IRMA is opgebouwd uit zeven eisen en tien voorwaarden om aan die eisen te voldoen. Elke eis kent een stelling, een beschrijving, een rationele reden, implicaties, onderbouwing vanuit wet- en regelgeving, richtlijnen en in- en externe kaders. Metadatering is wezenlijk, maar niet het TMLO of MDTO tot the max voor te vernietigen informatie. Een minimale set wordt gehanteerd. Wat ook ontwikkeld is een begrippenlijst.
Ik ben vanuit DIV betrokken bij de de implementatie van Squit2020. Squit2020 maakt gebruik van de Omgevingswet ZTC en heeft daar wat zaaktypes aan toegevoegd. Mij is gevraagd dit te matchen aan de I-Navigator. Op het oog zie ik al wat verschillen van interpretatie en zaken die ik niet kan matchen. Vanuit Squit2020 gaan zij er van uit dat ik voor de zaaktypes die zij gebruiken hier resultaatypen/bewaartermijnen voor benoem vanuit de I-Navigator.
Zijn er gemeentes die hier ook tegen aanlopen en zo ja hoe hebben jullie dit opgelost?
Open Zaakis een moderne, open source gegevens- en services-laag omzaakgericht werkente ondersteunen zoals voorgesteld in de onderste 2 lagen van hetCommon Ground5-lagen model.
Maakt uw organisatie al gebruik van videobellen of chatbots in het contact met inwoners en ondernemers? Of heeft u plannen om deze kanalen in te zetten? Het afgelopen jaar zijn deze relatief nieuwe contactmogelijkheden veelal toegevoegd aan het aanbod van klantcontactkanalen.
In dit webinar een gesprek met organisaties die ermee aan de slag zijn gegaan. Hoe duidelijk zijn deze vormen van dienstverlening en wat kunt u doen om de bruikbaarheid en duidelijkheid ervan te verbeteren? Het webinar is onderdeel van de Direct Duidelijk Tour, een serie online bijeenkomsten over duidelijke, inclusieve en bruikbare overheidscommunicatie. Kijk voor de overige bijeenkomsten in onzeagenda.
Locatie en tijd
Online
11.00 - 11.55 uur
Doelgroep
Communicatieadviseurs, redacteuren en alle andere professionals die zich inzetten voor betere communicatie en dienstverlening vanuit de overheid (en dus uiteraard ook vanuit uitvoeringsorganisaties).
De komst van een nieuw systeem in de gemeente is een logisch moment om de processen te herzien. Het gevaar is dat werkwijzen door gemeenten als normaal worden beschouwd en één op één worden vertaald naar een nieuw systeem. Een frisse blik helpt om de processen te verbeteren voor zowel de inwoner en ondernemer als de interne collega die zijn werk hierdoor efficiënter en makkelijker uitvoert. Maar hoe begin je dan precies? Welke stappen zijn noodzakelijk bij het in kaart brengen van de processen? Lees deze blog om meer te weten te komen over het optimaliseren van gemeentelijke processen.
Bij degemeente Wageningenbood de implementatie van een nieuw zaaksysteem een mooie kans om te kijken hoe de processen geoptimaliseerd kunnen worden. De vraag van de gemeente Wageningen is hiermee tweeledig. Ten eerste is er behoefte om de huidige processen een plek te geven in het nieuwe zaaksysteem. Ten tweede er ligt er een vraagstuk om de processen makkelijker en efficiënter uit te voeren. Tijdens de analyse is het belangrijk om de inwoner en ondernemer centraal te stellen. KBenP heeft, in samenwerking met de gemeente Wageningen, een stappenplan gemaakt om de processen te herzien, met oog voor de inwoner en ondernemer. De belangrijkste stappen tijdens het proces zijn als volgt:
Hoe ga je als organisatie van registratie naar validatie? (14:30-15:30)
Wat een verschil! Vroeger had jouw DIV-afdeling de touwtjes in handen als het ging om de documentaire informatievoorziening. Wat binnenkwam moest langs hen en zij zorgden ervoor dat het compleet en deugdelijke zijn weg naar het archief vond. In deze sessie bieden we je eenblik naar de actuele toekomst. Zie de mogelijkheden van de door artificiële intelligentie gedrevenautoclassificatie van documenten voor het zaaksysteem met Djumalytics. Dit automatiseert standaard handelingen. De DIV-ers houden tijd over om met hun expertise jouw collega’s te ondersteunen bij relevante werkzaamheden!
Open Zaak is een open source product dat iedereen gratis en vrijblijvend kan downloaden en gebruiken. Het lijkt ons leuk om wat meer inzicht te krijgen in de gemeenten, leveranciers, ontwikkelaars, etc. die met Open Zaak bezig zijn, op welke manier dan ook.
Samen met de gemeente Rotterdam heeft Centric Burgerzaken de eerste zogeheten ZGW API gemaakt. Voor degenen die niet dagelijks met dit soort IT te maken hebben: ZGW staat voor zaakgericht werken en API voor application programming interface. Veel gemeenten werken zaakgericht: het betekent kort gezegd dat je alle informatie en processen rondom een zaak in een (zaak)systeem bundelt. Daarin bewaak je dan onder meer de afhandeling ervan. Een zaak kan van alles zijn, van een aangifte van een geboorte tot de aanvraag van een vergunning. Een API is een standaard voor het uitwisselen van gegevens. API’s zijn de moderne manier om gegevens tussen systemen uit te wisselen.
Het ontwikkelen en gebruiken van API’s past in het gedachtegoed van Common Ground. Wat Common Ground precies is zal ik hier niet uitleggen, daar kun je boeken over schrijven. Maar in een notendop komt het erop neer dat gemeenten, de VNG en leveranciers samen werken aan een vernieuwde informatievoorziening. In Common Ground is gekozen voor een aantal ontwerpprincipes, zoals dat je gegevens niet kopieert maar direct gebruikt vanuit het bronsysteem. Voor die uitwisseling van gegevens heb je API’s nodig. En zo is de cirkel weer rond.
Levert Common Ground direct financieel voordeel op voor gemeenten? Gemeenten die Common Ground-oplossingen toepassen, vergroten hun inzicht in het besparingspotentieel van het huidige applicatielandschap. Op basis daarvan kan men in alternatieve oplossingen investeren. Maar naar verwachting wordt daarmee niet direct een besparing gerealiseerd tijdens de transitie vanuit de huidige situatie naar de Common Groundsituatie. Dat komt omdat het werken met nieuwe componenten andere kennis en competenties van medewerkers vraagt dan de meeste gemeenten momenteel in huis hebben. Het kost geld om deze kwaliteiten te versterken, terwijl tegelijkertijd de kosten voor het beheer van de bestaande ICT-infrastructuur doorgaan. Naast gemeentelijke investeringen vergt de transitie naar Common Ground ook investeringen vanuit het Fonds GGU, de rijksoverheid, ketenpartners en marktpartijen.
De laatste verwijzing naar een eventueel kostenplaatje van Common Ground heb ik kunnen vinden in het Voorstel Common Ground uit 2017. Dit stuk lag aan de basis van Common Ground. Het enige wat hier over kosten staat: ‘Niet onbelangrijk: het biedt door een gezamenlijk gegevensmanagement en ICT operatie perspectief op rationalisatie en kostenreductie.’ Een onderbouwing ontbreekt.
Zijn er ook gemeenten bekend die hun zaaksysteem al hebben kunnen inrichten op actieve openbaarmaking en welke zaaktypen zijn dat? Is ook bekend hoe de proces inrichting er verder uitziet? Vanuit zaaksysteem klanten zijn we bezig met een groep van IM-ers DIV-ers in kaart te brengen en advies uit te brengen hoe de inrichting het best zou kunnen verlopen.
Yvonne Welings
Hoe bewaar je brondocumenten:
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/archiveren-brondocumenten-i...
2 Jun 2021
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/video/webinar-wet-modernisering-elektron...
2 Jun 2021
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/toolkit-meten-en-verbeter...
2 Jun 2021
Yvonne Welings
IRMA is opgebouwd uit zeven eisen en tien voorwaarden om aan die eisen te voldoen. Elke eis kent een stelling, een beschrijving, een rationele reden, implicaties, onderbouwing vanuit wet- en regelgeving, richtlijnen en in- en externe kaders. Metadatering is wezenlijk, maar niet het TMLO of MDTO tot the max voor te vernietigen informatie. Een minimale set wordt gehanteerd. Wat ook ontwikkeld is een begrippenlijst.
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/website-irma-in-de-licht
2 Jun 2021
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/impactanalyse-wet-digital...
8 Jun 2021
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/events/masterclass-kcc-interactief?xg_so...
10 Jun 2021
Yvonne Welings
10 Jun 2021
Yvonne Welings
Aanbesteding nieuw zaaksysteem Waddinxveen
https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/229791
11 Jun 2021
Yvonne Welings
Best practise robotisering TOZO: http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/tozo-aanvragen-in-friesland
12 Jun 2021
Yvonne Welings
wie vult aan?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/praatplaat-werkzaamheden-di...
14 Jun 2021
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/is-voor-het-archiveren-van-...
16 Jun 2021
Yvonne Welings
Verdiep je eens in GEM:
http://www.breednetwerk.nl/video/finale-gemeentedelers-nl-virtuele-...
16 Jun 2021
Yvonne Welings
JOIN GECERTIFICEERD VOOR DE NIEUWE NORM VOOR INFORMATIE- EN ARCHIEFMANAGEMENT
https://blog.decos.com/join-gecertificeerd-voor-de-nieuwe-standaard...
18 Jun 2021
Yvonne Welings
Koninklijke onderscheidingen en zaaksystemen, wie kan ervaring delen?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/koninklijke-onderscheidinge...
21 Jun 2021
Yvonne Welings
Nieuws van Validsign:
https://executive-people.nl/675614/informed-group-en-validsign-slui...
22 Jun 2021
Yvonne Welings
Het is niet de eerste keer dat het is gevraagd en het zal ook niet de laatste keer zijn. Wie kan reageren?
Omgevingswet ZTC in relatie tot de I-Navigator
Ik ben vanuit DIV betrokken bij de de implementatie van Squit2020. Squit2020 maakt gebruik van de Omgevingswet ZTC en heeft daar wat zaaktypes aan toegevoegd. Mij is gevraagd dit te matchen aan de I-Navigator. Op het oog zie ik al wat verschillen van interpretatie en zaken die ik niet kan matchen. Vanuit Squit2020 gaan zij er van uit dat ik voor de zaaktypes die zij gebruiken hier resultaatypen/bewaartermijnen voor benoem vanuit de I-Navigator.
Zijn er gemeentes die hier ook tegen aanlopen en zo ja hoe hebben jullie dit opgelost?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/omgevingswet-ztc-in-relatie...
24 Jun 2021
Yvonne Welings
Wie heeft een goed advies hierover of beter nog uitgewerkte werkprocessen?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/processen-wijkregie-wijkreg...
6 Jul 2021
Yvonne Welings
12 Jul 2021
Yvonne Welings
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/sneller-beter-veiliger-vn...
14 Jul 2021
Yvonne Welings
Mogelijk ook een kwaliteitsimpuls voor het zgw:
http://www.breednetwerk.nl/profiles/blogs/eerste-kamer-akkoord-met-...
26 Jul 2021
Yvonne Welings
Webinar: Duidelijke dienstverlening via videobellen en chatbots
Gerelateerde onderwerpen
Maakt uw organisatie al gebruik van videobellen of chatbots in het contact met inwoners en ondernemers? Of heeft u plannen om deze kanalen in te zetten? Het afgelopen jaar zijn deze relatief nieuwe contactmogelijkheden veelal toegevoegd aan het aanbod van klantcontactkanalen.
In dit webinar een gesprek met organisaties die ermee aan de slag zijn gegaan. Hoe duidelijk zijn deze vormen van dienstverlening en wat kunt u doen om de bruikbaarheid en duidelijkheid ervan te verbeteren? Het webinar is onderdeel van de Direct Duidelijk Tour, een serie online bijeenkomsten over duidelijke, inclusieve en bruikbare overheidscommunicatie. Kijk voor de overige bijeenkomsten in onze agenda.
Communicatieadviseurs, redacteuren en alle andere professionals die zich inzetten voor betere communicatie en dienstverlening vanuit de overheid (en dus uiteraard ook vanuit uitvoeringsorganisaties).
Geen.
2 Aug 2021
Yvonne Welings
De komst van een nieuw systeem in de gemeente is een logisch moment om de processen te herzien. Het gevaar is dat werkwijzen door gemeenten als normaal worden beschouwd en één op één worden vertaald naar een nieuw systeem. Een frisse blik helpt om de processen te verbeteren voor zowel de inwoner en ondernemer als de interne collega die zijn werk hierdoor efficiënter en makkelijker uitvoert. Maar hoe begin je dan precies? Welke stappen zijn noodzakelijk bij het in kaart brengen van de processen? Lees deze blog om meer te weten te komen over het optimaliseren van gemeentelijke processen.
Bij de gemeente Wageningen bood de implementatie van een nieuw zaaksysteem een mooie kans om te kijken hoe de processen geoptimaliseerd kunnen worden. De vraag van de gemeente Wageningen is hiermee tweeledig. Ten eerste is er behoefte om de huidige processen een plek te geven in het nieuwe zaaksysteem. Ten tweede er ligt er een vraagstuk om de processen makkelijker en efficiënter uit te voeren. Tijdens de analyse is het belangrijk om de inwoner en ondernemer centraal te stellen. KBenP heeft, in samenwerking met de gemeente Wageningen, een stappenplan gemaakt om de processen te herzien, met oog voor de inwoner en ondernemer. De belangrijkste stappen tijdens het proces zijn als volgt:
https://systemeninbeeld.nl/blogs/procesanalyse-hoe-breng-je-een-pro...
8 Aug 2021
Yvonne Welings
Zaakgericht werken, ook bij de Rijksoverheid:
https://www.werkenvoornederland.nl/vacatures/persoonlijk-zaak-behan...
15 Aug 2021
Yvonne Welings
Het bekende congres Zgw, ook aandacht voor Common ground
https://heliview.nl/zaakgericht-werken-overheid/programma/?cn-reloa...
24 Aug 2021
Yvonne Welings
Hoe ga je als organisatie van registratie naar validatie? (14:30-15:30)
Wat een verschil! Vroeger had jouw DIV-afdeling de touwtjes in handen als het ging om de documentaire informatievoorziening. Wat binnenkwam moest langs hen en zij zorgden ervoor dat het compleet en deugdelijke zijn weg naar het archief vond. In deze sessie bieden we je een blik naar de actuele toekomst. Zie de mogelijkheden van de door artificiële intelligentie gedreven autoclassificatie van documenten voor het zaaksysteem met Djumalytics. Dit automatiseert standaard handelingen. De DIV-ers houden tijd over om met hun expertise jouw collega’s te ondersteunen bij relevante werkzaamheden!
Lees alvast meer over Djumalytics →
6 Sept 2021
Yvonne Welings
DPIA in zaaksystemen
https://systemeninbeeld.nl/blogs/help-hoe-overleef-ik-een-dpia-vijf...
11 Sept 2021
Yvonne Welings
Kink in de kabel voor berichtenbox?
WMEBV en berichtenbox - BREED - over de grenzen van informatie (bre...
14 Sept 2021
Yvonne Welings
Goede vraag en idd een voorzichtige tendens domeingericht archiveren:
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/beweging-naar-domeingericht...
Wie deelt praktijkervaringen?
17 Sept 2021
Yvonne Welings
20 Sept 2021
Yvonne Welings
Hoe kon een memo verdwijnen en bewust niet gearchiveerd worden? - B...
4 Okt 2021
Yvonne Welings
Inspiratiebijeenkomst Omnichannel - BREED - over de grenzen van inf...
11 Okt 2021
Yvonne Welings
De Wet open overheid en het Model-DSP - BREED - over de grenzen van...
11 Okt 2021
Yvonne Welings
Samen met de gemeente Rotterdam heeft Centric Burgerzaken de eerste zogeheten ZGW API gemaakt. Voor degenen die niet dagelijks met dit soort IT te maken hebben: ZGW staat voor zaakgericht werken en API voor application programming interface. Veel gemeenten werken zaakgericht: het betekent kort gezegd dat je alle informatie en processen rondom een zaak in een (zaak)systeem bundelt. Daarin bewaak je dan onder meer de afhandeling ervan. Een zaak kan van alles zijn, van een aangifte van een geboorte tot de aanvraag van een vergunning. Een API is een standaard voor het uitwisselen van gegevens. API’s zijn de moderne manier om gegevens tussen systemen uit te wisselen.
Het ontwikkelen en gebruiken van API’s past in het gedachtegoed van Common Ground. Wat Common Ground precies is zal ik hier niet uitleggen, daar kun je boeken over schrijven. Maar in een notendop komt het erop neer dat gemeenten, de VNG en leveranciers samen werken aan een vernieuwde informatievoorziening. In Common Ground is gekozen voor een aantal ontwerpprincipes, zoals dat je gegevens niet kopieert maar direct gebruikt vanuit het bronsysteem. Voor die uitwisseling van gegevens heb je API’s nodig. En zo is de cirkel weer rond.
https://www.centric.eu/nl/wat-we-doen/innoveren-co-creeren/
17 Okt 2021
Yvonne Welings
Een van de zaken waar vragen over zijn met betrekking tot de Woo is die in hoeverre je beschikkingen openbaar kunt
maken. Over het algemeen is het ezelbruggetje beschikkingen object wel, beschikkingen subject niet.
Maar dan blijft er nog heel grijs gebied over.
Deze blog van Cornelis van der Sluis geeft wat meer duiding. Het zal gevolgen hebben voor de inrichting van het werkproces.
18 Okt 2021
Yvonne Welings
Communicatiecampagne 'Vind je ook niet(s)?' - BREED - over de grenz...
18 Okt 2021
Yvonne Welings
Hoe zie je blockchain in relatie tot zaakgericht werken?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/blockchain-bij-bedrijven
20 Okt 2021
Yvonne Welings
Wie werkt met vervanging met Decos?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/wie-werkt-volgens-vervangin...
22 Okt 2021
Yvonne Welings
Levert Common Ground direct financieel voordeel op voor gemeenten? Gemeenten die Common Ground-oplossingen toepassen, vergroten hun inzicht in het besparingspotentieel van het huidige applicatielandschap. Op basis daarvan kan men in alternatieve oplossingen investeren. Maar naar verwachting wordt daarmee niet direct een besparing gerealiseerd tijdens de transitie vanuit de huidige situatie naar de Common Groundsituatie. Dat komt omdat het werken met nieuwe componenten andere kennis en competenties van medewerkers vraagt dan de meeste gemeenten momenteel in huis hebben. Het kost geld om deze kwaliteiten te versterken, terwijl tegelijkertijd de kosten voor het beheer van de bestaande ICT-infrastructuur doorgaan. Naast gemeentelijke investeringen vergt de transitie naar Common Ground ook investeringen vanuit het Fonds GGU, de rijksoverheid, ketenpartners en marktpartijen.
De laatste verwijzing naar een eventueel kostenplaatje van Common Ground heb ik kunnen vinden in het Voorstel Common Ground uit 2017. Dit stuk lag aan de basis van Common Ground. Het enige wat hier over kosten staat: ‘Niet onbelangrijk: het biedt door een gezamenlijk gegevensmanagement en ICT operatie perspectief op rationalisatie en kostenreductie.’ Een onderbouwing ontbreekt.
https://systemeninbeeld.nl/blogs/common-ground-wat-kost-dat-nou/
27 Okt 2021
Yvonne Welings
Onderzoek in 135 mailboxen, netwerkschijven, datasystemen, DMS, taa...
28 Okt 2021
Yvonne Welings
Zijn er ook gemeenten bekend die hun zaaksysteem al hebben kunnen inrichten op actieve openbaarmaking en welke zaaktypen zijn dat? Is ook bekend hoe de proces inrichting er verder uitziet? Vanuit zaaksysteem klanten zijn we bezig met een groep van IM-ers DIV-ers in kaart te brengen en advies uit te brengen hoe de inrichting het best zou kunnen verlopen.
Wie reageert?
Eerste Kamer stemt in met Wet open overheid - BREED - over de grenz...
3 Nov 2021
Yvonne Welings
Archiefdiensten waarschuwen; archief Meerinzicht niet op orde - BRE...
4 Nov 2021
Yvonne Welings
Inspectie e-mailarchivering bij de centrale overheid - BREED - over...
9 Nov 2021
Yvonne Welings
Stand van zaken robotisering, wie deelt ervaringen? - BREED - over ...
15 Nov 2021
Yvonne Welings
Verschil tussen gebruik ander datumkenmerk en vervaldatum besluitVerschil tussen gebruik ander datumkenmerk en vervaldatum besluit -...
De grote moeilijkheid vervaldatum, hoe los jij dit op?
24 Nov 2021
Yvonne Welings
Veilig Mailen vervangt faxverkeer in 2022 - BREED - over de grenzen...
24 Nov 2021
Yvonne Welings
Wie kiest als gemeente voor een Zaaksysteem met een integratie Microsoft 365 als basis?
Dit vraag ik ook in verband met de vraag hoe er wordt gearchiveerd?
29 Nov 2021
Yvonne Welings
Terugkerend thema ontvangstbevestiging en de AWB, gaat de WMEBV helpen?
Juridische fuik overheid maakt burgers 'kansloos' | Nieuwsuur (nos.nl)
30 Nov 2021
Jean-Luc Rouvroye
Yvonne, wij zijn wel bezig met de integratie Djuma-Teams.
30 Nov 2021
Yvonne Welings
Dank Jean-Luc, ik hoor ook goede geluiden over Ilionx.
30 Nov 2021
Yvonne Welings
Wie heeft een goede oplossing voor convenanten in het kader van de Woo.
Rotterdam?
http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/convenanten
1 Dec 2021