Beste forumleden,
Allereerst zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is Ruben Schortinghuis en werk sinds juni 2021 als Recordsmanager voor de Samenwerkingsorganisatie de Wolden en Hoogeveen (SWO). En daarvoor vijf jaar als medewerker Informatievoorziening voor dezelfde organisatie. Nu zit ik met een ingewikkeld vraagstuk en hoop dat jullie mij hier bij kunnen helpen.

Ik ben bezig met het in kaart brengen van mogelijkheden om de bestemmingsplannen van onze organisatie op een correcte wijze te archiveren. Dit voordat het Omgevingsplan (Omgevingswet) op 1 juli 2022 in werking treedt.
Met wat geGoogle en rondspeuren op, o.a. dit forum, vind ik al veel, maar bepaalde zaken krijg ik niet helemaal duidelijk.

Ideaal zou een oplossing zijn zoals de Gemeente Leiden dit heeft i.c.m. een e-depot. Dus bestanden plaatsen in een e-depot en deze met een viewer kunnen raadplegen. Dan is de boel duurzaam veilig gesteld, maar ook toegankelijk.
Maar wij hebben in de SWO nog geen E-depot. We zijn er mee bezig, maar dat gaat nog even duren.

Nu begrijp ik van de leverancier van RX Zone (Visma Roxit) dat je met de module RX Zone Archiveren al je bestemmingsplannen kunt archiveren. En dat dat eerst voldoende is. Nu zegt een collega van de afdeling waar ze die plannen tekenen, dat je in RX Zone Archiveren alleen maar de administratieve kant van bestemmingsplannen kunt opslaan, maar niet alle tekeningen en bijbehorende bestanden en datasets. Dus volgens hem is RX Zone Archiveren geen oplossing.

Rare is dat als ik in RX Zone Archiveren kijk, ik dan wel degelijk IMRO bestanden zie. Klik ik daar op, dan zie ik zowel PDF’s, als GML bestanden. Mijn vragen zijn dan ook:
Kun je bestemmingsplannen (tot 1 juli 2022 invoering Omgevingsplan/wet) eerst veilig en correct archiveren in RX Zone Archiveren?
Of betreft dit alleen de administratieve kant?
RX Zone maakt gebruik van Cloud opslag. Weet een van jullie of de dataopslag in Nederland is of elders?
Hoe hebben jullie het ‘probleem’ digitale bestemmingsplannen archiveren opgelost?

Weergaven: 836

Hierop reageren

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden