Leidraad WABO-Div


Mensen die mij vakmatig kennen weten dat ik al jaren pleit voor een meer pragmatischer instelling ten aanzien van de archivistische eisen bij het toepassen van kleurcompressie tijdens scanning.


Na een aan de Provincie Zeeland afgegeven advies aangaande zaken als te gebruiken bestandsformaat, te kiezen resoluties en te hanteren compressietechniek werd ik door een bezorgde Adri Boogaard gewezen op de updatevan de Leidraad Wabo – DIV.


In dat overigens verder handige boekje wordt op pagina 79 gewezen op de Technische eisen voor het bestandsformaat. Die geven onder meer de volgende paragraaf aan:


Wanneer gekeken wordt naar bestandsformaten moet er sprake zijn van duurzame formaten. Dit is reeds eerder aan de orde geweest, zie artikel 1.4 Mor. Het Nationaal Archief heeft in 2009 een richtlijn opgesteld voor het bestandsformaat en compressie voor beelden:

 


Digitale bestanden op leesbare kwaliteit worden opgeslagen in JPEG formaat, met maximale compressie 1:10.


Digitale bestanden op afdrukbare kwaliteit worden opgeslagen in TIFF formaat, zonder compressie.


Digitale bestanden op duurzame kwaliteit worden opgeslagen in TIFF formaat, zonder compressie.


Digitale bestanden op substituerende kwaliteit worden opgeslagen in TIFF formaat, zonder compressie



Is hier nu sprake van een vergissing? Vindt men bij het Nationaal Archief de nieuwe archiefregeling van 1 april 2010 eigenlijk maar niets? Of denken we dat de DIV wereld geld genoeg heeft om
systemen op te zetten die om kunnen gaan met archieven bestaande uit uncompressed tiff bestanden?



Nog even een paar simpele feiten:


  • 1 pagina in kleur gescand op 300 DPI in uncompressed tiff levert een bestand op van vijfentwintig
    Megabyte. Als je die waarde loslaat op een archief van zeg maar 100 meter, dan
    resulteert dat in een totale geheugenbehoefte van 10 Terabyte.
  • De gemiddelde DIV afdeling heeft al ruzie met automatisering over 500 Gigabyte.
  • DMS systemen worden vreselijk traag wanneer uncompressed databestanden worden opgeslagen en opgevraagd.
  • Netwerken worden traag van datacommunicatie met te grote bestanden.
  • Mailsystemen werken niet meer met te grote bestanden.
  • Scanners functioneren op een tiende van hun scansnelheid wanneer uncompressed images
    moeten worden aangemaakt.
  • Images met een Jpeg kleurcompressie van 1:10 kunnen prima bekeken, geprint en duurzaaam beheerd worden.
·         De archiefregeling van 1 april schrijft letterlijk voor:

o   Gebruikmaking van compressietechniek is slechts toegestaan, voor zover daarbij niet zodanig verlies van informatie optreedt, dat niet langer aan
de bij deze regeling gestelde eisen ten aanzien van de toegankelijke en
geordende staat van digitale archiefbescheiden kan worden voldaan.


Dus zolang we niet tornen aan de eisen onder Geordende en Toegankelijke staat, in diezelfde regeling, kan kleurcompressie toegepast worden.


Ik zou willen dat het Nationaal Archief eens met de voeten in de modder komt staan. Papieren regels die in de praktijk niet uitvoerbaar zijn moet je niet willen opleggen.


Overigens heeft Adri Boogaard me al laten weten dat zijn beleidsadvies zal zijn om te gaan werken met PDF/A en PDF 1.7 bestanden inclusief een resolutie van 300DPI én Jpeg kleurcompresssie.

Weergaven: 648

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Inmiddels heb ik het beleidsadvies bijgesteld: alles op de Open Document Standaard PDF1.7. Zowel voor digital born als voor gescande documenten. Op het moment dat wij het proces hebben beschreven, gaan we substitutie aanvragen met PDF1.7 als uitgangspunt.
Misschien dat de volgende suggestie van de VNG serieus wordt genomen (VNG-reactie op de Rijksbegroting 2011);

Wetgeving leidt, vaak onnodig, tot hoge uitvoeringskosten. Bij de invoering van nieuwe wetgeving is een informatiekundige uitvoeringstoets nodig, standaard onderdeel van de adviesaanvraag van de Raad van State.

Dat heeft in mijn optiek bij de invoering van zowel de WRO als de WABO ontbroken.

meer weten zie deze link.

Even een vraag over de betekenis van een de term een 'kleurcompressie van 1:10'. Wat betekent dat precies?

Met de kleurcompressie 1:10 wordt gerefereerd aan de compressiefactor zoals Photoshop die hanteert bij het instellen van de gewenste compressie op een kwaliteitsschaal van 1 tot en met 12.

Minimale kwaliteit is dan 1 en maximale kwaliteit is dan 12. (zie afbeelding hieronder)

Bijlagen:

Beste Leon,

Dank voor je reactie. Het is dus niet zo dat 1:10 betekent dat het bestand 10 keer zo klein wordt gemaakt?

groet, Robin

 

 

Beste Robin,


Nee die bewuste 1:10 betekent in dit geval zeker niet dat het bestand 10 keer zo klein wordt gemaakt.

De mate van compressie in termen van filegrootte wordt beïnvloed door de hoeveelheid kleur die in een document zit en dat valt op voorhand niet te voorspellen.

Dus het gebruik van stand 10 voor de JPEG compressie met Photoshop kan net zo goed een compressiefactor van 25X opleveren als van 10X.

Met vriendelijke groet

Leon

beste Leon,

Zeer bedankt voor je vlugge reactie. Wat ik dan nog steeds niet begrijp is de notatie 1:10. Je zegt dat het refereert aan de schaal die Photoshop hanteert. Die is onderverdeeld van 1 tot 12. Je zou dan een notatie verwachten in de geest van 10:12. Toch? Of zie ik iets over het hoofd?

groet, Robin

Beste Robin,

Als men een notatie had gebruikt van 1:12 dan was daarmee gezegd dat men alleen de maximaal haalbare kwaliteit zou accepteren, waarmee nog steeds relatief grote bestanden worden gegenereerd. Stand 10 echter wordt gezien als een zeer veilige balans tussen kwaliteit en filegrootte. op deze stand zijn met het blote oog nauwelijks verschillen waarneembaar tussen een ongecomprimeerd bestand en een gecomprimeerd bestand terwijl de filegrootte toch aanmerkelijk afneemt. Verhoudingsgewijs is een bestand op stand 12 gecomprimeerd ongeveer twee keer zo groot als wanneer stand 10 compressie gebruikt wordt.

Een complicerende factor in het instellen voor dagelijks gebruik van JPEG compressie echter is dat slechts weinig scannerdrivers de Photoshop-annotatie hanteren. Meestal wordt volstaan met keuzes als: maximale kwaliteit, goede kwaliteit, midden kwaliteit en matige kwaliteit. Of er wordt een schaal van 1 : 100 geboden waar 100 staat voor 100% kwaliteit. In zulke gevallen zou men kunnen kiezen voor 80% hetgeen in de praktijk ongeveer overeenkomt met stand 10 van Photoshop.

Ik hoop dat ik hiermee de zaak meer helder maak en niet gecompliceerder.

Met vriendelijke groet

Leon

Zeer bedankt voor de informatie. Ik ben er weer een beetje wijzer van geworden!

 

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden