In mijn avondblad las ik vanavond een ingezonden brief van Hans Wiegel, oud minister van Binnenlandse Zaken en ook oud Commissaris van de Koningin in Friesland. Boven de brief staat Opheffing provincies komt nooit door Kamers. Conform het kopje stelt hij dat de opheffing van de provincies nooit door de Tweede en Eerste Kamer zou komen vanwege de vereiste tweederde meerderheid bij een grondwetswijziging. Een zin trof me in het bijzonder: Maar er zijn ook kleine klussen die door de provincies op hun bord worden genomen. Zijn advies is dat de Raad voor het Openbaar bestuur daar eens een puntig advies uit moet brengen.

Voor de actualiteit van de heer Wiegel, er is al een commissie Oosting geweest die adviezen op dit gebied heeft uitgebracht, waarvan een advies direct te maken heeft met het archieftoezicht op de zorg door gemeenten. Bij de gemeentearchivaris berust het horizontale archieftoezicht op het beheer.

Aanvankelijk werd door de commissie Oosting bepleit voor de gehele afschaffing van het provinciaal archieftoezicht, maar er ligt nu in samenspraak met de minister van Binnenlandse Zaken (BZK), het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de VNG om op basis van een rapport van de commissie Oosting het specifiek toezicht terug te dringen. Dit wordt vervangen door generiek toezicht en door publieke horizontale verantwoording en kwaliteitsborging.
De minister van BZK heeft in augustus 2009 het wetsvoorstel ‘Revitalisering generiek toezicht’ aan de Raad van State gestuurd. In het voorjaar van 2010 wordt aangegeven welke wetten op basis daarvan aangepast worden.
Zoals eerder bericht, wil de VNG aan de slag met versterking van de horizontale verant-woording en de kwaliteitsborging.

Worden er oude schoenen weggegooid, voordat er nieuwe zijn ?
Een juiste weg, uitermate verwarrend die twee verschillende soorten archieftoezicht ?
Als het provinciale archieftoezicht wordt teruggedrongen en het horizontale toezicht versterkt, hoe gaat het dan met mensen en middelen ?
Schaf het gemeentelijke archieftoezicht ook maar af, we hebben voldoende audits ingebouwd ?

Kortom, wat is uw mening over archieftoezicht en hoe het moet worden ? Ik ben benieuwd naar uw reactie.

Weergaven: 236

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Natuurlijk is het toezicht op de zorg en het beheer voor velen een voortdurende bron van irritatie en administratieve last. Echter zo lang zorgdragers en beheerders er nog in zo grote getale, de opleidingen en gevolgde trainingen ten spijt, een potje van maken moeten we m.i. de inspectie en horizontaal toezicht koesteren.

Wat wel helpt is als beheerders en toezichthouders meer 'baselines' ontwikkelen en deze opvolgen.

De nieuwe archiefregelingen lijkt mij een getuigenis van nog weinig digitaal benul of lef en inspireert volgens mij heel weinig zorgdragers: enkele beheerders zullen hier lol aan beleven, hoewel de taalvaardigheid en leesbaarheid (pietluttigheid) mij wel hindert in de uitoefening van mijn functie als strategisch beleidsadviseur c.a. programma manager ontwikkeling digitale dienstverlening. Wellicht is het ook wel een beetje onze eigen schuld als beheerders: de regeling heeft de nodige inspraakrondes en 'kopstukken' in haar commissie: en die zijn zo lijkt het overtuigd van de kwaliteit van de regeling. Ik zou mijn naam niet aan dit document ontlenen: enfin.
@Andre:
ik heb het artikel in de nieuwe archiefregeling over provinciaal archieftoezicht gemist ;-)

@Yvonne:
Tja, we blijven zitten met gemeentes die hun budget moeten verdelen tussen uitgaven voor de burgers en de bedrijfsvoering, waar recordsmanagement onder valt. Het papieren tijdperk heeft ons geleerd dat, aangezien archieven niet ´sjiek´ zijn, en er niet veel concrete winst mee valt te boeken zonder investeringen, er niet altijd voldoende tijd en energie aan informatiebeheer wordt uitgegeven door b.v. gemeentes. En dit zal in het digitale tijdperk niet veranderen, denk ik, dus specifiek toezicht zal altijd nodig blijven. Maar dat is mijn persoonlijke mening...

groetjes,
Bas
@Bas,

Dank voor de reactie. Over het toezicht heeft de VNG een circulaire van 23 december gestuurd.

Yvonne

Bas de Groot zei:
@Andre:
ik heb het artikel in de nieuwe archiefregeling over provinciaal archieftoezicht gemist ;-)

@Yvonne:
Tja, we blijven zitten met gemeentes die hun budget moeten verdelen tussen uitgaven voor de burgers en de bedrijfsvoering, waar recordsmanagement onder valt. Het papieren tijdperk heeft ons geleerd dat, aangezien archieven niet ´sjiek´ zijn, en er niet veel concrete winst mee valt te boeken zonder investeringen, er niet altijd voldoende tijd en energie aan informatiebeheer wordt uitgegeven door b.v. gemeentes. En dit zal in het digitale tijdperk niet veranderen, denk ik, dus specifiek toezicht zal altijd nodig blijven. Maar dat is mijn persoonlijke mening...

groetjes,
Bas

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden