Verklaring van migratie van deelnemende gemeenten voor een omgevingsdienst

Als omgevingsdienst zijn wij in januari 2023 van GreenValley overgegaan naar Open Wave. Daarbij hebben wij een verklaring van migratie opgesteld.

Nu begreep ik dat er ook een ondertekende verklaring van migratie nodig is van de deelnemende gemeenten die taken bij ons hebben ondergebracht. Ik had daar nog niet eerder over gehoord. Mijn beleving is dat dit valt onder onze bedrijfsvoering en dat de gemeenten ervan uit kunnen gaan dat wij de informatie goed vastleggen en beheren zoals afgesproken in de mandaten. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik verneem het graag. Alvast mijn dank!

Weergaven: 706

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Iedere omgevingsdienst zit juridisch anders in elkaar. Wanneer het een echte GR is, stelt de Omgevingsdienst de migratieverklaring zelf op. Maar als je te maken met een omgevingsdienst met verlengde kabels zoals de OMWB is er wel een mandaat nodig.

Wij begrijpen elkaar! Heel fijn en bedankt ;-) 

Wouter Verdaas zei:

Ha Nicole,

Ik volg je helemaal. Een GR heeft ook een eigen archiefverordening en is inderdaad eigen zorgdrager. Voor taken van andere partijen heb je inderdaad een los mandaat/dvo voor nodig.

Ik vond deze voorbeeld paragrafen ook niet heel sterk en had daar een hoop opmerkingen bij. Daarom hebben we zelf maar een sjabloon gemaakt die we per samenwerking/uitbesteding op maat aanpassen. Onze archiefinspecteur gaf aan dat per samenwerking afgestemd moet worden welke taken je wel of niet mandateert/delegeert en dat dat dus per geval kan verschillen.  

Volgens mij zou je in theorie ook nog kunnen delegeren, dan gaat de verantwoordingsplicht ook over naar de andere partij zover ik weet. Maar ik ben ook geen jurist, heb er ook alleen affiniteit mee ;-)

Hoi Yvonne,

Ik werk bij een GR veiligheids- en gezondheidsregio en daar wordt door vakcollega's aangegeven dat migratie niet zonder aanvullend mandaat van de zorgdrager bij gemandateerde taken uitgevoerd mag worden. Ook in dit geval dient de officiële zorgdrager, indien er dus geen aanvullend mandaat voor archiefbeheer is, een akkoord op te geven.

Ik interpreteer jou reactie als dit niet nodig zou moeten zijn en wij als GR wel de handeling 'migreren' mogen uitvoeren.

Waar kan ik nu de grondslag/beredenering vinden wat je wel of niet mag op het gebied van informatie- en archiefbeheer indien je gemandateerde taken uitvoert als GR? en waar staat beschreven welke taken een aanvullend mandaat voor archiefbeheer vereisen voor een GR bij aanvullende gemandateerde taken?



Yvonne Welings zei:

Iedere omgevingsdienst zit juridisch anders in elkaar. Wanneer het een echte GR is, stelt de Omgevingsdienst de migratieverklaring zelf op. Maar als je te maken met een omgevingsdienst met verlengde kabels zoals de OMWB is er wel een mandaat nodig.

Hoi Nicole,

Ik ken jouw gemeenschappelijke regeling niet en ben ook geen jurist, Wgr kan je verschillende bevoegdheden toekennen. Bevoegdheden van de deelnemers kunnen aan de bestuursorganen van de GR worden gemandateerd of gedelegeerd.  Dat laatste wordt vaak  gedelegeerd mandaat genoemd.  Het kan dus zijn dat houw Wgr al gemandateerd is. Vond deze uitleg bij Vijverberg: 

Artikel 30 van de Wgr geeft deze wettelijke basis in het geval sprake is van een openbaar lichaam, een gemeenschappelijk orgaan of een bedrijfsvoeringsorganisatie.

Bij deze vormen van een gemeenschappelijke regeling kan dus gekozen worden voor delegatie of mandaat van bevoegdheden. Indien sprake is van een gemeenschappelijke regeling in de vorm van een centrumgemeenteconstructie, behoort alleen mandaat tot de mogelijkheden.

Op welk moment bevoegdheden delegeren of mandateren?

Deelnemers kunnen bevoegdheden mandateren bij het oprichten van de GR maar het is ook mogelijk om in een later stadium nog bevoegdheden te mandateren. Bij delegatie (het overdragen van de bevoegdheid) ligt de situatie iets anders. In principe wordt bij het oprichten van de GR in de GR opgenomen welke bevoegdheden de deelnemers delegeren aan de GR. Het delegeren van bevoegdheden in een later stadium is alleen mogelijk indien in de GR is vastgelegd op welke wijze op een later moment wijziging kan worden aangebracht in de overgedragen bevoegdheden. Deze bepaling heeft niet alleen betrekking op de mogelijkheid om extra bevoegdheden bij de GR te leggen maar ook op de mogelijkheid om bevoegdheden weer terug te halen naar de deelnemers.

Bevat de GR geen bepaling over wijziging van de overgedragen bevoegdheden, dan is een wijziging van de tekst van de GR nodig om extra bevoegdheden bij de GR neer te kunnen leggen of om bevoegdheden terug te halen.

https://www.vijverbergadvocaten.nl/publicaties/bevoegdhedenverdelin...

Tot slot, niet voor iedere GR is nodig een archiefverordening vast te stellen zoals een bedrijfsvoeringsorganisatie: http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/archiefparagraaf-in-nieuwe-...

@Yvonne : dank je wel voor je reactie. Het blijft nog steeds best wel onduidelijk, maar volgens mij kampt iedere GR of uitvoeringsdienst hiermee. Hopelijk dat de nieuwe Wgr en Archiefwet hierin meer duidelijkheid bieden. Nu is het bijzonder complex en dat is m.i. onnodig.

De nieuwe Archiefwet gaat alleen duidelijkheid bieden over het huidige artikel 40. Samengevat staat daar in als je niets regelt, de centrumgemeente alle kosten en verantwoordelijkheden voor haar rekening moet nemen. 

Bijgaand document bevat de juridische varianten omgevingsdiensten in relatie tot de ICT. 

Scenario%27s_ICT_RUD_apr2012.doc

Goedemiddag,  ik zie dat ik een hele berichtenwisseling heb gemist. Bij de OD NHN zijn de taken gemandateerd. Er is hiervoor ook een Besluit mandaat mbt archiefbeheer ondertekend, maar daarin moet nu ook opgenomen worden dat we ook gemandateerd worden voor applicatie migraties. We moeten anders de migratieverklaring aan al onze deelnemers/ bevoegde gezagen voorleggen ter ondertekening (16 stuks) omdat we hiervoor niet gemandateerd zijn. Ik werk hier nu aan met onze jurist Bedrijfsvoering.

Archiefbepalingen%20in%20gemeenschappelijke%20regelingen.docxOverzicht samenwerkingsvormen

 

Kader

Vorm

Rechts-persoon

Orga(a)n(en) ingesteld

Overdracht

Verordenende bevoegdheid

Archiefwet

 

 

 

 

 

 

 

WGR, art. 8  lid 1

OL

ja

Algemeen bestuur

Dagelijks bestuur

Voorzitter

Delegatie en mandaat

ja

Art. 4, 40

WGR, art. 8  lid 2

GO

nee

Bestuur

Delegatie en mandaat

nee

Art. 4, 40

WGR, art. 8  lid 3

BO

ja

Bestuur

Delegatie en mandaat

nee

Art. 4, 41

WGR, art. 8  lid 4

CG

nee

geen

Mandaat

n.v.t

Art. 4, lid 3

WGR, art. 8  jo. art. 1

RZM

nee

geen

geen

n.v.t.

-

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden