WhatsApp en sms zijn ook documenten om te Wobben

Vandaag 20 maart 2019 volgde de uitspraak van de Raad van State over de openbaarmaking van documenten op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (hierna: de Wob). wat interessant voor ons vakgebied is de duiding van het begrip document:

Gezien de ruime betekenis die aan de term "document" als bedoeld in artikel 1, onder a, van de Wob moet worden toegekend, kan niet anders worden geoordeeld dan dat sms- en WhatsApp-berichten ook onder deze term vallen.

En de duiding gaat nog wat verder:

Moet de minister nu bang zijn dat geen vertrouwelijke berichten meer per sms of WhatsApp kunnen worden verstuurd? Het antwoord daarop is nee. De Wob heeft alleen betrekking op zakelijke en niet op privé-berichten. Daarnaast blijven de weigeringsgronden van de Wob, zoals wanneer het openbaar maken van berichten bijvoorbeeld de privacy schendt of als dit de belangen van de staat schendt, onverkort van toepassing. De aard van een sms of WhatsApp bericht brengt verder mee dat er al snel sprake zal zijn van persoonlijke beleidsopvattingen in het interne debat. Daarvoor kent de Wob een specifieke weigeringsgrond (artikel 11). Betekent dit dan dat de minister en andere bestuursorganen zomaar toegang hebben tot bijvoorbeeld de privételefoon van medewerkers? Ook het antwoord daarop is nee. De minister heeft geen toegang tot de privételefoon van de werknemer. De werknemer die de privételefoon gebruikt voor het ontvangen en verzenden van werkgerelateerde berichten moet deze berichten zo nodig overdragen aan zijn werkgever. De werkgever kan hierover regelingen maken die bijvoorbeeld bepalen dat de werknemer dit soort berichten alleen op een werktelefoon zet.

Voor de uitspraak zie deze link

Weergaven: 288

Opmerking

Je moet lid zijn van BREED - over de grenzen van informatie om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BREED - over de grenzen van informatie

Reactie van Yvonne Welings op 30 April 2019 op 22.17
Reactie van Yvonne Welings op 8 April 2019 op 13.39

Jurisprudentie
Ambtelijk Nederland krabt zich flink op het hoofd over hoe met de nieuwe regels om te gaan. Belangenorganisaties voor ambtenaren, de VNG en het Nationaal Archief ‘bestuderen de gevolgen van de uitspraak’. Er wordt gewacht op nieuwe jurisprudentie. Pas als deze regels zijn toegepast in een nieuwe rechtszaak – bijvoorbeeld over het wissen van een whatsapparchief door een gemeentesecretaris of een verbod op gebruik van privételefoons door wethouders in een gemeente – kan een overheidsorganisatie het beleid inkleuren.

http://m.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/ff-appen-kst-je-zmr-de-kop-(.230203.lynkx

Reactie van Yvonne Welings op 27 Maart 2019 op 14.02

Ha, ha, het gaat me niet om dat aspect maar om de risicobenadering die hij belicht.

Reactie van Ron op 27 Maart 2019 op 13.20

Wanneer ik die presentatie bekijk, dan lijkt het alsof Eric Burger betaald wordt door Microsoft.
De Nederlandse (en Europese) overheden willen juist af van een vendor-lock-in en met Office-365 zit je (weer) vast aan één leverancier, met alle nadelen die daarbij horen.

Reactie van Yvonne Welings op 27 Maart 2019 op 13.11

De presentatie van Eric Burger tijdens de Digitale Spin bevat in mijn optiek ook een realistische kijk.

http://www.digitalespin.nl/DS/Presentaties/Artikelen/2019/3/22_No_N...

Reactie van Ron op 27 Maart 2019 op 11.43

Het kan een probleem opleveren, want alle correspondentie van overheden naar burgers en omgekeerd moeten worden gearchiveerd.
Dit kan gebeuren op een (moeilijke) elektronische manier, door overtypen (mag dat?) of door een foto te maken van het scherm van b.v. de telefoon, wanneer de tekst op één scherm past.

Hier zitten dus nog best haken en ogen aan.........

© 2019   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden