Moeten de logging gegevens van de handtekening dat ook overgezet worden? Er zijn vast gemeentes die een koppeling GWS-Corsa hebben en voor eenzelfde opgave staan. Ik ben benieuwd!

Weergaven: 1387

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hallo Jean-Luc,

In Wageningen gebruiken we sinds december 2011 een koppeling tussen GWS en Corsa. De sjablonenapplicatie Xential zorgt ervoor dat de documenten uit GWS automatisch worden opgeslagen in Corsa.

De documenten worden niet ondertekend. Vorig jaar april zijn we gestopt met het ondertekenen van documenten. Het hoe en waarom kun je lezen op de discussie 'Elektronische handtekening' van Rob Haans.

  

Hallo Jean-Luc,

Ik zie dat de discussie een paar jaar oud is, maar ik ben erg benieuwd hoe dit opgelost is. Ook wij willen de elektronische handtekening gebruiken voor de documenten die in GWS worden gecreerd.  

@Bente gebruiken jullie dan toevallig ook de Centric MDU sjabloongenerator, je kunt namelijk relatief eenvoudig standaard gescande gebruikershandtekeningen in je sjablonen opnemen (als het niveau van een gescande handtekening voldoende is! voor het beoogde doel)

Hallo Jean-luc en Leon,

We hebben recentelijk richtlijnen opgesteld voor de elektronische handtekening. Deze richtlijnen gaan uit van het volgende:

1. De documenten die om juridische of praktische redenen een handtekening behoeven worden voorzien van een “gewone” elektronische handtekening die conform de richtlijnen van de wet elektronische handtekeningen is ingericht.

 2. De elektronische handtekening is toegankelijk voor de bevoegde functionaris via zijn eigen gebruikersaccount en wachtwoord op het beveiligde netwerk. Het accorderen wordt gelogd door middel van audit-trail die opgeslagen wordt in een duurzaam formaat bij het document in het DMS.

 3. Op het document is geen “plaatje” van de handtekening nodig. Juridisch gezien voegt zo’n plaatje niets toe aan de betrouwbaarheid van de handtekening.

 4. Het document wordt voorzien van de tekst: “Dit document is elektronisch vastgesteld, hierdoor is het niet voorzien van een fysieke handtekening”.

 5.Uitzonderingen op bovenstaande punt zijn documenten die om een persoonlijke noot vragen of die om andere (praktische of juridische) reden een conventionele handtekening verreist. Ook documenten die, ingevolge voorschriften in specifieke wetten/processen, voorzien dienen te worden van een specifieke manier van (elektronische) ondertekening worden als uitzondering beschouwd.

 

We gebruiken wel de MDU sjabloongenerator, maar een plaatje van de handtekening is dus niet ingevolge de richtlijnen. Aangezien we ook nog een koppeling moeten realiseren zijn we helaas nog ver van de oplossing.

 

Bedankt voor je antwoord Jean-Luc.

Indien iemand een idee heeft hoe we kunnen voldoen aan de richtlijnen dan hoor ik het graag.

Ik weet dat de gemeente Breda werkt met GWS en een koppeling naar Sharepoint. Mogelijk dat ze daar ook dit aan de hand hebben of gehad. Het is het informeren waard.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden