Dit weekend las ik op NU.nl het nieuwsbericht:

 

====================================

'Rotterdam moest gissen naar chemiebrand'

ROTTERDAM - De brandweer en andere hulpdiensten in de regio Rotterdam-Rijnmond hadden grote moeite de gevaren van de grote brand bij het bedrijf Chemie-Pack in Moerdijk voor het eigen gebied in te schatten.

Dit kwam mede doordat het in de eerste uren van de brand ernstig schortte aan de informatievoorziening vanuit Moerdijk. (...)

====================================

 

Zoiets prikkelt mij dan. Hoe is dit geregeld bij gemeenten? Is hierover nagedacht? Staat DIV in de rampenplannen en weet DIV dat zelf ook?

 

Wat wordt er verwacht van DIV op zo'n moment? Is dat vooraf te plannen?

 

Ik kan mij indenken dat het niet overal duidelijk is, dat bij die spannende rampenplannen ook dat "suffe" archief nodig kan zijn. Hoe breng je jezelf als DIV op de kaart? Tips en trucs zijn welkom!

Weergaven: 735

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

 

Maar wat te denken van de brand in het archief in Voerendaal of het wegzakken van het archief in Köln. Ook dat soort situaties kunnen ontstaan. Daarvoor zijn de rampenplannen van DIV. Welke stukken zijn het meest kwetsbaar en welke wil ik als eerste veiligstellen. Daar kan DIV zelfstandig opereren en dat wordt ook gevraagd in opleidingen van SOD, zoals de VVA.

Waar het in deze discussie mijns inziens meer om draait is om adequate informatieverstrekking. Wij werken nu nog met een consignatiedienst, althans op papier. Er is een medewerker die bij calamiteiten ter plekke moet kunnen zijn, maar dat blijft een papieren werkelijkheid. Het gaat dan om een inventarisatie van wie er het eerste kan zijn en die ook zijn archief in het papier weet. Volgens mij is deze vraag echter steeds minder relevant wanneer we in een digitale wereld terechtkomen, waarin alle medewerkers van het huis alle informatie digitaal moeten kunnen opvragen. Ik zal er dan ook niet direct energie in willen steken bij mijn organisatie om heel erg dicht bij het rampenteam aan te moeten sluiten. Ik hoop namelijk dat ze hun weg kennen in het zaaksysteem en ons niet nodig hebben.

Maar een wedervraag hoe is het bij jou geregeld Marco?

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het ook niet helemaal weet. Ik heb het vanmorgen vluchtig aan een collega gevraagd en schijnbaar wordt bij een ramp het hoofd DIV gebeld (of een andere leidinggevende bij DIV). Afhankelijk van wat er gebeurd is, kan hij de juiste mensen optrommelen.

 

Aanvankelijk had ik daar mijn twijfels over. Wordt er zo niet te veel aan het toeval en het improvisatie-vermogen toegelaten? Ik kan echter ook niet beantwoorden hoe het anders kan of zelfs moet. Hoezeer wil je de snelle beschikbaarheid van (documentaire) informatie bij een ramp voorbereiden en plannen? Vandaar dat ik hier op BREED het onderwerp aansnijd..

 

P.S. Terwijl ik de bovenstaande reactie schreef, discussieerden Rob en ik ook over Twitter. Kort samengevat: bij een goede, digitale informatievoorziening is de aanwezigheid van DIV-medewerkers wellicht niet nodig. Desalniettemin kan het zinvol zijn om al in de rampenplannen na te denken over de (snelle) beschikbaarheid van relevante (documentaire) informatie.

Nou ik vind het niet zo moeilijk,zorgen dat het op drie verschillende locatie's  ligt.

En alle digitale informatie  bij ons nationaal computer uit wijk centrum is.

En in  eigen archief  een eigen kluis archief ruimte is ( dus makkelijk afgesloten kan worden . en zelfs moet)

En met  A5 zoek routine makkelijk alle informatie  uit het archief lepelen (digitaal)

 

Was vergeten  je zou ook voor beeld video  ed ook  A9 zoekroutine kunnen gebruiken , om meteen de bestanden van locatie te hebben met beeld en andere  multimedia   en  gewone  documenten
Zie ook berichtgeving over Voerendaal, calamiteitenplan is essentieel.
De gemeente Rotterdam verbetert de informatievoorziening in deze, zie deze link.
Ik doelde inderdaad meer op brandende chemie-concerns, ontploffende vuurwerkfabrieken, in torenflats neerstortende vliegtuigen, etcetera dan op brandende archiefkelders.

@Cees Informatie op drie (of twee) verschillende locaties kan als alles digitaal is en is wellicht helemaal geen slecht idee. Niet alle dossiers zijn bij ons echter gedigitaliseerd.

Als gemeente hebben wij (en andere gemeenten?) overigens geen nationaal computer uitwijkcentrum.

En wat is een A5/A9 zoekroutine?

Als gemeente hebben wij (en andere gemeenten?) overigens geen nationaal computer uitwijkcentrum.
Nou wel dus maar je moet wel een overeenkomst afsluiten
En wat is een A5/A9 zoekroutine?
Tja neem aan dat je   iets kan programmeren? 

Hoewel dit een interessante discussie is, verdient het uitgangspunt van Marco enige nuancering. De NRC schreef maandag onder de kop "De beste blusser kan ook een bemoeial zijn" over het Rotterdamse rapport:

 De communicatie verliep gebrekkig, zeggen ze in Rotterdam. Politie en brandweer daar kwamen er op 5 januari van dit jaar via Twitter en de website met 112-alarmmeldingen achter dat er brand woedde in Moerdijk. Dertig kilometer zuidelijker. Maar met een rookpluim vol min of meer giftige stoffen die over Rotterdam leek te gaan trekken. Uit Midden-West-Brabant en Zuid-Holland-Zuid kwamen geen berichten. Moest Rotterdam maatregelen nemen? Bijstand verlenen? Een Regionaal Operationeel Team (ROT) probeerde contact te leggen met de collega’s in Moerdijk. Dat lukte niet [...] Het team in Brabant was „niet te bereiken”, ook al „zijn meerdere pogingen gedaan om meer informatie te verkrijgen en zo een totaalbeeld te kunnen verkrijgen van het incident”. Dan maar zelf een officier van dienst naar Moerdijk gestuurd. Toen deze ‘liaison’ van de brandweer ter plaatse was, ongeveer vier uur na de eerste melding van de brand bij het chemische verpakkingsbedrijf, kreeg Rotterdam de informatie waar het om verlegen zat.

Het ging dus om actuele informatie over de brand, niet om vergunningendossiers of andere informatie die DIV misschien wel of misschien niet in beheer had.
En voor de volledigheid ook nog de reactie van Ira Helsloot, hoogleraar crisisbeheersing en fysieke veiligheid aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

„Ik ben, zoals de Engelsen zeggen, deeply unimpressed over dit rapport”, zegt hij. „Rotterdam had eigenlijk helemaal geen extra informatie nodig van de andere regio’s om juist te handelen. Het standpunt dat in dit rapport wordt ingenomen, bewijst dat de regio’s nog steeds niet voldoende doordrongen zijn van het besef dat branden juist regionaal moeten worden bestreden, zonder dat hulpverleners worden gehinderd door anderen die voortdurend vragen of ze bijstand moeten verlenen.”

Dus...

@Ingmar Zeer terechte en interessante nuancering! Dit schets inderdaad een heel ander beeld.

 

Desalniettemin blijft het een interessante vraag, welke rol speelt DIV bij rampen(-plannen)?

 

Zijn er trouwens ook DIV'ers hier aanwezig die al ervaring hebben met calamiteiten waarbij het archief al dan niet geraadpleegd moest worden?

Beste collega's,

Wellicht is de circulaire van 26 november 2001, nr. EB2000-97598 van de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken aan jullie aandacht ontsnapt. In deze circulaire, waaraan Corrie-Christiene van der Woude en ikzelf een artikel in het Archievenblad van april 2009 hebben gewijd, wordt nader ingegaan op de rol van de archivaris bij crisisbeheersing en rampenbestrijding.

 

Zie voor de inhoud van die circulaire hier: Twitter, crisis-communicatie en archiveren

Jan Beens zei:

Beste collega's,

Wellicht is de circulaire van 26 november 2001, nr. EB2000-97598 van de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken aan jullie aandacht ontsnapt. In deze circulaire, waaraan Corrie-Christiene van der Woude en ikzelf een artikel in het Archievenblad van april 2009 hebben gewijd, wordt nader ingegaan op de rol van de archivaris bij crisisbeheersing en rampenbestrijding.

 

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden