Visie SOD-Opleidingen; Principe 4; Eenmalige opslag meervoudig gebruik

De afgelopen maanden is SOD-Opleidingen bezig geweest met het ontwikkelen van een visie op de ontwikkelingen in het vakgebied. Onder met motto ‘Van Analyse via Discussie naar Visie’ plaatsen we de voorlopige visie in 7 delen op diverse social media sites.
(delen 1, 2 en 3 zijn hier geplaatst vanaf 9 december)

Vandaag Principe 4: Eenmalige oplsag meervoudig gebruik

 


Gegeven dat toekomstbeeld heeft de informatievoorziening van morgen structuur nodig om

flexibel te kunnen zijn. De visie gaat daarom uit van eenheid in verscheidenheid.

Eenheid (in doel, richting en belangen) is nodig om de informatievoorziening van de overheid te doen bijdragen aan het streven naar een slanke, doeltreffende, doelmatige en transparante overheidsorganisatie. Verscheidenheid (in cultuur, organisatie, tempo, prioriteiten en tot op zekere hoogte in technische keuzes) is nodig om recht te doen aan de verschillen die er nu eenmaal bestaan tussen overheden, werkprocessen en manieren waarop mensen werken.

 

In onze huidige informatievoorziening ligt de nadruk op de verscheidenheid. De

informatievoorziening van de overheid bestaat momenteel uit talloze afzonderlijke systemen. Tussen en binnen de overheden bestaan grote verschillen in de manier waarop het informatiebeheer is vormgegeven. Het informatiebeheer is niet afgestemd. Informatie wordt in veelvoud bewaard, wat nodeloos veel geld en energie kost. Bovendien brengt dit risico’s met zich mee voor betrouwbaarheid en veiligheid. Er zijn bovendien grote verschillen in de kwaliteit van de informatie en de informatievoorziening.

 

Daarbij komt dat steeds meer processen zijn opgenomen in de keten. Steeds vaker komt het voor dat informatie een generieke waarde heeft. De informatie is gebonden aan verschillende processen en in gebruik voor verschillende doeleinden. De potentiële waarde van informatie groeit daardoor, maar tegelijk vergt de koppeling tussen proces en informatie meer aandacht en zorg dan voorheen.

 

Het accent in de informatievoorziening van de overheid verschuift daarom naar eenheid. Niet in de zin van eenheidsworst en rigide centrale systemen, maar wel in de zin van openheid en samenhang. De uitwisselbaarheid en doelmatigheid staan daarbij voorop.

Op de fundamenten van gemeenschappelijke basisvoorzieningen (overheidsbrede informatiearchitectuur, portals, e-depot, thesaurus en metagegevensset) verrijst binnen en ten behoeve van de overheidsoverheid idealiter een samenhangend geheel van mensen, middelen, methoden en procedures dat de informatie toegankelijk maakt ter ondersteuning en optimalisatie van alle werkprocessen. Basisregistraties en andere kernregistraties zijn hier voorbeelden van. Deze ontwikkeling en noodzaak zie je op meerdere plaatsen, denk alleen maar aan GIS-data.

 

Het ontwikkelingsstadium van de overheid bepaalt, samen met specifieke behoeften

vanuit specifieke werkprocessen, in hoeverre en hoe lang er sprake blijft van verschillende

informatievoorzieningsgebieden (ICT, Communicatie, GEO, (D)IV) binnen de overheid. Op de gemeenschappelijke fundamenten verrijzen misschien in eerste instantie meerdere bouwwerken. Naarmate de ontwikkelingen doorzetten, komen er tussen deze ‘gebouwen’ steeds meer bruggen en openen deuren zich. Hoe dan ook moet er voldoende ruimte en flexibiliteit blijven om te voorzien in organisatie-, proces- en gebruikerspecifieke behoeften. Informatievoorziening integreert tot één geheel, ongeacht het onderwerp of de specificatie (bijvoorbeeld GIS- of document gerelateerd). Dit zie je terug in organisaties waar voorheen volstrekt verschillende afdelingen / teams, als DIV, ICT en GIS, voorheen met de rug naar elkaar toe stonden nu meer en meer samenwerken en communiceren

 

Weergaven: 517

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dag Eric,

Leuk dat je via BREED de visie van de SOD opleidingen wil delen.  Hierbij wil ik reageren op Principe 4: Eenmalige opslag meervoudig gebruik. Het is geen nieuwe gedachte, ik lees het principe in diverse beleidsstukken terug bij diverse gemeenten, vaak in variaties afgeleid van de overheid heeft antwoord@.

Op het principe is niets af te dingen, als we met elkaar de duurzaamheidparagraaf, terugdringen eiland automatisering en het vollopen van netwerkschijven binnen bestaande risico’s weten te regelen lijkt er niets aan de hand. En dan moet dat ook nog binnen HNW (=Het Nieuwe Werken) worden geïntegreerd. De VNG/KING zouden wat mij betreft hier ook een rol in mogen spelen, een bottum-up benadering alleen werkt niet.

Naast deze drie zaken wil ik je de aandacht vragen voor een aantal zaken waar gemeenten tegen aan lopen die mogelijk van negatieve invloed kunnen zijn op principe 4:

·        Regionalisering en schaalvergroting Gemeente X koopt belastingen in bij gemeente Y en het digitaal klantdossier bij gemeente Z.  Zowel gemeente Y als Z gaan (digitale) informatie genereren voor gemeente X.  Juist deze paragraaf wordt onderbelicht in het hoe koop ik het beste in scenario.

Is gemeente X nog wel verantwoordelijk voor de informatie of dit zijn  dat nu de gemeenten Y en Z geworden ? Gaat gemeente X ook nog een aparte bestanden vormen ?

·        Keteninformatie. Gemeenten moeten het loket naar de burger vormen. Je ziet nu al dat bepaalde producten door de eigen gemeente worden geleverd. Nieuwe wetten van de rijksoverheid zouden standaard getoetst moeten worden op de informatieparagraaf. Het is ook goed dat KING en ICTU gaan samenwerken. In het geval van keteninformatie wie is verantwoordelijk voor welke informatie op welk moment, principe 4 moet gelden voor de verschillende bestuurslagen.

·        Dan de cloud. Waar regel je die eenmalige opslag op als overheden dat via de cloud gaan doen en dan zijn we terug bij de duurzaamheidparagraaf.

Rest mij je fijne dagen bij de kerstboom toe te wensen en het beste voor 2011 !

Hoi Yvonne,

Dank je voor je reactie. We nemen het mee. Een stukje komt terug in principe 5 over Het Nieuwe Werken.

Een goed 2011!

Eric

Yvonne Welings zei:

Dag Eric,

Leuk dat je via BREED de visie van de SOD opleidingen wil delen.  Hierbij wil ik reageren op Principe 4: Eenmalige opslag meervoudig gebruik. Het is geen nieuwe gedachte, ik lees het principe in diverse beleidsstukken terug bij diverse gemeenten, vaak in variaties afgeleid van de overheid heeft antwoord@.

Op het principe is niets af te dingen, als we met elkaar de duurzaamheidparagraaf, terugdringen eiland automatisering en het vollopen van netwerkschijven binnen bestaande risico’s weten te regelen lijkt er niets aan de hand. En dan moet dat ook nog binnen HNW (=Het Nieuwe Werken) worden geïntegreerd. De VNG/KING zouden wat mij betreft hier ook een rol in mogen spelen, een bottum-up benadering alleen werkt niet.

Naast deze drie zaken wil ik je de aandacht vragen voor een aantal zaken waar gemeenten tegen aan lopen die mogelijk van negatieve invloed kunnen zijn op principe 4:

·        Regionalisering en schaalvergroting Gemeente X koopt belastingen in bij gemeente Y en het digitaal klantdossier bij gemeente Z.  Zowel gemeente Y als Z gaan (digitale) informatie genereren voor gemeente X.  Juist deze paragraaf wordt onderbelicht in het hoe koop ik het beste in scenario.

Is gemeente X nog wel verantwoordelijk voor de informatie of dit zijn  dat nu de gemeenten Y en Z geworden ? Gaat gemeente X ook nog een aparte bestanden vormen ?

·        Keteninformatie. Gemeenten moeten het loket naar de burger vormen. Je ziet nu al dat bepaalde producten door de eigen gemeente worden geleverd. Nieuwe wetten van de rijksoverheid zouden standaard getoetst moeten worden op de informatieparagraaf. Het is ook goed dat KING en ICTU gaan samenwerken. In het geval van keteninformatie wie is verantwoordelijk voor welke informatie op welk moment, principe 4 moet gelden voor de verschillende bestuurslagen.

·        Dan de cloud. Waar regel je die eenmalige opslag op als overheden dat via de cloud gaan doen en dan zijn we terug bij de duurzaamheidparagraaf.

Rest mij je fijne dagen bij de kerstboom toe te wensen en het beste voor 2011 !

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden