Nu Winterswijk met een zaaksysteem gaat werken, rijst de vraag of we dit zo in kunnen zetten als informatiesysteem, document- en procesapplicatie, dat het misschien mogelijk is om backofficeapplicaties af te stoten.

In ieder geval die backofficeapplicaties waar nu documenten geregistreert en opgeslagen worden én die procesvoortgang bijhouden.

Vanuit het oogpunt de burger (aanvrager) zicht te geven op de voortgang van zijn/haar zaken (via de PIP) wil je waarschijnlijk alle zaken via je zaaksysteem laten lopen.

Wie heeft hier ervaring mee of ideeën over?????

N.B. deze vraag zet ik uit tbv mijn afstudeeronderzoek HMDI

 

Weergaven: 559

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi Erika,

 

De vraag die bij jullie rijst over of je het zaaksysteem in kan zetten als informatiesysteem. dms en procesapplicatie heb je al beantwoord door de vraag te stellen. Geen idee welk zaaksysteem jullie hebben, maar een zaaksysteem is juist ook bedoeld om genoemde zaken in één systeem te laten plaatsvinden. Zo kan je afscheid gaan nemen van je WABO-applicatie, je Gevonden-en-Verloren applicatie, je leerlingenvervoer systeem, subsidiesysteem en ga zo maar door. Met een beetje zaaksysteem moet je dit allemaal kunnen regelen, maar dan moet je deze wel 'dik' inzetten. Dik in de zin van het is een DMS, een infosysteem èn een procesapplicatie. Anders is het alleen een schil om je applicaties heen (de dunne variant) en kan je geen afscheid nemen van jeBO-applicaties. Dat is een strategische keuze.

De andere kant van de medaille: als je zaaksysteem alles moet kunnen wat die oude applicaties ook kunnen, dan wordt het een complex, traag en instabiel systeem. En wil je een complex, traag en instabiel zaaksysteem?...

 

Als je een applicatie vervangt door het zaaksysteem dan:

  • óf het zaaksysteem moet minstens hetzelfdeaan functionaliteit kunnen bieden als de oude applicatie,
  • óf de gebruiker/manager moet accepteren dat hij/zij minder functionaliteit krijgt en er dus op achteruit gaat.

 

 Minder applicaties in je architectuur is niet persé beter. Het heeft voor- en nadelen. Weet welke en maak keuzes.

@Mark, ik kan me haast niet voorstellen dat je alle functionaliteiten van bijv. een WABO-applicatie door het zaaksysteem wilt laten uitvoeren rekening houdend met voortdurende wijzigengen in wet- en regelgeving. Een hell of a job qua beheer zo lijkt me!  

@Mart, het ligt er maar net aan wat je hebt geregeld in het zaaksysteem. Want ja, wat zijn 'alle' functionaliteiten.

Er zijn gemeenten die prima met de WABO omgaan in een zaaksysteem. Evenals dat er gemeenten zijn die dramatisch omgaan met een specifieke WABO-applicatie. En als het kan in een zaaksysteem, doe het dan in je zaaksysteem. Het scheelt je kosten voor een WABO-applicatie, onderhoud en beheer. Dan mis je wellicht wat 'nice-to-have' functionaliteiten, maar ben je van een hoop ander gedoe af. Het is maar wat je kiest. 

In het kader van de vorming van de RUD's, die bepaalde taken in de omgevingswet uitvoeren/overnemen, is het misschien een tip om ook buiten de grenzen van je eigen gemeente naar structurele oplossingen te kijken.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden