RapportBasisregistraties.pdf

In Nederland kennen we inmiddels heel wat basisregistraties. Het (beoogde) stelsel bestaat uit de volgende basisregistraties:

Basisregistratie Personen (brp); (Nieuw) Handelsregister (nhr); Basisregistraties Adressen en Gebouwen (bag); Basisregistratie Voertuigen (brv); Basisregistratie Kadaster (brk); Basisregistratie Topografie (brt); Basisregistratie Grootschalige Topografie (bgt);  Basisregistratie Ondergrond (bro);Basisregistratie Waardering Onroerende Zaken (woz); Basisregistratie Inkomen (bri); Basisregistratie Lonen, Arbeidsverhoudingen en Uitkeringen (blau)

Cursief is beoogd. Van enkele registraties is de gemeente bronhouder.

Nu heeft de algemene rekenkamer onderzoek gedaan en het rapport is gisteren op 29 oktober 2014 aangeboden aan de Tweede Kamer.  Het onderzoek heeft drie perspectieven: de burger, fraudebestrijding en governance Zoals een goed onderzoek betaamt, zijn daar natuurlijk wat knelpunten uit voortgevloeid.

Bezien vanuit de burger:

  • foutieve gegevens in de registraties voorkomen;

  • onjuistheden lastig te corrigeren zijn;

  • privacy- en beveiligingsrisico’s ontstaan.

     

Bezien vanuit fraude, gegevenskwaliteit:

  • gebrek aan eenduidigheid definities/begrippen;

  • afhankelijkheid van opgave door geregistreerden;

  •  gebrekkige toepassing/werking van terugmeldvoorzieningen;

  •  gebrekkige controle op gegevensmutaties en adresonderzoek;

  • beperkt gebruik basisregistraties;

  • gebreken in audits, evaluaties en toezicht.

Bezien vanuit governance:

 

  • Er is te weinig (overall) regie/sturing op de samenhang binnen het stelsel, zowel op het centrale niveau als op sectorale niveaus. Daardoor ontstaat op onderdelen meervoudige sturing en een versnipperde aanpak, met inconsistenties tot gevolg

            (aangeduid als “pupillenvoetbal”).

            • Sturing is onvoldoende systematisch en verzandt in vrijblijvendheid.

            • De aansluiting op de budgetcyclus is te zwak en er is te weinig oog voor het

            gegeven dat kosten vaak op een andere plek vallen dan de baten die ertegenover

            staan. Er ontstaan budgettaire gaten die met noodverbanden worden gedicht.

  • Het beeld is dat van een typisch Nederlandse polderaanpak, die echter in veel opzichten “te zompig” is geworden om nog slagvaardig en effectief te kunnen

            opereren.

Weergaven: 228

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden