Zaakgericht Werken

Binnen deze groep vindt discussie en informatie-uitwisseling plaats over alle aspecten die verband houden met zaakgericht werken.

Link Zaakgericht werken op de website VNG Realisatie

Link Kennisbank Zaakgericht werken

Link Zaaksystemen in Beeld

Link Common Ground Open Zaak

 

Load Previous Comments
  • Yvonne Welings

    link

    Toch bottom-up dan eerst een visie ?

    2017 staat bij veel gemeenten al jaren rood omcirkeld in de agenda. Vanaf die datum moet iedere burger en ieder bedrijf al hun overheidszaken digitaal kunnen afhandelen. Gemeenten werken hard aan het bereiken van deze doelstelling waarbij het zaakgericht werken (ZGW) een belangrijke rol speelt.

  • Yvonne Welings

    Klaagtafel / klaagmuur ingericht over #zgw tijdens overheid 360
    http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/nieuwsberichten/bezoek-de-klaagta...
  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Hoeveel GB per medewerker in een zaaksysteem is de vraag waar een antwoord op gewenst is.

    link

  • Yvonne Welings

    Zaakgericht werken, De Friese Meren en Centric (incl. Technisch beheer )
    http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/kennispartners/centric/de...
  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Welk zaaksysteem heeft een volledige RMA functionaliteit ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/volledige-rma-functionalite...

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Op 22 september 2015 vindt de 4e editie van het congres Zaakgericht werken voor de Overheid plaats.  Het congres gaat over procesoptimalisatie, kostenbesparing en hoe zaakgericht werken de overheid dichter bij de burger brengt. Het thema dit jaar is: Processen, mensen en techniek.

    Zaak gericht werken is meer dan software alleen. Belangrijke onderwerpen die dit jaar aan bod komen gaan o.a. over veranderprocessen, procesoptimalisatie, ketensamenwerken, privacy en security uitdagingen:

    • De actuele stand van zaakgericht werken in Nederland.
    • Complexiteit van veranderingen: processen, mensen en de techniek
    • Privacy en security uitdaging bij zaakgericht werken
    • E-depot: zaaksystemen en archiveren, de laatste stand van zaken.
    • Zaakgericht werken in het Sociaal domein, hoe pak je dat aan?
    • Zaakgericht werken als hulpmiddel bij keten samenwerken
    • Betere digitale dienstverlening door zaakgericht werken: Overheid 2017
    • Praktijkcases: ervaringen n.a.v. implementatie Do's and Don't's

    http://overheid.heliview.nl/

     

  • Yvonne Welings

    Hoe zorg je als gemeente dat alle relevante informatie over een zaak centraal en digitaal beschikbaar is, zodat alle betrokken afdelingen, ketenpartijen, bedrijven en burgers inzicht hebben of ermee kunnen werken? Zaak- en Documentservices (ZDS) zorgen daarvoor. Maar wat komt er eigenlijk kijken bij de invoering daarvan? Bas de Boer geeft namens de gemeente Oegstgeest een kijkje in de keuken.

    https://www.kinggemeenten.nl/werken-onder-architectuur/nieuws/zaak-...

  • Yvonne Welings

    Column VHIC over meerdere manieren zaakgericht werken

    http://www.vhic.nl/index.php?option=com_content&view=article&am...

  • Yvonne Welings

    Op 22 september 2015 vindt de 4e editie van het congres Zaakgericht werken voor de Overheid plaats.  Het congres gaat over procesoptimalisatie, kostenbesparing en hoe zaakgericht werken de overheid dichter bij de burger brengt. Het thema dit jaar is: Processen, mensen en techniek.

    Zaak gericht werken is meer dan software alleen. Belangrijke onderwerpen die dit jaar aan bod komen gaan o.a. over veranderprocessen, procesoptimalisatie, ketensamenwerken, privacy en security uitdagingen:

    • De actuele stand van zaakgericht werken in Nederland.
    • Complexiteit van veranderingen: processen, mensen en de techniek
    • Privacy en security uitdaging bij zaakgericht werken
    • E-depot: zaaksystemen en archiveren, de laatste stand van zaken.
    • Zaakgericht werken in het Sociaal domein, hoe pak je dat aan?
    • Zaakgericht werken als hulpmiddel bij keten samenwerken
    • Betere digitale dienstverlening door zaakgericht werken: Overheid 2017
    • Praktijkcases: ervaringen n.a.v. implementatie Do's and Don't's
  • Yvonne Welings

    Terug naar de thesaurus bij zaakgericht werken ? Wie heeft er een en wil die delen op BREED ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/terug-naar-de-thesaurus-bij...

  • Yvonne Welings

    Zaakgerichte vernietigingslijst, hoe pak je dat aan ?
    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/zaakgerichte-vernietigingsl...
  • Yvonne Welings

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/besparing-op-digitale-aangi...

    Wat bespaar je als gemeente met een iGeboorte-app en is dat echt nodig ?

  • Marco Klerks

  • Yvonne Welings

    Ondernemingsdossier en zaakgericht werken, #meetup op 10 septe

    mber

    http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/ondernemingsdossier-meetu...

  • Yvonne Welings

    Nieuws over het congres ZGW in 's-Hertogenbosch op 22 september
    http://www.consultancy.nl/nieuws/10954/drie-bureaus-partner-van-con...
  • Yvonne Welings

    Successtory over zaakgericht werken bij de gemeente Bergen op Zoom via linkedln

    70% van de veranderingsprocessen loopt vast of bereikt nooit de gestelde doelen. De gemeente Bergen op Zoom laat zien dat het anders kan. Met de methodiek en onder begeleiding van Opexgroep werden 18 processen bij de kop gepakt en geoptimaliseerd volgens de strategie; Uitblinken in betrouwbaarheid!

    Doelstelling van om het 3x beter te doen. beter voor de klant, beter voor de gemeente én beter voor de medewerkers.

    De optimalisatie geeft opmerkelijke resultaten opgeleverd. 81% van de aanvragen en meldingen komen nu digitaal binnen en de klant krijgt altijd een digitale bevestiging met daarin de levertijd. Er wordt zaakgericht gewerkt en de doorlooptijden zijn flink ingekort. De processen worden door de eigen medewerkers gestuurd met behulp van dashboards waarmee de doorlooptijden aantoonbaar worden gehaald. En daarbij heeft de gemeente ook nog een jaarlijkse besparing gerealiseerd van meer dan een half miljoen.  Snelheid en gemak voor de klant en ook nog veel efficiënter werken.

    https://www.linkedin.com/pulse/video-interview-bergen-op-zoom-verbe...

  • Yvonne Welings

    Disproportioneel gebruik van persoonsgegevens ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/disproportioneel-gebruik-va...

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Wie kan de vraag handelsnamen en zgw beantwoorden ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/handelsnamen-uit-het-nhr-en...

  • Yvonne Welings

    Vallen en opstaan bij het zaakgericht werken van de gemeente Reimerswaal:

    • Zorg dat je regelmatig de betrokken leveranciers bij elkaar roept om af te stemmen waar je staat en wat er nog moet gebeuren, en op welke manier.
    • Vraag één leverancier om hoofdaannemer te zijn en zorg dat die partij zich daar ook aan houdt.
    • Begin in de interne organisatie niet te vroeg met communiceren.
    • Zorg voor voldoende afstemming met interne opdrachtgevers.
    • Vorm een projectgroep, waarmee je regelmatig bij elkaar komt.
    • Verwacht vooral technische strubbelingen.
    • Onderschat niet het werk voor de inrichting.

    https://www.kinggemeenten.nl/zaakgericht-werken/nieuws/reimerswaal-...

     

  • Hans Beukema

    Sinds 2013 werkt de gemeente Leiden, mijn werkgever met het zaaksysteem Join (voorheen Decos). Wie zou mij kunnen vertellen, welke gemeente of andere overheidsorganisatie digitaal archiveren al helemaal op orde heeft? Wij zouden eventueel met een gedeelte van onze DIV-afdeling een werkbezoek aan deze organisatie willen afleggen.

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Voorbeelden op de Nora wiki van overheden die zaakgericht werken

    http://www.noraonline.nl/wiki/Voorbeelden_van_organisaties_die_zaak...
  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    De datum staat al vast 4 februari 2016 zaaksystemen in beeld.
    50 mensen hebben zich al ingeschreven, vol is vol.
    http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/zaaksystemeninbeeld-live-2016/
  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    De behoefte om binnen (gemeentelijke) organisaties de samenwerkingsomgeving naadloos te laten aansluiten op het zaakgericht werken is groot. Wat is eenvoudiger dan vanuit de omgeving die je gebruikt om met je medewerkers samen te werken, je documenten soepel in het zaaksysteem of DMS te laten overgaan, opslaan en registreren? Zonder dat je weer al die metadata hoeft over te nemen, zonder verlies aan historie en zonder foutgevoelige handelingen.

    Dat kan op een eenvoudige manier! En op 3 november wordt het tijdens een gratis kennissessie gedemonstreerd door Rotterdamse Slag in het Stadskantoor in Vlaardingen.
    Rotterdamse Slag is een ervaren implementatie- en ontwikkelpartij die haar sporen ruimschoots heeft verdiend in onder meer de overheidswereld. Zij gaat de deelnemers zowel de onderliggende visie van deze koppeling tussen informeel samenwerken en zaakgericht werken als de praktische uitwerking ervan voor het voetlicht brengen.

    Alfresco Share
    De deelnemers aan deze (kosteloze) bijeenkomst worden bijgepraat over de ontwikkelingen met Alfresco Share als samenwerkingsomgeving en daarop aansluitende zaaksystemen, zoals Green Valley of Exxcelence, maar ook andere zaaksystemen en DMS’en. Tijdens de bijeenkomst, die overigens meer het karakter zal hebben van een interactieve kennissessie, wordt uit de doeken gedaan hoe het werkt, welke voordelen er zijn en hoe je (snel) aan de slag kunt binnen je eigen organisatie.
    ‘In feite laten we de mensen een kleine Proof of Concept zien’, aldus Mihai Preda, directeur Rotterdamse Slag. ‘Dat is de beste manier om aan te tonen hoe eenvoudig en efficiënt het werkt in de praktijk. De mensen kunnen dan direct reageren, aanvullen, opmerken of eigen visie inbrengen. Het is echt de bedoeling dat het een interactieve sessie wordt, waar alle aanwezigen hun kennis en expertise inbrengen.’

    Aanmelden om aanwezig te zijn kan nog. Klik hier
    Of mail naar Mihai Preda, email: m.preda@rotterdamseslag.nl.

    Aanvang: 10 uur.

    Locatie Stadskantoor Westnieuwland, Westnieuwland 3, 3131 VX Vlaardingen
  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Is dit het eerste voorbeeld in Deventer hoe banen als gevolg van zgw en digitalisering gaan verdwijnen of zijn er meerdere overheidsinstellingen te noemen ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/documentmanagement-bij-de-g...

  • Yvonne Welings

    Zaakgericht werken met bestemmingsplannen, wie heeft antwoorden ? Wachten tot de nieuwe omgevingswet 2018 ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/zaakgericht-werken-met-best...

  • Yvonne Welings

    Duurzame Archivering is geen issue als we het bericht op Binnenlands Bestuur moeten geloven, andere zaken wel:

    - Hoe kan een zaaksysteem gemeenten helpen bij aansluiting op de regelgeving vanuit de centrale overheid?

    - Waar moeten gemeenten op letten ten aanzien van de inpasbaarheid van een zaaksysteem in de GEMMA-architectuur?

    - Hoe past een zaaksysteem binnen het bestaande applicatielandschap?

    - Kan de software on premise blijven draaien of is een overstap naar de cloud verstandig?

    - Op welke wijze ondersteunt een zaaksysteem de bestaande bedrijfsprocessen?

    - Welke voordelen bieden de zaaksystemen?

    - Hoe is het met de beveiliging van de gegevens gesteld?

    Koppelen of kloppelen, that's the question...

  • Yvonne Welings

    Bij welke zaaktypen mogen er wel of geen bsn nummers gebruikt worden ?

    http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/geen-burgerservicenummers...

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    Inrichtingsdag Zgw bij de gemeente Tilburg. Het leuke van dit filmpje dat getoond wordt wat de rol van DIV is.
    http://www.breednetwerk.nl/video/inrichtingsdag-zaakgericht-werken
  • Yvonne Welings

    Dordrecht stapt over van Mozaïek naar Green Valley, in deze Raadsbrief uit april wordt uitgelegd waarom
    https://webdiensten.drechtsteden.nl/pls/idad/mozEgemDocument?F_DOCN...
  • Yvonne Welings

    De komst van de landelijke BasisRegistratiePersonen (BRP) is de aanleiding tot vernieuwing van gemeentelijke burgerzakenapplicaties. Voor Coöperatieve vereniging Dimpact vormde het bestaande aanbod van losstaande backoffice-applicaties en bijbehorende koppelproblematiek reden om de ICT-markt uit te dagen tot innovatie. Atos en PinkRoccade Local Goverment hebben deze uitdaging aangepakt. Het resultaat is een oplossing waarbij integrale dienstverlening met zaakgericht werken en het domein burgerzaken voor het eerst bij elkaar worden gebracht. Gemeenten bereiken daardoor het volgende plateau van integrale dienstverlening en hebben geen zorgen meer om de techniek.

    Lees meer via deze link.

  • Yvonne Welings

    Al wat ouder nieuws,. Drechtsteden kiezen niet voor de opvolger van Mozaïek Mozard, maar voor Green Valley.

    https://www.computable.nl/artikel/nieuws/overheid/5671312/250449/dr...

  • Yvonne Welings

    Digitaal ondertekenen bij interne processen, wie heeft tips ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/ondertekenen-documenten-int...

  • Yvonne Welings

    8 januari 2016 09:38 | Rik Sanders | 0

    Centric en One Fox hebben bij de gemeente Eindhoven een koppeling gerealiseerd tussen de Centric-oplossing voor zaakgericht werken en het OpenText-documentmanagementsysteem eDocs. Aanleiding is de introductie van de landelijke uitwisselingstandaard 'Zaak-document-services' van het Kennisinstituut Nederlandse Gemeenten (King). Het kennisinstituut ondersteunt gemeenten bij hun vorderingen op het vlak van e-dienstverlening.

    King heeft de ‘Zaak-document-services’ ontwikkeld als aanscherping op de berichtenstandaarden Stuf-ZKN en CMIS voor het uitwisselen van berichten over zaken en documenten tussen ict-applicaties. Dit instrument beschrijft hoe deze standaarden toegepast moeten worden voor veertien specifieke en veelvoorkomende gebeurtenissen binnen het zaakgericht werken.

    De gemeente Eindhoven wil de ‘Zaak-document-services’ van King toepassen. Daarvoor was een koppeling nodig tussen Key2Zaken, het zaaksysteem van Centric waarmee zij al jaren werkt voor het afhandelen van elektronische aanvragen, en het documentmanagementsysteem (dms) eDocs. Implementator hiervan is One Fox uit Utrecht.

    Lees meer in Computable.

    https://www.computable.nl/artikel/nieuws/ecm/5678398/250449/eindhov...

  • Yvonne Welings

    Zaakgericht werken, is nee ook een optie wordt gevraagd ?

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/zaakgericht-werken-is-nee-o...

  • Yvonne Welings

    Digitaal en zaakgericht werken bij de ketenpartner rechtbanken.

    http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/digitalisering-van-het-best...

  • Yvonne Welings

  • Yvonne Welings

    15 februari 2016 10:40 | externe partij | 0

    In de zomer van 2015 startte de gemeente Tilburg met een grootschalige implementatie van zaakgericht werken. Dit om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en de organisatie betaalbaar te houden. Centraal in de implementatie staat het ondersteunen en begeleiden van medewerkers, zodat zij gemotiveerd aan de slag gaan met het zaaksysteem.

    Binnen het programma zaakgericht werken is sprake van een kanaalbrede implementatie van 150 processen. Dit gebeurt in het Exxellence Zaaksysteem. Interim programmamanager Ankie Bol bij de gemeente Tilburg vertelt over de winsten die de implementatie met zich meebrengt.

    'Het doel van zaakgericht werken is een optimale dienstverlening aan onze klanten. Een randvoorwaarde is een gebruiksvriendelijk systeem dat medewerkers ondersteunt in hun werkzaamheden. Een zaak komt via verschillende kanalen bij ons binnen en is volledig digitaal te volgen door inwoners en bedrijven via ‘Mijn gemeente’. Tegelijkertijd kunnen er steeds meer producten digitaal aangevraagd worden en werken we aan een digitale overheid. Andere voordelen van de implementatie zijn een tijd- en plaatsonafhankelijke dienstverlening, het niet-vragen-naar-de-bekende-weg, selfservice en een integraal klantbeeld.'

    'Ondersteuning op maat is iets dat essentieel is bij de grootschalige implementatie', vervolgt Bol. 'Uiteraard hebben we de afdelingen, afhankelijk van specifieke behoeften, ondersteund met het adopteren van de nieuwe werkwijze. Met één op één-gesprekken, in kleine projectgroepen en tijdens groepsbijeenkomsten. Een must met het oog op het grote aantal processen en onze omvangrijke organisatie. Met een sterk programmateam dat bestaat uit vertegenwoordigers vanuit de gehele organisatie, zijn we in staat de implementatie waar te maken.' 

    De ondersteuning vanuit het programma bestaat onder andere uit demo's, een zaakgericht werken-game, een inrichtingsdag en een knoppencursus. Deze aanpak vraagt om een gedegen planning en voorbereiding. Hierin staat de veranderopgave centraal. Na elke grote stap vinden er evaluatiemomenten plaats om continu te leren en te verbeteren.

    Communicatie is de sleutel

    De inrichtingsdag is een belangrijk component waarmee processen samen met de betrokken afdeling(en) worden ingericht in het Exxellence Zaaksysteem. Voorafgaand aan de inrichtingsdag toont de gemeente Tilburg een film aan aanwezigen om hen voor te bereiden. Projectleider Jolien Peeters vervult een belangrijke rol in het realiseren van het programma. In de film vertelt ze hoe de inrichtingsdag verloopt. De film is een mooi voorbeeld van hoe de gemeente de communicatie organiseert. 

    Al eerder publiceerde de gemeente een film om aan de organisatie uit te leggen wat zaakgericht werken voor de gemeente betekent en hoe het werkt. Met de film heeft de gemeente gezorgd voor bewustwording in het voortraject van zaakgericht werken.


    https://www.computable.nl/artikel/praktijkcases/overheid/5700836/15...

  • Yvonne Welings

    Van een zaaksysteem (alleen) word je niet klantgericht

    Er ligt vandaag – opmerkelijk –  een brief in de brievenbus van de belastingdienst. De blauwe envelop, die toch elke keer weer wat bijzondere gevoelens oproept, bevat deze keer een wat positievere mededeling: “U krijgt geld van ons terug. Het gaat om een teruggaaf vennootschapsbelasting. Wij willen dit aan u overmaken, maar wij hebben geen rekeningnummer van u.” Vervolgens wordt in de papieren brief getoond op welke manier ik mijn rekeningnummer kan doorgeven. Ik moet namelijk naar de website van de belastingdienst gaan en dan zoeken in de categorie “geldzaken” alwaar ik een digitaal formulier kan downloaden om deze vervolgens als papier weer te retourneren.

    Op de website van de belastingdienst aangekomen heb ik vervolgens ook nog een keuze: een formulier “Opgaaf rekeningnummer voor particulieren” meteen downloaden of kiezen voor het formulier “Wijzigen rekeningnummers ondernemers.” Maar voor die laatste optie moet ik dan wel eerst inloggen. Als ik het formulier uiteindelijk heb gedownload en ingevuld, wil ik het opslaan, omdat ik nog even wat anders wil doen. Helaas, dat mag niet! Het proces is kennelijk – ruw geschetst – als volgt bedoeld:

    http://www.eburg.nl/blog/2016/2/16/van-een-zaaksysteem-(alleen)-word-je-niet-klantgericht.aspx

  • Yvonne Welings

    Nieuw zaaksysteem voor de gemeente Den Bosch ?
    http://www.zaaksystemeninbeeld.nl/nieuwsberichten/marktconsultatie-...
  • Yvonne Welings

    Gemeente Zwolle – Optimaal bereikbaar door KCC oplossing Telecats uit de CLOUD


    De Gemeente Zwolle is binnenkort optimaal bereikbaar voor burgers met de Telios KlantContactCenter (KCC) oplossing uit de CLOUD van Telecats. Het aantal gemeenten dat gebruik maakt van de Telios KCC oplossing van Telecats blijft daarmee groeien. De Telios KCC oplossing heeft uitgebreide mogelijkheden voor het optimaal routeren van klantcontacten. Bij het routeren van de gesprekken wordt op basis van de vereiste skills en prioriteit, een vrije KCC medewerker gezocht en het gesprek doorverbonden naar deze medewerker, die automatisch via CTI alle benodigde informatie op zijn of haar scherm krijgt te zien. Heeft de klant of burger al eerder contact gehad, via welk kanaal en waarover? Om een medewerker op het KCC in staat te stellen het juiste antwoord te geven aan een klant is er integratie van de Telios KCC oplossing met de achterliggende klantsystemen van de Gemeente Zwolle mogelijk.

    De Supervisors op het KCC kunnen op het real time wallboard via een webinterface vanaf iedere werkplek het contactcenter monitoren en eenvoudig meeluisteren op afstand om ondersteuning te verlenen en de kwaliteit  van de gesprekken te bewaken. Daarnaast kunnen gesprekken worden opgenomen en kan later spraakanalyse worden toegepast. Tevens kan door een koppeling met een KTO module realtime inzicht worden gegeven in de klanttevredenheid van burgers die contact op hebben genomen met de Gemeente Zwolle. De Telios KCC oplossing is ook voorbereid op het routeren van gesprekken op basis van Open Vraag SpraakHerkenning. Daarmee is de keuze van de Gemeente Zwolle voor de Telios KCC oplossing uit de CLOUD zeer toekomstvast.

    Hans van den Brink, IT Adviseur Gemeente Zwolle: “Telecats is een flexibele en innovatieve partner voor de implementatie van onze nieuwe KCC oplossing. Van begin tot eind hebben we een grote mate van samenwerking ervaren. Deze samenwerking heeft voor ons geresulteerd in een oplossing die onze werkprocessen in het KCC optimaal ondersteunt. De ervaring van Telecats, gekoppeld aan een flexibele instelling, zorgen ervoor dat er bij de Gemeente Zwolle een oplossing staat die “past” en in hoge mate voldoet aan onze eisen.”

    http://www.emerce.nl/wire/gemeente-zwolle-optimaal-bereikbaar-door-...

  • Chantal Weijers

    Ik ben op zoek naar een cursus of training zaakgericht werken. Geen basiscursus maar meer verdieping. Ik werk al wel zaakgericht. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt.