Het ontwerp van de selectielijst 2017 heeft van 1 januari tot en met 13 februari 2017 ter inzage gelegen. Naar ik had begrepen was het idee dat het vaststellingsbesluit van de minister van OCW per 1 april 2017 in de Staatscourant zou worden gepubliceerd en dat de lijst betrekking zou hebben op informatie ontstaan of ontvangen op of na 1 januari 2017.

Tot nu toe heb ik nog geen gepubliceerd besluit in de Staatscourant gezien, noch een melding op de pagina Vastgestelde selectielijsten op de site van het Nationaal Archief. Misschien dat er vertraging is vanwege zienswijzen?

Weet iemand daarom

  1. wat de stand van zaken is en
  2. wanneer de vaststelling te verwachten is
  3. of er nog steeds sprake van terugwerkende kracht tot 1 januari 2017 of dat deze datum door een mogelijke vertraging gaat opschuiven

Wel handig om te weten omdat wij in Leeuwarden al wel begonnen zijn met de implementatie van deze lijst in ons nieuwe systeem dat het digitaal werken (waaronder zaakgericht werken) ondersteund.

Weergaven: 841

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Om met punt 3 te beginnen inderdaad met ingang van 1 januari 2017.

De vertraging is het gevolg van één zienswijze van één archiefdienst, dat was binnengekomen. Dat bezwaar was zo geformuleerd dat het min of meer werd gevraagd  om de gehele selectielijst niet door te laten gaan.

Het typische was dat de gemeenten die bij deze archiefdienst zijn aangesloten al in 2016 akkoord waren gegaan. Daarnaast was elke overheidsorganisatie in 2015 al in de gelegenheid gesteld om te reageren.

Al met al heeft deze ene zienswijze een hoop kruim gekost. Uiteindelijk heeft deze dienst de zienswijze anders geformuleerd. Ik durf geen uitspraak te doen over de vaststelling, dat is aan het Nationaal Archief.

Er zijn op dit moment inderdaad meerdere zienswijzen in behandeling bij het Nationaal Archief, in overleg met de indieners van de selectielijst. Vaststelling van de selectielijst vindt plaats na afloop van die behandeling, naar we we verwachten voor juli.

Ik vraag me af hoeveel gemeenten wellicht nog waarderen volgens de oude lijst. Als hun systemen nog niet zijn aangepast dan heb je een hoop recht te trekken.

Zouden er echt gemeenten zijn die de selectielijst niet op 1 januari 2017 hebben ingevoerd ? Bij gemeenschappelijke regelingen zou dat wellicht wel anders kunnen zijn.

Worden er naar aanleiding van de ingediende zienswijze(n) nog wereldschokkende wijzigingen verwacht in de definitieve selectielijst? Iemand enig inzicht daarin?

Ria, voor zover bekend niet.

De selectielijst ligt op dit moment bij het Nationaal Archief. Er is tussen de VNG en Nationaal Archief nog een juridisch discussie aan de gang over Gemeenschappelijke regelingen. Zodra daar duidelijkheid over is en het Nationaal Archief akkoord is met de wijzigingen die zijn voortgekomen uit de inspraakronde van afgelopen februari, zal de lijst worden vastgesteld. Hopelijk voor de zomer.

Gaat die juridische discussie over de vraag welk type GR zelfstandig een selectielijst moet indienen en die als gevolg daarvan de VNG in dit geval had moeten machtigen? GR's met een openbaar lichaam zoals Veiligheidsregio's en regionale Uitvoeringsdiensten zullen daarbij horen.

Dit is overigens een discussie die in 2012 en eerder ook al speelde. Zie bijvoorbeeld blz. 2 van dit advies van de Raad voor Cultuur van 12 april 2012 en de opmerkingen in de ledenbrief brief van de VNG van 3 februari 2006 (nr. SEZ/U200600116 Lbr. 06/13 op blz. 2 (Kopje Positie intergemeentelijke organen).

Zie over gemeenschappelijke regelingen en selectielijsten ook deze pagina: http://labyrinth.rienkjonker.nl/content/gemeenschappelijke-regeling...

dat weet ik eerlijk gezegd niet

Rienk Jonker zei:

Gaat die juridische discussie over de vraag welk type GR zelfstandig een selectielijst moet indienen en die als gevolg daarvan de VNG in dit geval had moeten machtigen? GR's met een openbaar lichaam zoals Veiligheidsregio's en regionale Uitvoeringsdiensten zullen daarbij horen.

Dit is overigens een discussie die in 2012 en eerder ook al speelde. Zie bijvoorbeeld blz. 2 van dit advies van de Raad voor Cultuur van 12 april 2012 en de opmerkingen in de ledenbrief brief van de VNG van 3 februari 2006 (nr. SEZ/U200600116 Lbr. 06/13 op blz. 2 (Kopje Positie intergemeentelijke organen).

Zie over gemeenschappelijke regelingen en selectielijsten ook deze pagina: http://labyrinth.rienkjonker.nl/content/gemeenschappelijke-regeling...

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden