Sven Blom heeft in het laatste nummer van Proces en Document een prikkelend artikel gepubliceerd onder de titel: De DIV'er: een verloren beroep met als stip op de horizon de informatiespecialist, die zijn kennis gaat halen uit het nieuwe leren.

 

De visie van Sven samengevat in 13 kernpunten:

 

DIV'er                                    Informatiespecialist

 

Mbo-niveau                          Hbo-niveau

Papier                                      Digitaal

Documenten                         Informatie

Uitvoerder                            Trainer en adviseur

DIV-specialist                      Allround specialist

Kennis                                      Vaardigheden

Achter de bureau                Vóór het bureau

Documentgericht                 Zaakgericht

1.0                                               2.0

Volger                                       Leider

Ad hoc                                      Visie

Afdelingsgericht                   Organisatiegericht

Projectmedewerker             Projectleider

 

Kan jij je vinden in de opvattingen van Sven Blom ?

Weergaven: 3273

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

    Beste Marius een zeer goede reactie inzake referentiekader, het principe blijft op hoofdlijnen overeind.

    Het is net zo als er wetgeving verandert, het oude is altijd nog wel in bepaalde nodig. Groet Gert.

   

 Dank je wel Gert.

Maar om op de start van deze discussie terug te komen valt het mij op dat de veronderstelling leeft dat de 'oude' DIV-er in documenten en niet in zaken handelde of dacht. Ik loop pas 23 jaar mee in de buurt van de DIV omgeving, maar heb nooit anders gezien dat een DIV-er wel in zaken moest denken, omdat hij/zij deze nu juist tot dossier/zaak moest gaan ordenen. Daarom werd er bij registratie vaak al een classificatiecode toegekend. Dat toont de dossiergedachte al aan. Sterker nog, je kan een document niet eens efficiënt registreren als je de dossiercontext niet kent. Hoe waren die registratieonderdelen ook alweer, wie (subject-object), wat (handeling =zaak), waar (locatie), waarom (trigger). Zal er vast nog wel vergeten.

  Gert Carras, goed stuk van Marius Jansen, hoe denk jij dat de divers in de processen/procesbewaking

 ingeschakeld kunnen worden? Ook helemaal mee eens voor wat betreft de functionaliteiten van een systeem

 in de praktijk. Een optie is om de huidige divers aan te haken bij de diensten voor ondersteuning

 digitaal? Groet Gert.

Marius Jansen zei:

@Marco,

Je hebt volkomen gelijk, maar men zal dan ook kennis moeten hebben van die 'oude' wereld omdat je dat als referentiekader nodig hebt om in staat te zijn het 'nieuwe' werkelijk op waarde te schatten. Kennis van Infromatiekunde staat nog niet gelijk aan kennis van archiefkunde. Vraag aan een Informatiemanager hoe hij/zij de archieffunctie hebben geintegreerd, je zal dan vaak verrast worden. 

En wat betreft die auto's, klopt ook. Sterker nog, het principe van de verbrandingsmotor is nog steeds gelijk aan die van de eerste auto's ongeacht de vormgeving waarin deze zich bevindt. En dan die neuwe electrische autos, die waren er al in het begin van de 20e eeuw, maar hebben het niet gehaald vanwege het slechte imago. Kennelijk hebben we daar nu minder moeite mee. Zo zie je maar hoe het kan lopen.



Marco Klerks zei:

Het is zeker waar dat er veel oude "waarheden" blijven. Maar zie je ook de nieuwe "waarheden"?

Is de dienstdoende DIV'er (of andere professional) in staat om zowel de overeenkomsten als de verschillen te zien tussen de oude concepten en de nieuwe concepten? Als je zowel de overeenkomsten als de verschillen ziet, kun je namelijk het nieuwe met het oude verbinden en kun je de verandering neerzetten als een (natuurlijke) groei in plaats van een (geweldadige) breuk met het verleden.

De eerste auto's leken op koetsen zonder paarden en de eerste digitale telefoons hadden een draaischijf. En toch waren ze óók nieuw.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden