Dinsdag 3 januari 2017 was het wederom Openbaarheidsdag. Sommige archiefdiensten spreken zelfs van een openbaarheidsmaand !

Op de eerste studiezaaldag van het nieuwe jaar wordt aandacht besteed welke de tot dan geheime archieven zonder enige beperking kunnen worden geraadpleegd. Het Nationaal Archief pakte groots uit met een stuk in de Volkskrant over een van de Zeeuwse oud-Spanjegangers Janus Leijnse. Daarnaast was er publiciteit in Trouw en NRC en natuurlijk de plaatselijke dagbladen niet te vergeten. Maar naast het NA droegen ook andere archieven  hun steentje bij:

 

Ook al zal dit overzicht niet volledig zijn, toch lijken niet alle archiefdiensten aandacht aan een openbaarheidsdag te besteden.

Iets voor KVAN en/of BRAIN om voor 2018  in gezamenlijkheid op te pakken ?

Zie ook mijn eerdere pleidooi om dit landelijk te organiseren.

Weergaven: 454

Hierop reageren

Berichten in deze discussie



Henk van der Meer zei:

Bedankt, erbij geplaatst.

Goed voorstel. Ik vroeg me wel af wat gezamenlijk oppakken en landelijk organiseren dan betekent. Enkele eerste gedachten.

Promoten dat meer archiefinstellingen meedoen dan nu? Gezamenlijke campagne en website?

Op lokaal niveau zijn de mogelijke vondsten en onthullingen en daardoor persaandacht meestal een stuk bescheidener dan die van het NA. Ik zie graag andere opbrengsten van een openbaarheidsdag dan de publiciteit voor de stukken uit het NA. 

Hoe groot is de moeite hiervoor eigenlijk? Toch eigenlijk alleen heel eenvoudig een export maken uit je collectiebeheerssysteem van de stukken met datum einde beperking openbaarheidstermijn 31-12-.... . Alleen jammer van al die losse pdf's waarin al die beschrijvingen komen. Zou archieven portaal europa niet een oplossing zijn? In een keer een filter op alle collecties en als open data bestand in verschillende formaten beschikbaar. Hoef je als archiefinstelling niet meer te kiezen voor meedoen. Via Archieven.nl zou het ook moeten kunnen , voor de betreffende gebruikers dan.

Misschien is het open data portal in dit verband wel het meest geschikt.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden