Ik ben benieuwd hoe er landelijk wordt omgegaan met de bewaartermijn van automatische incasso-opdrachten?

Bij de gemeente Zevenaar wordt er gebruik gemaakt via SEPA Doorlopende machtiging gemeentelijke belastingen, deze machtiging kan voor een zeer lange termijn lopen, Zevenaar heeft dit al vanaf 1992 ingevoerd, en er zijn machtigingen die al vanaf die termijn lopen, hoe lang moet je deze machtiging dan bewaren, ja tot deze wordt ingetrokken, maar dat zou dus wel over 40 of 50 jaar kunnen gebeuren, of nog langer

Weergaven: 1682

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Als we het ihkv zaakgericht werken goed willen doen kunnen we de zaak pas beëindigen als de incasso wordt beëindigd dus dan zou het kunnen dat deze zaak wel 50/60 jaar kan doorlopen.

In de praktijk gebeurt dit natuurlijk niet omdat het, tenminste bij ons, door de afdeling belastingen in hun belastingpakket wordt verwerkt en afgehandeld en de zaak wordt afgehandeld, dus een soort van administratieve handeling die dan naar 7 jaar (of misschien nog eerder) weg kan.

We hebben nu ook al de discussie of in dit geval, en dit geldt voor meer zaken die nu nog voor Belastingen, Burgerzaken, Financiën, Maatschappelijke Dienstverlening in hun administratie worden verwerkt wel in een zaaksysteem moeten worden vastgelegd, hun pakket is dan leidend hierin en er komt waarschijnlijk geen koppeling met het zaaksysteem

Ik bedankt jullie allen voor de input en wil hierbij de discussie beëindigen

@Bert, terecht opgemerkt! 
We vernietigen meer papieren waarvan de gegevens in systemen zijn verwerkt. Als we dat proces vertrouwen (als organisatie, burger, enz.) is nut/noodzaak om de machtiging te bewaren totdat deze eindigt niet nodig. Dat vraagt dus afspraken binnen de organisatie, een risicoafweging.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden