Ik heb op het forum gezocht naar een antwoord op mijn vraag over het gebruik van een digitale handtekening, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Onze gemeente wil uitgaande brieven gaan voorzien van een gescande handtekening.

Wat wij met ons project doorvoeren is een ‘gewone digitale handtekening’ ofwel een gescand plaatje van een natte handtekening. Deze handtekening kent niet dezelfde status als een natte handtekening. Als substituut daarvoor geldt de gecertificeerde digitale handtekening. Dat hebben we (nog) niet beschikbaar. Voorheen ging elk document uit met een natte handtekening. Nu we hier onderscheid in gaan krijgen is de vraag welke documenten juridisch gezien, voorzien mogen worden van een gescande handtekening en welke nog voorzien moeten blijven van een natte handtekening (zolang we nog geen gecertificeerde digitale handtekening hebben). Onze jurist kan dat uitsluitsel niet geven. Hij zegt dat dit per document verschillend is en hier per document jurisprudentie over is. Ofwel het antwoord is niet in een keer te geven. 

Hoe gaan andere gemeenten hier mee om? Hebben jullie een lijst van welke brieven wel en welke brieven niet op deze manier ondertekend mogen worden? 

Weergaven: 1904

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

@Marc, dat klopt wel wat je zegt, we hebben behoefte aan een digitale bibliotheek waar je onderwerpen eenvoudig terug kunt vinden.

Die van de gemeente Ede is echt een aanrader, zie

http://docplayer.nl/3999892-Gemeenteblad-officiele-publicatie-van-g...

@Marc, vanuit een juridische perspectief is vorig jaar in onze gemeente een advies opgesteld over het elektrisch ondertekenen met name voor de implementatie van het zaakgericht werken. Daarbij is ook gekeken naar het gebruik van de handtekening voor bepaalde type documenten. Misschien dat deze notitie je verder helpt.   

Bijlagen:

Heel hartelijk bedankt Mart!

@Marc, via onderstaande link kun je ons mandaatbesluit op overheid.nl raadplegen. In de laatste kolom kun je onder het kopje 'EH' zien welke besluiten bij ons via de (eenvoudige) elektronische handtekening ondertekend mogen worden. Ik denk dat je voor het voorstel inmiddels wel genoeg input hebt, mocht je die van mij ook nog willen, laat het even weten dan stuur ik je e.e.a. toe.

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie... 

@Marijke

Hoe hebben jullie de workflow ingericht en welk systeem gebruiken jullie om 'voldoende betrouwbaarheid' te garanderen?

Wij gebruiken Corsa als DMS en  hebben in Corsa/Case een workflow ingericht t.b.v. het ondertekenings- en afdrukproces. Er wordt gelogd wie ondertekent en op welk tijdstip. Dat is te zien als metadata in het registratiescherm van het document. Daarnaast draait op de achtergrond Corsa/Audit.

Dankjewel!

Hallo Marc,

 

Binnen Gemeente Delft zijn wij ook op dit moment aan het onderzoeken hoe we de digitale handtekening en voor welke document type we gaan inrichten. Ik wilde heel graag per zaaktype en documenttype aangeven welke documenten wel en welke documenten niet ondertekend moeten worden en met welke vorm. Hoe ben jij in je organisatie?

 

groetjes Neda

Hoi Neda,

Wat bedoel je met jouw vraag "Hoe ben jij in je organisatie?"?

Hoi,

 

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen (was een beetje te snel), is het je gelukt om die inventarisatie van zaaktypen cq documenten te maken? en hoever zijn jullie met de invoering? Doen jullie de ondertekening in een DMS systeem of in een ander systeem?
 
Marc Bonnes zei:

Hoi Neda,

Wat bedoel je met jouw vraag "Hoe ben jij in je organisatie?"?

Wij hebben geen inventarisatie gemaakt. Wij gaan alles digitaal ondertekenen met Corsa/Case.

Wij gaan geen brieven digitaal ondertekenen van B&W

Maar gaan jullie alle brieven standaard ondertekenen met een PKI certificaat of juist met een akkoord? Of hebben jullie ook brieven die jullie met een standaard ondertekening genereren vanuit Corsa? Hoe heb je ervoor gezorgd dat er een goedkeuring kwam van de proceseigenaren?
 
Neda Loncaric zei:

Hoi,

 

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen (was een beetje te snel), is het je gelukt om die inventarisatie van zaaktypen cq documenten te maken? en hoever zijn jullie met de invoering? Doen jullie de ondertekening in een DMS systeem of in een ander systeem?
 
Marc Bonnes zei:

Hoi Neda,

Wat bedoel je met jouw vraag "Hoe ben jij in je organisatie?"?

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden