Binnen onze gemeente werken we zaakgericht en archiveren we digitaal met ondersteuning van een generiek zaak-en archiefsysteem. We hebben een besluit tot vervanging archiefbescheiden; dit  besluit is alleen van toepassing op de werkprocessen in het generieke zaak- en archiefsysteem. 

Net als bij veel andere organisaties zien wij de laatste jaren een sterke beweging richting domeingericht werken. In de praktijk ontstaat steeds meer de wens om taakspecifieke applicaties binnen de diverse domeinen in te zetten, al dan niet met de wens om dit te koppelen aan het zaaksysteem.

Zijn er gemeentelijke organisaties die deze beweging richting domeingericht archiveren al wat meer hebben uitgewerkt in beleid, kaders en/of richtlijnen? En in beeld gebracht welke impact het domeingericht archiveren heeft op o.a. het vervangingsbesluit, checklist wanneer wel of niet realiseren van een koppeling tussen het zaak-en archiefsysteem en taakspecifieke applicaties, hoe borgen van de integraliteit over de domeinen heen (zoektechnologieen? + welke?), overdracht naar een e-depot, rol van Informatiebeheer (DIV is nu centraal binnen de organisatie belegd)?

Alle informatie is welkom!

Weergaven: 548

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Neem eens contact op met de gemeente 's-Hertogenbosch, Niels Schelstraete, wsl. ook lid van BREED. Koppelen en kloppelen worden idd steeds minder populair.  Tip: Neem ook de inrichting van de netwerkschijven mee, zie ook: 

https://www.vngrealisatie.nl/sites/default/files/2020-11/VNG_Grip%2...

Mij schieten wel een aantal dingen binnen nu je dit zo zegt. Ik werk bij een regionaal archief, maar voorheen bij een gemeente. Vanuit het archief zijn we nu bezig met een e-depot. In principe is ons uitgangspunt dat elk domein goed overgebracht moet kunnen worden, ook als het niet uit een zaaksysteem kwam en anders geordend is. We gaan er daarbij vanuit dat er naast het MDTO best wat vakspecifieke metadata overgebracht zal moeten worden. Het MDTO biedt daar ook ruimte voor. In dit opzicht zou ik dus ook zeker naar domeingericht werken kijken en vastleggen welke informatie er allemaal wordt opgesteld binnen het domein.

Daarnaast, vanuit de centrale opslaggedachte. Common Ground (CG) is hier nou juist een interessante beweging. Juist met CG zou je de vakapplicaties kunnen behouden en het in de opslag anders kunnen aanpakken. Volgens mij zijn er gemeenten die alles alsnog aan een opslag koppelen, maar dit dan doen via standaarden (zoals de ZGW standaarden en API's) waardoor de uitwisseling wel soepel(er) verloopt. Maar meerdere opslagpunten zou ook juist geen probleem moeten zijn. Ik denk wel dat je bij dit laatste wat meer de vraag van je archivaris gaat krijgen of de opslag archiefwaardig is en hoe je de informatie tzt er een keer uit gaat krijgen voor een e-depot. Maar aangezien dat laatste ook geen zelfsprekendheid is bij DMSen/Zaaksystemen, lijkt me dat niet per se de grootste drempel.

Ik ben overigens wel benieuwd of het domeingericht werken dan ook dossiervorming weer helemaal anders aanpakt dan Zaakgericht/proceswerken, of dat er nog steeds op die manier wordt gewerkt met eventueel meer relaties tussen dossiers (oid). Weet jij (of iemand anders) daar meer over? Want dat is ook zeker interessant voor een toekomstig e-depot.

Is het niet zo dat er van oudsher altijd al domeinen waren? In de tijd dat de toenmalige DIV nog centraal verantwoordelijk was (tot in de jaren negentig) had je ook aparte domeinen zoals geo met luchtfoto's en burgerzaken. 

Met de komst van de ICT werd DIV teruggedrongen tot een steeds kleiner domein, de inkomende en uitgaande post. Sociale Zaken kregen hun eigen applicaties, personeelszaken, ruimte enzovoorts. De al bestaande domeinen bleven bestaan. 

Toen kwam een tegenbeweging met koppelen en kloppelen. Daar zitten veel technische haken en ogen aan. Daarbij hebben gemeenten te maken met de willekeur van leveranciers en de aanbestedingen, sommige gemeenten krijgen doodleuk te horen dat hun net ingerichte zaaksysteem niet meer in de lucht wordt gehouden. 

Ik zie de domeingerichte architectuur meer als antwoord op het voorgaande en daar hoeft het vijflagenmodel geen belemmering voor te zijn. Vooralsnog wordt gekeken naar de basisregistraties. 

Dan het e-depot. ook ik was tien jaar geleden ervan overtuigd dat een e-Depot de oplossing was. Dat is het nog steeds, maar het adagium is ook garbage in, garbage out. De basis van de informatie moet op orde zijn en als dat per domein wordt georganiseerd prima. Wat ik ook zie dat steeds meer gemeenten, de e-depotvoorziening in de eigen architectuur beleggen. Geen gekke keuze als je bedenkt dat de problematiek met digitale informatie zich afspeelt in de laatste tien jaar en niet daarvoor, het domein waar archiefdiensten zich mee bezig houden. 

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden