De 10 geboden om effectief Document Management in te voeren volgens John Mancini, President AIIM

John’s 10 Commandments for Effective Document Management

Vertaling van de blog van John Mancini, president van AIIM.
http://aiim.typepad.com/aiim_blog/2009/08/10-commandments-for-an-effective-document-management-project.html

Vrij vertaald door Leon van Oosterom.

Ik was de ingrediënten van een effectief document strategie aan het overdenken. Hieronder volgen mijn 10 geboden. Ze zijn niet in een specifieke volgorde, behalve dan dat de eerste bewust de eerste is (zo ongeveer net als de echte 10 geboden)

#1 – BOUW EEN STRATEGIE-. Het klinkt voor de hand liggend, maar ik ben verbaasd over het aantal organisaties die beginnen aan het beheren van hun belangrijkste bezit – hun informatie – zonder vooropgezet plan. De ingrediënten van een dergelijk plan zijn weliswaar basaal, maar niet simpel. Inventariseer de bestaande informatiebronnen, definieer de zakelijke behoeften, vertaal deze naar de noodzakelijke technische inrichting en systemen. Identificeer de belangrijkste integratieaspecten tussen systemen. Verlies de wettelijke of organisatiegebonden voorschriften niet uit het oog. Herhaal deze stappen tot een heldere strategie is vastgelegd.

#2 – NIET ALLE CONTENT IS GELIJK. Naarmate de tijd verstrijkt, word ik meer en meer naar het Connie Moore diagram van een paar jaar geleden getrokken, waarin drie hoofdklassen van “Content” werd beschreven. Ik weet niet zeker of ik me ze letterlijk herinner, maar het was zoiets als – 1) Kantoor/zakelijke content (primair afkomstig vanuit desktop computers); 2) Transactionele of procesgestuurde content (afkomstig van document intensieve, bedrijfskritische processen); en 3) Overtuigende of creatieve content ( m.a.w. het intellectuele bezit dat bescherming behoeft). Ik denk dat deze beschrijving voor een goed deel opgaat voor het beschrijven van de rol van Sharepoint op de toekomstige markt en die van alle anderen.

#3 – DE NOODZAAK VAN CONTROLE GAAT NIET OVER – HET WORDT ERGER. We hebben allemaal ons deel gehad van Sar-Box (Sarbanes Oxley act), zo ook industrie en land afhankelijke archief regels, en nieuwe federale civiele procedurele regels. Maar als gevolg van de chaos van de laatste maanden, komt er een nieuwe golf aan. Een nieuwe golf van geschillen zodra het spel van “wie heeft de schuld” gaaat beginnen met als gevolg, een nieuwe golf van regelgevende mandaten zodra de leden van het congres iemand anders dan henzelf aan kunnen wijzen als de schuldenaren.

#4 -- PERFECT IS DE VIJAND VAN GOED. Gezien de elegantie en complexiteit van de vele volledig uitgekristalliseerde ECM suites, denk ik dat we vergeten dat voor veel organisaties, gewoon IETS doen is al een stap in de goede richting. Pam Dolyle’s presentatie op de AIIM road show herinnerde me eraan dat voor veel organisaties ook de basis beginselen nog niet eens realiteit zijn. Deze organisaties spenderen gemiddeld $20 om een document op te bergen, $ 120 om een verloren stuk te vinden en $ 220 om een verloren document te vervangen. Dit zijn organisaties die 7,5% van hun documenten echt kwijt raken en nog eens 3% verkeerd opbergen. Voor deze organisaties is het - gewoon alleen maar beginnen- al een geweldige prestatie (vandaar de aantrekkelijkheid van SharePoint en open source oplossingen zoals alfresco en SaaS oplossingen zoals Spring CM).

"# 5 – UITSCHAKELEN EN VERVANGEN IS EEN ZEER ONAANTREKKELIJKE STRATEGIE. Early adapters van document technologieën hebben doorgaans 5, 6, 7 of meer grote content beheerssystemen van verschillende leveranciers in hun organisatie actief. Voor degenen in de bank-, financiele-en verzekeringssector zal de complexiteit toenemen naarmate de overblijvende systemen informatie moeten overnemen uit uitgefaseerde systemen. Het beheer van informatie, onafhankelijk van de opslagplaats waar het zich in bevindt - door een van leveranciers afkomstig samengesteld raamwerk van regels en diensten - wordt kritisch. Hoewel het mooi zou zijn om helemaal opnieuw te kunnen beginnen, is dat voor de meeste organisaties slechts een utopie."

#6 – HET WORDT EEN HYBRIDE WERELD IN DE NABIJE TOEKOMST – Zie #5, maar denk dan aan alle kosten en moeite om alles te digitaliseren. Het meeste bestaande materiaal in kartonnen dozen zal niet weglopen. Stap daar dus even overheen en kijk eerst naar wat er kan worden gedaan om de fysieke aanwas te minimaliseren. En voor wat betreft de noodzakelijke “backfile conversie” van die materialen die het waard zijn, doe het alsjeblieft niet zelf. Je kunt je mensen nuttiger inzetten. Huur een service bureau in dat daarin gespecialiseerd is.

# 7 – WORDT HARDER V.W.B. ROI. Dit zijn standaard technologieën. Het gaat allang niet meer over technologie, het gaat over de toepassingen. De meeste organisaties beschikken niet over een IT-kern die sterk en diep genoeg toegerust is om technologie te kopen, koop toepassingen. Dit betekent het vinden van integrators en resellers met specifieke ervaring op jouw terrein met die applicaties. Dit zal alleen nog maar belangrijker worden in de krappe tijden wij tegemoet zien.

# 8 – OVERWEEG ALTERNATIEVE CONTENT DELIVERY MODELLEN. Zie # 4 en # 7. Er zijn meer keuzes daar dan ooit tevoren. Bekijk ze.

# 9 – STANDAAARDISEER ALLES DAT BINNENKOMT. De snelheid van zaken doen - ongeacht wat het is - neemt toe als nooit tevoren. Je moet op snelheid komen om dat bij te houden. Dat betekent serieus kijken naar wat je weg stuurt. Hoeveel papier dat binnenkomt, is een reactie op datgene dat je zelf verstuurd hebt? In de kiem smoren. Dat betekent het digitaal vastleggen op het moment van, of zo kort mogelijk na het punt van document creatie – “Distributed Capture” is een van de gemakkelijkst aan te tonen Roi’s. Het betekent verder denken dan statische scannen en archiveren en het vangen c.q. extraheren van informatie vanaf papier. Telkens wanneer we een capture-enquête uitsturen, ben ik meestal verbaasd over twee dingen: 1) hoe hoog de behaalde ROI is voor degenen die informatie extractie en automatiseringstechnologieën zoals OCR en ICR en OMR en barcoding doorvoeren, en 2) hoe weinig organisaties die het scannen reeds doen, profiteren van deze technologieën.


#10 – HOU DIGITAAL MATERIAAL DIGITAAL. Er is een zeer interessant onderzoek gehouden door IBM dat gericht was op de trend van organisaties om informatie, DIE AL DIGITAAL IN EEN ECM SYSTEEM ZIT, uit te printen op papier, ze als zodanig terug te brengen in de werkprocessen, vervolgens te verzamelen in dossiers, en dan - je raad het al- uiteindelijk op te slaan in kartonnen archiefdozen. Niet doen. Nog simpeler, denk eens aan het ondertekeningselement van je documenten, is dit al geautomatiseerd en inherent aan het digitale document (dus een digitale handtekening), of print je het document uit, alleen om ze te kunnen voorzien van een “natte” handtekening. Doe dit ook niet!

Zo, dit zijn mijn tien geboden. Ik zal morgen de Moses-achtige impuls trachten te weerstaan om deze geboden op de grond te smijten en te vertrappen als ik uit het vliegtuig stap en naar het AIIM hoofdkantoor ga om te ontdekken dat onze onkostennota’s nog steeds handmatig verwerkt worden.

Weergaven: 452

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

Reactie van Arjan de Vries op 21 Oktober 2009 op 12.24
@Ronald
Eens met de gedwongen winkelnering, maar betekent dat dat je dan niet als klant naar de diverse groepen mag kijken? Ik denk dat je die gedachte wel in je achterhoofd moet houden zodat je een gebruikersvriendelijk (intern), maar ook klantvriendelijk DMS krijgt. De informatie in dit DMS wordt immers gedeeltelijk ooit openbaar....dat betekent dat je die externe klant bij invoer al in gedachten moet houden.
Wat betreft de beheersomgeving: lastig - aan dit soort controlelijsten wordt gewerkt. Je kan natuurlijk de Archiefwet 1995, regeling GTS erop loslaten, aangevuld met NEN(/ISO)normen als 15489, 2082, 23081-1+2 en provinciale regelingen. Tot dit soort echte controlelijsten er zijn zullen we het daarmee moeten doen.
Reactie van Arjan de Vries op 19 Oktober 2009 op 10.34
@Ronald, met excuus voor de inbraak op de discussie.
De DIV'er heeft als klant:
1. De interne klant ivm de bedrijfsprocessen (directe klant)
2. Externe klant Mede-overheden (ook bedrijfsprocessen, direct/indirect)
3. Recht- en bewijszoekende burger, extern (direct dan wel indirect contact)
4. De burger voor de stukken de naar de openbaarheid gaan na 20 jaar, extern (directe klant)

Een DIV'er die ontkent dat hij klanten heeft, heeft het mijns inziens niet helemaal begrepen. Zeker niet in het huidige informatietijdperk waar door de burger verwacht wordt dat informatie snel beschikbaar is.
Reactie van Eric Kokke op 18 September 2009 op 16.57
Ook leuk van AIIM is de video reeks 'Top 10 excuses for not considering document management this year'. Sluit wel aan bij deze 10 geboden. Video's zijn te zien via youtube, maar veel makkelijker natuurlijk www.sodtv.nl of www.share2connect.nl
Reactie van André Plat op 18 September 2009 op 12.27
Ton, inderdaad ken ik die optie van ning, but hij leek net niet te werken: zal wel mijn bedieningsongemak zijn (
Reactie van Leon van Oosterom op 18 September 2009 op 12.05
Beste André.

100 punten. Ik ben volledig met je eens. Met name het gegeven over de ondersteuning door ICT afdelingen.
Reactie van André Plat op 18 September 2009 op 11.27
oeps customer driven natuurlijk (kan de wijzigingsoptie aangezet worden?)
Reactie van André Plat op 18 September 2009 op 11.15
Beste mensen,
Belangrijke 10 geboden.
Ik mis nog een belangrijk gebod: costumer driven implementeren. Ik zie projecten gedraaid worden door consultants in opdracht van managers die onvoldoende meedoen. Mijn implementatieaanpak gaat dan ook uit van opdrachtgevers uit het lijnmanagement, projectleiders uit het middle management en secretariaten die actief voorgaan in de strijd om dms te gebruiken. Aan de kant van DMS projectleider, projectassistenten/operationeel medewerkers die de digitalisering begeleiden en ondersteunen. Stevig in verbinding met de logistieke dienst (voor het scannen) en ICT die zich onvoldoende realiseert dat installatie van een dms, security en aansluiten scanners en 'clients' gewoon nog ordinair veel werk is en er niet tussendoor kan worden gedaan.
Reactie van Leon van Oosterom op 6 Augustus 2009 op 8.01
@Yvonne, dat ben ik ook met je eens. Bovendien denk ik dat forums als Breed, Archief 2.0 en ambtenaar 2.0 daar stevig toe bijdragen én ik denk dat ook de gevestigde software/applicatie leveranciers steeds meer beginnen te snappen dat hun applicaties mee moeten evolueren in een snel veranderende gebruikersmarkt.
Reactie van Yvonne Welings op 5 Augustus 2009 op 21.19
@Leon, Ook ik verbaas me over het feit dat organisaties soms geen informatiebeleid hebben, maar zie wel een tendens in gemeenteland om de infostrategie meer en meer wel te bepalen. Ik heb stellig de indruk dat dit voorkomt uit de samenwerking met de ICT, de landelijke wetgeving zoals de WABO, BAG. en het denken in werkprocessen.
Reactie van Leon van Oosterom op 4 Augustus 2009 op 13.03
@ Ton, Ben ik helemaal met je eens, zelfs de volgorde, hoewel het voor mij allemaal wel "waarheden"zijn.
de vertaling moest even tussendoor gebeuren, vandaar dat ik het vlak heb gehouden :-)

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden