digitale toegankelijkheid en duurzame digitale toegankelijkheid

Digitale toegankelijkheid en duurzame digitale toegankelijkheid zijn niet hetzelfde. 'Wij' zetten documenten om naar pdf/a. Dat is niet geschikt om te voldoen aan https://www.digitoegankelijk.nl/

In het VNG Forum 'Dienstverlening' wordt de vraag gesteld hoe het aantal pdf-documenten teruggebracht kan worden en welke documentformaten beter geschikt zijn en voldoen aan de eisen voor digitale toegankelijkheid. 

Zo kan de situatie gaan ontstaan dat documenten op de website een ander formaat hebben dan het document in het archiefsysteem omdat we vinden dat het daarin pdf/a moet zijn? Of lossen we het op door het websitearchief voor die documenten de archiefapplicatie te laten zijn?

Weergaven: 182

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Het vraagstuk van de pdf is vaker naar voren gekomen in de discussie over open data. De website toont in vele gevallen een beperkte informatie dan in de backoffice applicatie. Anders zouden gemeenten ook geen WOB-verzoeken hoeven te beantwoorden. Het zoeken en vinden naar informatie wordt steeds moeilijker hoor ik soms van collega's door de complexiteit van de architectuur.

Hoe de informatie beschikbaar is, zal ook per domein verschillen. Door het onderzoek dat we hebben verricht naar de archivering van videotulen, kregen we een beeld dat de informatie op de website vaak prima in orde is, maar in de Backoffice applicatie weer niet.

Zou dit geen vraag zijn voor de Common Ground ? En inderdaad de denkrichting om de applicatie te gebruiken voor de website, is een wenselijke. Dat is (was?) ook de denkrichting vanuit de Wet open overheid, je krijgt nog wel het vraagstuk van het anonimiseren en autorisaties.

duimpje omhoog

Antwoorden op discussie

RSS

© 2021   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden