Zienswijzes n.a.v. een opgesteld plan als losse zaken behandelen

Hallo,

Binnen mijn gemeentes waar ik werk, maakt men voor elke zienswijze die n.a.v. een opgesteld plan wordt ontvangen een aparte zaak aan. Reden daarvoor is dat elke zienswijze dan afzonderlijk kan worden beantwoord c.q. afgehandeld. Is deze werkwijze wel een juiste werkwijze en zijn er gemeentes die dit ook op deze wijze doen? Zo ja, is er in de VNG selectielijst 2017 of 2020 een werkproces die zij hierbij hanteren.
Eerlijk gezegd twijfel ik wel. Ik meen me nl. te herinneren dat ik, op een eerder gestelde vraag van vergelijkbare strekking, als reactie terugkreeg dat adviezen of zienswijzes onderdeel uitmaken van het grotere plan. En dus krijgen de zienswijzes de bewaartermijn van het vastgestelde of niet vastgestelde plan krijgen (i.c. werkproces 3, Plannen opstellen, uit de selectielijst VNG uit 2017 en 2020)

Ik hoor graag jullie opmerkingen.

Met vriendelijke groet.

Jeroen Arkesteijn
Werkorganisatie Druten Wijchen

Weergaven: 278

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Goedemiddag Jeroen,

Heb je ook de volgende discussie gelezen?: http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/bezwaartermijn-zienswijzen

Ik weet niet of de 2020 versie hierin verandering heeft aangebracht. Volgens bevat de lijst nog steeds de mogelijkheid om voorbereiding van eigenlijke vaststelling los te koppelen.

Groet Jan-Jaap

In principe kun je een zienswijze (net als bezwaar/beroep) als een subzaak zien. Hoewel een zienswijze veelal wordt gezien als onderdeel van het grotere plan (in tegenstelling tot bezwaar/beroep), is er een duidelijke eigen doorlooptijd en eigen afhandeling (in ieder geval bij de gemeente Drechterland, werden in het verleden de zienswijzen per apart geval behandeld en dus ook als aparte subzaak onder de zaak van het bestemmingsplan opgenomen). Subzaken kunnen hun eigen bewaarregime hebben, dan wel het bewaarregime van de hogergelegen zaak overnemen.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden