De gemeente waar ik voor werk, gaat starten met de bestuurlijke strafbeschikking (niet te verwarren met de bestuurlijke boete). Deze worden door Buitengewoon OpsporingsAmbtenaren (BOA's) uitgeschreven voor overtredingen, bijvoorbeeld het niet opruimen van hondenpoep, verkeerd neergezette fiets, fietsen waar het niet mag, foutparkeren... Met name zaken die in de APV opgenomen zijn.

 

Het CJIB, voor deze gemeente de uitvoeringsinstantie, geeft de verplichting 3 jaar na constatering van het feit de originele combibon te bewaren.

Ik vind in de concept-selectielijst 2010 deze bestuurlijke strafbeschikking nog niet terug.

Mijn kennis van selectie is wat roestig, dus graag jullie advies over onderstaande keuze: 

  • toezicht of handhaving  staat op V5.
    i.c. Bescheiden ontstaan uit hoofde van toezicht of controle op de naleving van wettelijke regelingen of gestelde voorwaarden (rapporten e.d.) voor zover zij geen verdere gevolgen hebben.

    Is het vervolg -  incasso van de opgelegde boete een "verder gevolg" ?
  • Aanschrijvingen / lastgevingen staan op V3 (hetgeen overeen komt met het CJIB-voorschrift voor het voeren van de administratie).
  • Bestuurlijke boete staat trouwens op V7

(grondslag selectielijst allemaal categorie 2.9)

 

Wat zou jij kiezen?

Weergaven: 572

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Als je met financiën te maken hebt, zit je zowieso aan de 5 jaar (of 7 als je veilig wil zitten). Dus als je veilig wil zitten, houdt je dezelfde V-termijn aan als bestuurlijke boete, anders die van toezicht of handhaving.

 

Overigens is een boete volgens mij onderdeel van de beschikking en dus geen "verder vervolg". Daaronder zou ik eerder verstaan dat een bestuurlijke beschikking na onderzoek kan leiden tot een bredere, of zwaardere beschikking. Een boete voor hondepoep leidt na onderzoek tot boete op te weinig hondenbelasting betalen of dierenmishandeling, ik noem maar iets.

@Frieke

In de Commissie Archieven van de VNG is vorig jaar ook al gewezen op de Bestuurlijke Strafbeschikking . Aangezien het CJIB voorschrijft ' De gemeente dient de originele documentatie van elke aangekondigde
strafbeschikking gedurende de verjaringstermijn + een jaar daarna (in totaal vier jaar)
of tot een jaar na het afloopbericht van het CJIB te bewaren'  is in de actualisatie van de selectielijst een termijn van 4 jaar opgenomen en wel in het hoofdstuk 2.9 Toezicht, controle, rapportering.

De geheel geactualiseerde lijst ligt trouwens bij de VNG en zal hopelijk deze maand aan het Nationaal Archief worden toegestuurd. Zodra daar nieuws over is zal ik dat laten weten  

@Peter

Dit betekent dat jullie alleen de richtlijnen van het CJIB aanhouden. Je hoort daar mij niet over klagen, maar hoe zit het met bewaarregels voor financiële stukken? Dit is toch standaard 5 jr? Als strafbeschikkingen boetes inhouden, dan ben je daar toch aan gebonden?

@Rob, voor financiele stukken geldt in het algemeen 7 jaar, ook bij inning van gelden. Echter, de inning wordt uitgevoerd door het CJIB.
aah, dat miste ik. Overigens wordt idd vaak 7 jaar aangehouden, maar eigenlijk is het 5 jaar. De twee extra jaar zijn opgenomen om rekening te houden met de termijn van financiële afwikkeling.  Daarom staat in de meeste BSD's en selectielijsten nog 7 jaar, maar je kan ook stellen 5 jaar na financiële afwikkeling. Maar dat is een andere discussie...

Dank voor alle reacties. Hier kan ik verder mee. Ter volledigheid hierbij ook de reactie van onze mail aan de helpdesk I-navigator:

 

Op uw onderstaande vraag kan bevestigend geantwoord worden. Dit is juist.

Hiermee valt de bestuurlijke strafbeschikking onder de selectielijst 2.9 en daarmee op Vernietigen na 5 jaar. Graag zouden wij willen weten of dit juist is.

 

Na vaststelling van de geactualiseerde selectielijst zullen de (nieuwe) termijnen met een update in het model-DSP worden opgenomen.

 

Wel willen wij u nog meegeven dat de bestuurlijke strafbeschikking strik genomen een strafrechtelijk sanctie is. Het model-proces B1093 heeft betrekking op bestuursrechtelijke handhaving. Een van onze adviseurs heeft in dit kader bij een gemeente een apart proces voor de de strafrechtelijke afdoening (bestuurlijke strafbeschikking)gemaakt. Ook voor de bestuursrechtelijke en civiele handhaving door de gemeente heeft hij aparte processen gemaakt.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden