Hoi,

Voor de implementatie van het DSO zijn natuurlijk vele ontwikkel-, uitwerking- en projectgroepen gestart. Die er vanalles over rapporteren. Wat ik niet echt helder krijg, is welke in het verleden genomen besluiten zoals bijvoorbeeld een bouwvergunning, nummerbeschikkingen e.d. opgenomen dienen te worden in het DSO / LV / CG, of gerelateerde digitale varianten.

Heeft iemand een idee waar ik dat kan vinden of kan iemand mij dat toelichten?

Met vriendelijke groet, Anke

Weergaven: 115

Berichten in deze discussie

Hallo allemaal,

Omdat ik nog geen reactie op mijn vraag had, ben ik verder gaan zoeken. Ondertussen iemand van VNG gesproken die precies wist hoe het zit. Heel fijn dus. En voor degene die met dezelfde vraag zat hierbij het antwoord. 

Antwoord op mijn vraag: Er worden geen bestaande besluiten opgenomen in DSO.

Als eerste stap worden eventuele nog niet in een nieuw omgevingsplan opgenomen bestaande ruimtelijke plannen van rechtswege vastgesteld. Zowel de omgevingsplannen als de van rechtswege vastgesteld plannen moeten worden  vertaald naar de "regels" van het DSO.

Een van de volgende stap is om bestaande informatieproducten aan DSO te koppelen of erin te verwerken (zie bijgevoegde link: https://www.romnetwerk.nl/do/folder?id=416564-666f6c646572 ).

Er is gedacht over om de nieuwe Omgevingsvergunningen erin te hangen maar vanwege de privacy is dit nog niet verder ontwikkelt. Wel is er een verplichting om de eventuele afwijkingen op het omgevingsplan binnen 5 jaar in het omgevingsplan te verwerken. Dan zitten de afwijkingen zo dus in het DSO.

Groet, Anke

 Hoi Anke,

Goed dat je er zo ingedoken bent. Ik ging er altijd vanuit dat men (=burger/bedrijf/klant) vanaf een kaart (locatie) alle info moest kunnen krijgen van/over die plek. Dus ook bijv. oude bodemonderzoeken, vergunningen etc. Maar dat is dus een misverstand? Ik zou graag de info van de link willen bekijken, maar dan moet je weer jezelf registreren e.d. Kun jij de info op een andere manier hier delen?

Bvd,

Conny

Inderdaad, ik sluit me hierbij aan dat het fijn is dat je je in het onderwerp hebt verdiept. Wat mij ook niet duidelijk is of er sprake zal zijn van decentrale archivering zoals bij het OLO en RO -online nu het geval is of er toch voor centrale archivering/systemen wordt gekozen en hoe die bestanden actueel worden gehouden.

@Conny; Hierbij de eerste 3 documenten (van de 19). Als je betrokken bent bij de Omgevingswet, wil ik je toch aanraden om lid te worden van het ROM netwerk  want er staat veel up-to-date informatie op.

@Yvonne; Volgens mij zijn ze nog in gesprek over het item DSO/ informatiehuizen en centraal archiveren. Vooralsnog  moet je het zelf gaan regelen net zoals op dit moment bij de OLO. 

Verder... Het DSO is gebaseerd op allerlei basisregistraties. Deze dienen natuurlijk goed op orde te zijn. Dit blijkt al een spannend item te zijn. Een voorbeeld is het stilleggen van  BRP-project. Daarnaast gaat de ontwikkelbegroting van het DSO ruim overschreden worden. Hoe het er in 2021 uitziet bij ingaan van de OW is dus nog ongewis...

Groet Anke

Bijlagen:

Conny, dank voor je antwoord. Destijds was de discussie ook of er in het OLO centraal gearchiveerd ging worden, het feit dat gemeenten autonoom zijn heeft geleid tot een andere decentrale oplossing. De vraag is wanneer je al die ICT mislukkingen van de afgelopen tijd beziet of men ICT technisch in staat is een centrale oplossing te bieden.

Ik ben al geruime tijd lid van het ROM netwerk. maar de aandacht voor archivering zou wat mij betreft verhoogd mogen worden. Mede hierom ben ik ook blij dat Anke deze discussie op BREED heeft geplaatst.

De gang van zaken rondom het OLO en RO online, bestemmingsplannen kunnen nu na al die jaren nog niet gearchiveerd worden en staan op netwerkschijven, mag niet herhaald worden.

http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/roonline-heeft-geen?comment...

http://www.breednetwerk.nl/forum/topics/leidraad-wabodiv-archiverin...

Zag deze inmiddels gesloten enquête voorbij komen:

De Omgevingswet komt eraan en gemeenten staan daarmee voor een flinke opgave. De VNG ondersteunt gemeenten bij deze opgave. De VNG Academie ontwikkelt – op basis van gesprekken met diverse gemeenten- ondersteuning door middel van leeractiviteiten. Daarbij richt het aanbod zich op drie hoofdpijlers:

 

  • Kerninstrumenten: wat zijn de kerninstrumenten die de omgevingswet biedt? Welke juridische verplichtingen en mogelijkheden brengt de nieuwe wet met zich mee?

 

  • Data: hoe breng je de relevante gegevens op orde? Welke mogelijkheden biedt digitaliseren, welke eisen stelt werken met de omgevingswet aan informatiesystemen?

 

  • Manier van werken: welke ambities heb je als gemeente met de invoering van de omgevingswet? Wat verandert er in de samenwerking met andere partijen, de wisselwerking tussen bewoners en bestuur en in de werkwijze binnen de gemeente?

 

Om te zorgen dat leeractiviteiten aansluiten bij de behoeften van de gemeenten doen wij graag een kort kwalitatief onderzoek onder stakeholders. Dit onderzoek bestaat uit vier open vragen en nog een paar korte gesloten vragen om de antwoorden goed te kunnen ordenen. Via onderstaande knop opent u de behoeftepeiling. Alvast bedankt voor uw medewerking. Met vriendelijke groet, VNG Academie

Toch vraag ik me nog steeds af: moet slechts de info uit oude stukken beschikbaar komen (dus bijvoorbeeld een simpel feit van ja, hier is een bodemverontreiniging geconstateerd in het verleden) of moet men digitaal de oude stukken in zijn geheel kunnen raadplegen?

gr. Conny

RSS

© 2018   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden