Op naar de papierloze organisatie: Digitaal en zaaksgewijs werken en archiveren bij Waterschap Brabantse Delta

Het Waterschap Brabantse Delta organiseerde op dinsdag 24 mei een studiemiddag rondom het genoemde thema. De plaats van de bijeenkomst is werkelijk betoverd mooi, de kapel bij het Huis van Bouvigne in Breda. De organisatie had veel vragen van derden gehad over hoe zij nou het project Delta Digitaal deel  1 in de praktijk hadden vorm gegeven.  Het was one chance in a lifetime om er kennis van te nemen, na deze middag wil het waterschap verder met het uitrollen van projectplan Delta Digitaal II en daarna dan pas  weer kennis delen met anderen.

 

De aanleiding voor het project Delta Digitaal was de verhuizing naar de nieuwbouw bij Bouvigne en de ambitie om over te stappen op Het Nieuwe Werken (HNW). Een werkbezoek aan de gemeente ’s-Hertogenbosch werkte voor het waterschap heel inspirerend.  Een eigen filmpje weerspiegelde de zaken rondom dit veranderingsproces. Allerlei vragen zijn de revue gepasseerd zoals hoe om te gaan met regels. Een regel is van belang: clean desk.

 

De ambitie om een papierloze organisatie te realiseren startte met het digitaliseren van archieven. De rechtmatigheideis is en was vanuit het bestuur een belangrijke randvoorwaarde, de noodzaak tot een compleet en toegankelijk archief wordt sterk gevoeld. Iets wat we wel weten, zeker met het negenvlaksmodel van Rik Maes, werd deze middag nog eens bevestigd, zowel een topdown als bottum up benadering is nodig. Het digitale document werd leidend om te gebruiken in de organisatie, de fysieke post werd niet meer gedistribueerd. Het zaaksgewijs werken is ingevoerd als opstap naar digitaal archiveren. Bij waterschappen hebben ze nog geen vastgesteld ZTC, maar de overstap van DSP naar ZTC wordt gemaakt.  Het bestaande DSP zelf is meer generiek gemaakt.

 

Corsa is op dit moment het DMS, maar uiteraard bevindt zich nog veel informatie in de diverse bedrijfsapplicaties. Veel aandacht is er voor de informatiebeveiliging.  Geen enkele medewerker mag een usb of cd-rom gebruiken, thuis werken is wel toegestaan en dan ook is Corsa te gebruiken.

DIV was niet alleen trekker, er werden verbindingen gezocht en gevonden met ICT en Repro, proceseigenaren. Een externe projectleider werd aangetrokken om het project te leiden.

 

Met name de nieuw aangestelde  digidiv(ers), de bestaande formatie was onvoldoende, straalden enthousiasme uit . Daarnaast blijken competenties als initiatief, klant- en resultaatgerichtheid belangrijk te zijn.  Er is nog geen digitale handtekening en geen vervanging, geen duurzame digitale omgeving, maar dat wordt de uitdaging voor de komende twee jaar tot 2013. Een kwaliteitsverbetering in de informatievoorziening is zichtbaar, zo is de e-mail gekoppeld aan de zaak. En als medewerkers beter de informatie kunnen vinden zijn ze uiteraard ook beter in staat de burger te bedienen. Voor dit project tijdens de hybride situatie, papieren dossiers worden nog steeds gevormd, zijn er drie extra formatieplaatsen voor DIV beschikbaar gekomen.  Het lijkt een duur project, vijf miljoen euro, maar aan de andere kant heeft het Waterschap enorm bezuinigd op fysieke werkplekken en daardoor vierkante meters. Dat is  in de bestuurlijke overweging meegenomen. Volgens berichtgeving in Digitaal Bestuurkan HNW ook financiën vijf miljoen euro opleveren.

 

Leuk initiatief zo'n studiemiddag van Brabantse Delta, we kunnen veel leren van elkaar.

 

Voor de verschillende presentaties klik op deze

presentatie%252024%2520mei%25202011_S_11IT006859_1_11IT006859.pdf

Praktijkmiddag%252024%2520mei%25202011%2520Definitief_S_11IT006858_...

DMS8F.tmp_10IT013557.pdf

Weergaven: 686

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

Reactie van Branco Jorissen op 22 Juni 2011 op 20.16

 

Ja, zo'n zaaksysteem is gebruiksvriendelijk. Dit bleek ook bij een eerdere demonstratie.  Maar, bij de implementatie is het wel opletten dat de contextinformatie van zaken ook goed in het dms terecht komt. Een goed opgestelde ztc voor waterschappen zou de inzet van een zaaksysteem ook vergemakkelijken. Binnenkort toch maar eens contact zoeken met Regge en Dinkel voor een kijkje in de keuken.   

Reactie van Yvonne Welings op 21 Juni 2011 op 20.09
Waterschap Regge @ Dinkel gaat Liber als zaaksysteem gebruiken, zie deze link.
Reactie van Branco Jorissen op 7 Juni 2011 op 19.52

 

Bedankt, voor de link. Wij volgen deze ontwikkeling aandachtig.  Ik neem (hopelijk terecht) aan dat de landelijke ztc "club" voor de waterschappen hier ook bij betrokken is.

Reactie van Yvonne Welings op 7 Juni 2011 op 11.30
Over de doorontwikkeling van WILMA, zie deze link.
Reactie van Branco Jorissen op 30 Mei 2011 op 22.55

Hallo Yvonne,

 

Ja, jammer inderdaad,  ik was net op het verkeerde moment op vakantie. Maar wij komen elkaar ongetwijfeld nog tegen in de wereld van informatievoorziening. 

Reactie van Yvonne Welings op 30 Mei 2011 op 21.00

Dag Branco

 

Leuk wat van je te horen, ik had je graag nog eens willen zien. Bedankt voor het aanbod.

 

Groet

 

Yvonne

Reactie van Branco Jorissen op 30 Mei 2011 op 19.58

Hallo Yvonne,

 

Leuk, dat je over de studiemiddag bericht! Ik hoop dat iedereen er iets wijzer van is geworden. Mochten er nog vragen zijn over digitaal werken bij Waterschap Brabantse Delta, dan wil ik die wel beantwoorden of doorsturen naar een collega.

 

Groeten,

Branco

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden