Voor iedereen in dit Forum allereest nog de beste wensen voor 2020.

Ik heb weer een puntje in het nieuwe jaar

Mijn vraag is; wij hebben in 2018 een herindeling gehad en moesten dus archiefblokken afsluiten. In 2018 dus begonnen met een nieuw archiefblok, mijn vraag is nu; ben je verplicht om een 10 jaren blok te maken of kun je dit ook per jaar doen, zodat je deze ook weer makkelijker per jaar kunt overdragen naar een archiefbewaarplaats?

Ik ben benieuwd naar de reacties

Weergaven: 1096

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Wat ik zo lees heb jij gelijk alleen begrijp ik deze alinea niet helemaal

Het is aan te bevelen om als archiefvormer ruim voor 2031 voorbereidingen in gang te zetten en al voor die datum een begin te maken met eerder overbrengen teneinde een soepele overgang te bewerkstelligen. Vroegtijdig contact met de archiefdienst is hierbij aan te bevelen.

Moet je nu al beginnen met eerder overbrengen? of toch de 10 jaar aanhouden?

Dat is inderdaad onduidelijk, de wet gaat pas in 2021 in, maar niet met terugwerkende kracht. Dus het eerste blok waarvoor het gaat gelden is het blok vanaf 2021.

Op zich kan je dat nu al realiseren: content integratie en dan met je zoekmachine tonen op de website wat je kan/mag/wil/moet.

René Lodder zei:

Ik mag hopen dat bewaring bij, en beschikbaarstelling vanuit, de bron de realiteit gaat worden. Het is niet meer van deze tijd om door te gaan met de verplichte overbrenging naar, in ons geval, een regionaal e-depot met allerlei perikelen, risico's en kosten die hiermee gemoeid gaan. Ik denk dat naast de genoemde (logische) realisatie van archivering en open by design, vele bronhouders echt hiervan zullen profiteren (efficiënter, effectiever en veel minder geneuzel).  

Jammer dat het niet werkt. En jammer dat dat zo vreselijk lang duurt.

Yvonne Welings zei:

Na veel onderzoek is vast komen te staan dat het echt een technische fout is bij BCT, het gaat mis bij de metadata. Er is ook een goed alternatief, echter de gemeente die het betreft heeft in 2016 de exporttool aangeschaft en heeft al 60% al klaar voor de ingest. Het ligt niet aan Picturae en ook niet aan de medewerkers van de gemeente. Wellicht dat Amsterdam nu ook gekozen heeft voor Picturae, dat BCT wat harder gaat lopen.

In 2007 hadden tien van mijn twaalf gemeenten Corsa, nu zijn het er nog drie.

Hallo Yvonne,

Het klopt inderdaad dat de ontwikkeling aan onze (BCT) zijde voor de aansluiting op Picturea nog in gang zijn. Dit heeft met meerdere factoren te maken. Een van deze geeft Jean-Luc al terecht aan dat niet elke e-depot leverancier op de landelijke standaarden aansluit. Daarnaast is gebleken dat binnen de RIP structuur die voor deze export gebruikt wordt door verschillende organisaties interpretatie verschillen zijn die invloed hebben op de export.

De ontwikkelingen om aan te sluiten op een e-depot zijn in 2016 begonnen en hebben wij de export naar Preservica werkend opgeleverd na veel contact met het Nationaal Archief.

Als laatste staan deze ontwikkelingen wel degelijk op ons netvlies, maar is gebleken dat de RIP structuur door veel organisaties telkens anders wordt geïnterpreteerd waardoor de ontwikkelingen constant in beweging zijn. Om deze reden zijn wij bezig om zoveel mogelijk flexibiliteit in de export te ontwikkelen waardoor we minder tot geen last hebben van de interpretaties. 

Max Salden (Procesconsultant BCT)


Yvonne Welings zei:

Daar wil ik wel een aantekening bij plaatsen. De exporttool van BCT werkt nog steeds niet op het eDepot van Picturae. Twee gemeenten in mijn werkgebied hebben die exporttool aangeschaft. De besprekingen met BCT om dit recht te trekken lopen al twee jaar!

Dank voor je antwoord, mijn verwachting is gezien de ontwikkelingen bij de RHC’s de markt van Picturae zal groeien. Zeker een aanrader voor jullie bedrijf om hier om in te spelen.

Yvonne, ik heb nog eens zitten graven in mijn geheugen en kom tot een aantal concrete resultaten:

Provincie Noord-Holland: https://noord-hollandsarchief.nl/e-depot/aansluitingen/366-project-...

Centric: https://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/kennispartners/centric/s...!.9578064.lynkx

Edocs/Xillio:https://www.xillio.com/nl/klanten/content-overbrengen-van-dms-edocs...

VHIC/RMTool: https://www.vhic.nl/nieuwe-pre-ingestmogelijkheden-rmtool/

Met de RMTool kan je ook bestaande exportfunctionaliteit uit bijvoorbeeld Corsa of Join gebruiken en die dan omzetten naar topx/sidecar.

Standaarden kunnen wel degelijk helpen om onze processen te optimaliseren. Laten we het dan ook gebruiken.

Yvonne Welings zei:

Ik ken nog geen eDepot dat direct vanuit het DMS kan overbrengen.

Hallo allen,

Een kleine bijdrage in de enigszins ‘off topic’ parallelle discussie hier over het goed aansluiten op e-Depots:

Het Picturae e-Depot - Archivematica - ondersteunt wel degelijk de landelijke standaard, namelijk via de eigen in het systeem geïntegreerde micro-services, en bovendien is Picturae momenteel druk bezig – samen met enkele klanten en BCT – om een goede valide export uit Corsa tot stand te brengen, zowel met RIP/ToPX als met Sidecar, die vervolgens probleemloos in Archivematica kan worden verwerkt.

Wat hier mogelijk in het verleden een rol heeft gespeeld is m.i. het feit dat de documentatie over de standaarden niet compleet en helemaal duidelijk is. Dit werkt verschillende interpretaties in de hand, hetgeen een correcte, eenduidige implementatie lastig maakt. Hopelijk komt hier het komende jaar, met de introductie van MDTO, verandering in.

Wim van Dongen
project manager en Archivematica product owner Picturae

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden