Per  1 januari 2015 krijgen gemeenten een aantal nieuwe verantwoordelijkheden binnen het sociale domein. Het gaat om de decentralisatie van de jeugdzorg, de decentralisatie van de AWBZ-begeleiding naar de Wmo en de invoering van de Participatiewet. De taken worden met een aanzienlijke bezuiniging overgeheveld naar gemeenten. De rekenkamer publiceerde deze week het rapport decentralisatie Jeugdzorg. De rekenkamer noemt de budgetten een goed begin, de VNG is bezorgd dat gemeenten in problemen komen door de nieuwe taken.

Ook de rekenkamer lijkt er niet gerust op dat een en ander soepel gaat verlopen. Citaat:

Wij zien dit aspect als een (belangrijk) voorbeeld waarover het nog te wikkelen informatiearrangement in de toekomst inzicht moet geven ten behoeve van de systeemverantwoordelijkheid van de staatssecretaris van VWS.

 

Verschillende gemeenten werken samen om de nieuwe taken op te pakken zoals het Hart van Brabant.  Hierbij kan informatievoorziening een belangrijke rol spelen om de bedrijfsvoering beter te doen verlopen.

Er zijn veel vragen. Moeten de gemeenten alle dossiers inlenen van het ministerie of is dat niet meer van deze tijd ? Wat voor systemen gaan we gebruiken ? Hoe verloopt de regiosamenwerking  via het inlogmodel, een geharmoniseerd netwerk, een centrale server of het gebruik van webservices ? Wat voor personeel is hiervoor nodig ? Wat wordt van informatievoorziening verwacht ? Gemeenten weten ook niet wat de nieuwe taken worden en wat de omvang is. Is er iets in de wet bepaald over de informatievoorziening ?

 

Het is sneller 1 januari 2015 dan je denkt, wie bij informatievoorziening is betrokken bij deze verandering, heeft beleid ontwikkeld  en wil informatie via BREED delen ? Misschien ben je ook wel bezorgd of dit goed gaat en waar ben je dan bezorgd over ?

Link naar de wettekst voor de Tweede Kamer

Link naar website VNG

Transitievoorstel Jeugdzorg Hart voor Brabant

 02%20functioneel%20ontwerp%20jeugdstelsel%20hart%20van%20brabant.pdf

Weergaven: 468

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Nieuws van de VNG LINK

De gegevensuitwisseling tussen gemeenten en uitvoerders in het sociaal domein vraagt om een gezamenlijke aanpak. Met oog op de decentralisaties is het nodig dat gemeenten en Rijk nú standaarden afspreken en starten met de ontwikkeling van ICT-voorzieningen. Bovendien is het mogelijk om zo de administratieve lasten voor burgers en uitvoerders fors te verminderen.

Verder is geld te besparen door gemeentelijke ICT-aanbestedingen samen op te pakken. Dit zijn de voornaamste conclusies uit de Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein (VISD), uitgevoerd door KING (Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten) in opdracht van de VNG.

Grote gevolgen

De decentralisaties op het gebied van Jeugd, Wmo en Participatie hebben grote gevolgen voor de informatievoorziening in gemeenten, blijkt uit de Verkenning. KING voerde het onderzoek uit met medewerking van ongeveer vijftig gemeenten en ministeries, ook marktpartijen zijn geconsulteerd. Het eindrapport (zie onder Meer informatie) bevat diverse aanbevelingen voor het vervolg.

Vervolg

De VNG en de ministeries van VWS, V&J, SZW en BZK (ondersteund door KING en enkele gemeenten) werken de aanbevelingen van het eindrapport van de VISD uit tot een concreet voorstel. De VNG agendeert het voorstel op de Bijzondere Algemene Ledenvergadering (BALV) van vrijdag 29 november.

 

Enige zorg heb ik over de staat van informatiehuishouding van enkele deelnemende partijen. Daar is een dusdanige achterstand te constateren dat ik twijfels heb of deze partijen zich ervan bewust zijn dat afspraken maken ook afspraken zijn. Ik lees in bijgaand document blz 16 dat na 6 jaar er nog steeds geen vastgestelde selectielijst is voor de jeugdzorg.

http://erfgoedinspectie.nl/uploads/publications/rapport_bbs_def.pdf 

Frappant is dat de selectielijst, waar al zes jaar aan wordt

gewerkt, nog niet gereed is en dat zelfs een vaststellingsdatum nog niet gegeven kan worden.

Dus ja, afspraken maken is goed EN afspraken nakomen is een "must".

Het direct op orde maken van de "oude muuk" is bittere noodzaak om geen vertraging op te lopen in dit "dossier".

 

Geïntegreerd Casusoverleg Ondersteunend Systeem GCOS is in beeld als systeem (link)

@Ingmar Zou bv Brabant aan kunnen geven waarom men niet deelneemt?? Behalve dan dat men de "ruimte"niet kreeg. En wat zou "dubbel tarief" inhouden, als de rechtsopvolger wellicht de gemeente is?

Drie keer nee
Ondanks de tegenwerpingen van het IPO hebben de meeste provincies de deelname van 'hun' BJZ aan het nieuwe systeem niet geblokkeerd. Alleen de Bureaus Jeugdzorg in Flevoland, Zeeland en Noord-Brabant doen niet mee. "Ze kregen de ruimte niet van hun provincie. Ze kunnen later alsnog instappen, maar dan wel tegen dubbel tarief."

 

Nieuwsbericht Verkenning ICT link

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden