Archiefverordening actualiseren naar de nieuwe archiefwet 2021

Dag allemaal,

Wat leuk om hier van dit forum deel uit te maken! Ik werk sinds kort in het informatiebeheer voor de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, aangenaam iedereen.

Ik zal gelijk tot de kern komen: ons is dit jaar geadviseerd om onze archiefverordening (uit 2013) te actualiseren en daarbij niet te wachten op de inwerkingtreding van de nieuwe archiefwet. Echter lijkt het erop dat hier nog geen model voor te vinden is. Opgesteld door de VNG bijvoorbeeld. Daarnaast is naar mijn kennis de archiefwet 2021 nog niet volledig beschreven.

Dus is mijn vraag of iemand anders hier wellicht al wat ervaring mee heeft of al bezig is met een archiefverordening die aansluit op de aankomende wetgeving.

Bedankt voor jullie antwoorden alvast en ik wens jullie allen een zonnige week!

Groetjes,

Julian Eg

Weergaven: 458

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Omdat ik bij de vaststelling van de verordeningen betrokken ben, adviseer ik je om dat niet te doen. Het duurt echt nog twee tot drie jaar voordat de Archiefwet van kracht wordt. De ene keer wordt gesproken over 2024 en dan weer 2025. Ik verwacht dat het eerder 2025 wordt omdat vanaf dat jaar de RHC's worden gescheiden van het Nationaal Archief en dat in de nieuwe wet is geregeld. Nu is het Ministerie pas bezig met de Archiefregeling.

Binnen de Archiefcommissie hebben we afgesproken dat handreikingen zoals Beperkt waar het moet en de Verordening pas na de inwerkingtreding weer worden aangepast. Hoewel een Verordening natuurlijk belangrijk is, kijkt vrijwel er niemand naar. Wat wezenlijk is, of je aanwijzingsbesluiten en mandaten actueel zijn.

Actualisering Model Archiefverordening 2017 en aanhangende modellen...

Hier kan ik zeker verder mee Yvonne, dankjewel! Wellicht dat wij dan voor nu actualiseren naar het model uit 2017 inderdaad.

6 september 2023

Extra procedurevergadering commissie OCW (groslijst controversieel verklaren)

Procedurevergadering

Besluit: Controversieel verklaren. 

Dat betekent dat ze niet op de Kameragenda komen, totdat er een nieuw kabinet is aangetreden.



Yvonne Welings zei:

Omdat ik bij de vaststelling van de verordeningen betrokken ben, adviseer ik je om dat niet te doen. Het duurt echt nog twee tot drie jaar voordat de Archiefwet van kracht wordt. De ene keer wordt gesproken over 2024 en dan weer 2025. Ik verwacht dat het eerder 2025 wordt omdat vanaf dat jaar de RHC's worden gescheiden van het Nationaal Archief en dat in de nieuwe wet is geregeld. Nu is het Ministerie pas bezig met de Archiefregeling.

Binnen de Archiefcommissie hebben we afgesproken dat handreikingen zoals Beperkt waar het moet en de Verordening pas na de inwerkingtreding weer worden aangepast. Hoewel een Verordening natuurlijk belangrijk is, kijkt vrijwel er niemand naar. Wat wezenlijk is, of je aanwijzingsbesluiten en mandaten actueel zijn.

Actualisering Model Archiefverordening 2017 en aanhangende modellen...

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden