Dilemma Overheidsinformatie: Nieuwe partijen, rollen en verantwoordelijkheden

Een voor mij herkenbaar passage in het jaarverslag van Verslag over het toezicht 2021-2022 | Jaarverslag | Inspectie Overh...:

Het thema overheidsinformatie en het belang van archivering staan in het middelpunt van de belangstelling. Het onderzoek dat de Inspectie uitvoerde in 2022 naar de archivering van chatberichten van de minister-president en zijn ambtenaren is niemand ontgaan. Tegelijkertijd is het speelveld waarbinnen aan oplossingen wordt gewerkt steeds drukker geworden. Er zijn veel partijen bijgekomen met nieuwe rollen in het leveren van rijksbrede diensten en advisering. Het is ook niet altijd duidelijk hoe rollen en verantwoordelijkheden belegd zijn. Het blijft voor de toezichthouder dan ook van groot belang om goed zicht te houden op dit speelveld en de juiste interventies te kunnen plegen. De Inspectie heeft in 2022 haar interne organisatie verder versterkt om de komende jaren een groter aantal organisatiegerichte inspecties uit te voeren.
Het is niet altijd duidelijk hoe rollen en verantwoordelijkheden belegd zijn.

Oorzaak is m.i. onduidelijke wetgeving en onbekendheid met die wetgeving: Analyse samenhang wetgeving in het informatiedomein - aan minister ...

Om een voorbeeld te noemen, hoe vaak ik niet hoor dat de AVG de basis is om overheidsinformatie te vernietigen en te anonimiseren, de basis is de Archiefwet en de selectielijst. 

Loop je daar ook tegen aan in je beroepspraktijk, laat het weten?

Weergaven: 263

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi Yvonne, dat merk ik ook in de praktijk. Wetgeving conflicteert met elkaar op uitvoerbaarheid of doelstelling. Zelfs juristen worstelen er af en toe mee. Het eigen belang per (nieuwe) functie en het halen van de gekoppelde doelstellingen spelen volgens mij een rol. Nu las ik dat de komende 3 jaar er nog 13 Europese wetten op gemeenten afkomen met een vergelijkbare omvang als de AVG. Bron: IBenPrivacy Informatiebeveiliging en Privacy. Dat belooft wat.

Wat me ook opvalt, is dat de ene FG dit zegt en de andere er weer een andere mening heeft. Dat merk ik omdat ik voor verschillende gemeenten werk. Dat helpt ons vakgebied niet. Tegelijkertijd denk ik dat de algemeen rijksarchivaris destijds zich te weinig heeft gerealiseerd wat de impact van de AVG zou zijn en dat toen de relatie met de Archiefwet onvoldoende is geborgd. 

  1. Verhouding van de Archiefwet tot andere wetgeving en verdragen

 

De leden van de PvdA-fractie en GroenLinks-fractie merken op dat de gemeente Utrecht gewezen heeft op meerdere wettelijke ontwikkelingen in het informatiedomein en gesignaleerd dat het Rijk de wetten onvoldoende heeft geharmoniseerd. De regering stelt echter dat het harmoniseren van zeer uiteenlopende wet- en regelgeving grenzen kent. Kan de regering melden of zij hiermee de bezwaren van de gemeente Utrecht heeft weten weg te nemen? Zo nee, op grond van welke overwegingen meent de regering dan dat de bezwaren die daar nog leven, maar moeten worden ingeslikt?

Zie verslag van gisteren

Vinden er nog gesprekken plaats of is er nog actuele info over het invoeren van 1 Informatiewet, dat jij weet?

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden