Collega's,

We gaan per oktober aan de slag met het digitaal ondertekenen van stukken middels ValidSign.
Vervolgens lopen we tegen het vraagstuk aan dat op bepaalde stukken een datum van verzending vermeld moet worden, deze datum soms pas na ondertekening kan worden bepaald. Het (digitaal) aanpassen van het getekende document echter zou betekenen dat het waarmerk vervalt.

Om te voorkomen dat deze stukken alsnog moeten worden afgedrukt, handmatig gestempeld om vervolgens opnieuw in het systeem ge-upload moeten worden; Zijn er vanuit de praktijk oplossingen beschikbaar?

Weergaven: 551

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Wellicht is het een idee in het kader van de invoering van de WMEBV te kijken naar de ontvangstbevestiging?

Ontvangstbevestiging na elke e-mail - BREED - over de grenzen van i...

hallo Alex,
naar mijn idee zul je een stuk eerst ondertekenen en daarna verzenden. Als het zo is georganiseerd dat het document wordt verzonden, direct nadat het is getekend, is er geen probleem. Dat zal de ideale, gewenste situatie zijn?

Als een document vandaag digitaal wordt getekend en nog fysiek wordt verstuurd kan de datum van verzending een dag later zijn. Zolang dit nog mogelijk is, zou ik het niet zodanig geregeld willen hebben dat het document niet aangepast kan worden.

Dag Alex,

Wij werken ook met Validsign. We vullen een verzenddatum in de toekomst in, 1 of 2 dagen vooruit. Het stuk doorloopt vervolgens de ondertekening en wordt verstuurd op de verzenddatum die op de brief staat aangegeven. We geven digitaal aan dat de brief op deze dag is verstuurd. De termijn van 1 a 2 dagen wordt vrijwel altijd gehaald. Mocht de verzenddatum niet worden gehaald (de verzenddatum ligt dus in het verleden), wordt de ondertekening opnieuw doorlopen met een nieuwe verzenddatum die wel nog haalbaar is. Het printen, invullen van de controlevelden en versturen zijn bij ons allemaal handmatige handelingen en misschien niet waar je naar op zoek bent.

We dringen er ook zo veel mogelijk op aan dat digitaal ondertekende stukken ook digitaal worden verzonden (waar dit kan en mag).

Hallo Alex,

Je zou kunnen ook overwegen om bij de laatste ondertekenaar het veld Ondertekeningsdatum te gebruiken bij/als de verzenddatum. Iedereen krijgt nl. op die datum de ondertekende stukken toegestuurd. 

@Alex, Jack en Iris:

Vergeet niet dat je een DIGITALE handtekening NIET kan PRINTEN, dan krijg je nl. een NIET-ONDERTEKEND document! 

Zie de Handreiking Elektronisch ondertekenen van de VNG.

Hoi Iris,

Klopt mijn aanname dat jullie dan digitaal ondertekende brieven per post (op papier) verzenden?

Met groet, Alex

Iris Visser zei:

Dag Alex,

Wij werken ook met Validsign. We vullen een verzenddatum in de toekomst in, 1 of 2 dagen vooruit. Het stuk doorloopt vervolgens de ondertekening en wordt verstuurd op de verzenddatum die op de brief staat aangegeven. We geven digitaal aan dat de brief op deze dag is verstuurd. De termijn van 1 a 2 dagen wordt vrijwel altijd gehaald. Mocht de verzenddatum niet worden gehaald (de verzenddatum ligt dus in het verleden), wordt de ondertekening opnieuw doorlopen met een nieuwe verzenddatum die wel nog haalbaar is. Het printen, invullen van de controlevelden en versturen zijn bij ons allemaal handmatige handelingen en misschien niet waar je naar op zoek bent.

We dringen er ook zo veel mogelijk op aan dat digitaal ondertekende stukken ook digitaal worden verzonden (waar dit kan en mag).

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden